Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er en automatisk generert kvittering bindende?

arve

Medlem
Saken er at jeg sa opp ett domene via "kontrollpanelet" hos leverandøren min, og fikk svaret: "Vi har mottatt deres mail og vi vil behandle henvendelsen så fort som mulig. " Oppsigelsen blir imidlertid først registrert nesten to måneder senere akkurat noen dager over fristen slik at de ifølge dem fakturere meg for ett nytt år.

Det hører forresten også med til historien at jeg purret på oppsigelsen og fikk samme automatiske svar.

Leverandøren påstår at siden mailen er automatisk generert er den ikke er bindende. Jeg mener at den er det. Vi handler stadig på nett og får ordbrekreftelse som mail uten at den er skrevet av mennesker. Det nærmer seg selvangivelsestid hvor vi får automatisk generert kvittering på at vi har levert, bare for å ta to eksempler. Dessuten, i utgangspunktet kan jeg ikke engang vite at den er automatisk generert, det står ingen steder at den er det og
""Vi har mottatt deres mail og vi vil behandle henvendelsen så fort som mulig. " ville vært ett naturlig svar å få også om det var ett menneske i den "andre enden".


Er det noen som kjenner til om dette har vært vurdert av "eksperter"?



Det verste er at kravet er på noen ganske få hundrelapper, men har man prinsipper så har man prinsipper :)
 
Oppsigelse er gjeldende (evt med oppsigelsestid) fra det øyeblikk den er mottatt eller bør være mottatt av den andre parten. At de bruker to måneder på å behandle den er deres eget problem.

Så dette er forutsatt at de ikke har egne instrukser i vilkårene for hvordan en oppsigelse skal foregå, og at det er tilrettelagt for at man kan si opp på den måten du har gjort.

Ta vare på bekreftelsen (regner med det var en automatisk mail du fikk?) og informer leverandøren skriftlig i datert og signert scannet brev (eller pr post) om at du anser kravet som ugyldig og hvorfor. aldri i livet om noe inkassoselskap tar i den saken da.

f.eks fra vilkårene til en tilfeldig bredbåndsleverandør:
8 Oppsigelse
Kunden kan si opp tjenestene ved å gi 1 måneds skriftlig varsel til ****. Oppsigelsen er gyldig når kunden får bekreftelse fra ***** AS.
 

Ståle

Medlem
Og uansett om du har fått automatisk svar eller ikke, 2 måneder behandlingstid på oppsigelse er jo bare latterlig.
 

picxx

Well-Known Member
one.com special.... kan det ikke bare føres over til one.ccom tråden?
 

arve

Medlem
Jeg må nok frikjenne one.com Må være litt forsiktig med å oppgi navn siden det i betingelsene til leverandøren står en del om taushetsplikt og forholdet mellom partene. Hvor bindende det er kan man også diskutere. Kjør debatt.

Og det tok ikke to måneder før oppsigelsen ble behandlet bare 58. Deretter ventet han nye 41 dager før han sendte melding om at oppsigelsen var behandlet, og kommet for seint. Så i alt tok de 99 dager fra jeg fikk bekreftelse på at oppsigelsen var mottatt til "avslaget" kom. Det ironiske er at han reklamerer med max 12 timers svartid på mail.
 

Thomas Pedersen

Pornogründer
Ikke bruk energi på saken. Velger han å faktisk gå til inkassosak, vil det være lett for deg å bestride kravet. Useriøs aktør, så syns du med rette kan poste hvilket selskap dette er.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det er lite viktig hvilket selskap det er, det er vel SAK vi diskuterer :)

Det er soleklart at du har alle fordeler i saken såfremt du har fulgt betingelsene i avtalen dere har inngått.

Send han en e-post (huk av for mottakelse- og lesebekreftelse) om at du ikke godtar kravet og vil gjerne ha det prøvet for forliksrådet hvis han fortsatt vil stå på sitt! Jeg antar han da vil frafalle kravet!
 

arve

Medlem
Det er soleklart at du har alle fordeler i saken såfremt du har fulgt betingelsene i avtalen dere har inngått.
Det har jeg, nesten. Betingelsene deres krever at jeg skal ha mottatt en mail fra dem med bekreftelse på oppsigelsen og dato for behandling og det er der "striden" står.

Det jeg har mottatt er en mail med bekreftelse på at de har motatt mailen som inneholder oppsigelsen, ikke at de har mottatt oppsigelsen

I mailen jeg mottok står: "Vi har mottatt deres mail og vi vil behandle henvendelsen så fort som mulig. "

Mens den skulle inneholdt "Vi har den 1/11-09 mottatt deres oppsigelse" eller noe lignende for at den skulle være gyldig.

For å oppsummere: Jeg har sent oppsigelsen og fått kvittering på at den er mottatt. Under mailskjemaet jeg fyllte ut står det at jeg skal purre dersom jeg ikke har mottatt bekreftelse som inneholder dato innen en gitt tid. Det har jeg også gjort og det har jeg også kvittering på. Så velger de å drøye det i nesten to måneder etter den siste purringen før de behandler oppsigelsen.

Så er spørsmålet da. Når de "nekter" å sende meg en bekreftelse på oppsigelsen, hva gjør jeg da?
 
Sist redigert:

testdriver

Ha det bra..
Forbrukerombudet.

Send en forklarende mail til det aktuelle firmaet, samt synlig kopi til forbrukerombudet, hvor du forklarer hele forholdet. Presiser i mailen at du kopi av mailen er sendt til forbrukerombudet. Det får forhåpentligvis fart på saken....

Selvsagt, firmaer kan jo ikke bare ignorere oppsigelser og komme unna med det. Slikt skal behandles 'innen rimelig tid'. Din sak er solid.
 

arve

Medlem
Forbrukerombudet kan vel ikke brukes av næringsdrivende?

Jeg ser nå at jeg har en så sterk sak at jeg bare avventer.
 

testdriver

Ha det bra..
Ah, sorry. Du har rett, da kan de ikke hjelpe deg.

Edit:
...på den andre siden. De er sikkert interessert i å høre om firmaer som dette, og det vil jo sikkert ha en effekt. Mulig det er verdt forsøket allikevel.
 

Thomas Pedersen

Pornogründer
Det er lite viktig hvilket selskap det er, det er vel SAK vi diskuterer :)

Det er soleklart at du har alle fordeler i saken såfremt du har fulgt betingelsene i avtalen dere har inngått.

Send han en e-post (huk av for mottakelse- og lesebekreftelse) om at du ikke godtar kravet og vil gjerne ha det prøvet for forliksrådet hvis han fortsatt vil stå på sitt! Jeg antar han da vil frafalle kravet!

Klart det er viktig hvilket selskap det er. Man må vel kunne dele sine erfaringer med selskaper her på forumet både på godt og vondt? Eller skal vi bare la hverandre gå i de samme fellene?
 
  • Like
Reaksjoner: sta

Msites Ltd

Livsnyter
Klart det er viktig hvilket selskap det er. Man må vel kunne dele sine erfaringer med selskaper her på forumet både på godt og vondt? Eller skal vi bare la hverandre gå i de samme fellene?

Det er fremdeles totalt uinteressant hvilket selskap dette er. Og, det er ingen som har gått i noen felle her!

Dette er et helt normalt forretningsforhold hvor den ene parten opptrer "klønete" i forholdet. Dette skjer fra tid til annen hos de fleste bedrifter.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Leverandøren påstår at siden mailen er automatisk generert er den ikke er bindende.

Har du denne kommunikasjonen skriftlig? For da har du det jo faktisk skriftlig at han bekrefter at du har sendt en oppsigelse på det tidspunktet du sier osv, og det er egentlig alt du trenger.

Om de sender bekreftelse på mottatt mail eller ikke - og hvordan de eventuelt sender den, er deres problem, ikke ditt. Det eneste som kan være et problem, er om de har i kontrakten at oppsigelse ikke kan skje via mail eller kontaktskjemaet (altså at det må sendes pr post e.l.)

Du får bare si fra til han at du bestrider kravet, at det derfor ikke kan sendes til inkasso, og at du gjerne møter han i forliksrådet hvis han er uenig i gyldigheten av oppsigelsen din.
 
Sist redigert:
Topp