Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er dette Norges fremtid?

eplebiten

Medlem
Jeg fant denne kommentaren i en diskusjon:

"Forresten xxxxx, det du sier om at muslimer ikke er i flertall i noe land er jo løgn, i Frankrike er jo 70% av de innsatte muslimer. Betyr ikke dette at 70% av Frankrikes innbyggere er muslimer?"

La oss håpe at denne personen ikke representerer Norges framtid...
 

Erlend

Medlem
Hehe, mange ukloke folk der ute. Det merker man i kommetarfeltet på mange blogger. Det spres hat mot muslimer, og det er det nordmenn som gjør. Jeg skjemmes over noen nordmenn!

Har flere venner som er muslimer, og disse har integrert seg svært godt i det norske samfunnet.

Jeg sporet opp en rasistisk kommentar en gang, og da viste det seg å komme fra Buskerud fylkeskommune. Tviler på at arbeidsgiver ønsker at arbeidstaker skal spre rasisme i arbeidstiden.
 

eplebiten

Medlem
En av favorittene mine av utsagn er den som går som følgende:

"Vi skal beskytte ytringsfriheten og religionsfriheten som vi er sikret gjennom paragraf 100, og vi skal beskytte de ved å bruke den samme paragrafen til å forby islam, kommunismen, sosialismen, osv."

Det finnes til og med en gruppe på facebook som har dette som det eneste grunnlaget for gruppen. Gruppen har forresten ca. 100 medlemmer.



Akkurat denne har jeg lest flere varianter av, og jeg må si at jeg blir sjokkert hver gang jeg leser den. Disse menneskene har virkelig forstått hva ytringsfriheten handler om. ;)
 

Erlend

Medlem
En av favorittene mine av utsagn er den som går som følgende:

"Vi skal beskytte ytringsfriheten og religionsfriheten som vi er sikret gjennom paragraf 100, og vi skal beskytte de ved å bruke den samme paragrafen til å forby islam, kommunismen, sosialismen, osv."

Ja, la oss forby islam!!!!!!!! /FRP
 

peterandrej

pensjonert moderator
Religionskritikk er viktig, men dessverre blir kritikken som oftest ført av personer uten evne til å fremføre den på en ordentlig måte. Et større problem er at de personene med evne til å fremføre religionskritikk på en skikkelig måte rett og slett ikke våger å fremføre den. Ta f.eks den uforlignelige tegner Fin Graff som uttalte at han aldri ville tegnet Mohammed-karikaturene.

Rett og slett fordi livet er for kort til å måtte se seg over skulderen.
 

eplebiten

Medlem
Det jeg fokuserer på her i denne tråden er at noen mennesker skriver/snakker uten å tenke.

For eksempel de som vil beskytte ytringsfriheten ved å forby noen i å ytre seg. Så ved å beskytte ytringsfriheten vil de bryte den samme ytringsfriheten. Men hvordan kan de da beskytte ytringsfriheten?
 

Nutz

Med lem
Er ikke lett å holde tunga rett i debatten, vi alle ser aggresive muslimer nede i midtøsten på dagsrevyen, ser dem i media her hjemme også innimellom med ekte hat i blikket. Vibrerende hat mot "Vesten", selvmordsbombere.
Vi får input om at de "hjernevaskes" i moskeene for å bli "gode soldater". Mennesker som kommer fra land der steining er akseptert straff for utroskap, noe vi ser på som bagatellmessig og helt uproblematisk her.
Draptrusler hagler fra fornæmede etter tegneserier. Ikke helt normal oppførsel her oppe i kalde nord.
-Så forstår egentlig godt bakgrunnen for fremmedfrykten. Men liker ikke generaliseringen.
 

metallian

Medlem
Min favoritt er "Vi må verne de norske verdiene mot islamiseringen, de kristne verdiene er snart borte" og lignende. Lurer på om de har studert historie jeg, kristendommen er fra midtøsten og ble tvunget på oss med sverdet....
 

testdriver

Ha det bra..
Uvitenhet skaper fremmedfrykt. Fremmedfrykt skaper splittelse. Splittelse skaper konflikter.

Hver gang jeg drar tilbake til lille hjembygda mi merker jeg hvor rasistiske folk der egentlig er, uten at de tenker over det selv. I akademiske miljøer er det langt mindre utbredt, etter min erfaring.
 

eplebiten

Medlem
Det er en grunn for at jeg ikke diskuterer politikk og religion. Disse får frem det verste i oss.

Et annet eksempel er fra en episode av Penn & Tellers Bullshit hvor ca. 25 % av de spurte personene skrev under på et opprop for å forby å skrive under på opprop. Nå var dette i USA, men vi er jo selv ikke bedre. Eia og Tufte Johansen fikk jo personer til å demonstrere for «uønsket adferd ved egen omsorg».
 

eplebiten

Medlem
Jo, det er humor fra Eia og Tufte Johansen sin side. Men de fikk med seg flere hundre personer til å delta i en demonstrasjon i tillegg til ca. 25.000 medlemmer i gruppen på Facebook.

Selv Eia sa til VG Nett: "Det er rørende, gøy og litt uhyggelig at noen kan bli så engasjert over noe ingen helt forstår hva er."
 

Erlend

Medlem
Min favoritt er "Vi må verne de norske verdiene mot islamiseringen, de kristne verdiene er snart borte" og lignende. Lurer på om de har studert historie jeg, kristendommen er fra midtøsten og ble tvunget på oss med sverdet....

Og hvilke kristne verdier finnes i Norge i dag? Kristendommen betyr mindre og mindre for Norge for hver dag som går.

Hvor ofte går dere kristne her inne i kirka?
 

selbekk

Medlem
bare fordi kristendommen som religion i Norge i dag kun er en unnskyldning for media å prate om en ny sexbok, betyr ikke det at det ikke finnes kristne verdier (eller muslimske verdier) i samfunnet i dag. Jeg vil påstå at religion er en god ting, hvis man kun ser på det for de verdiene de står for (oversatt i lys av dagens samfunn åpenbart). De fleste verdensreligionene har jo et godt verdigrunnlag i bunn og grunn - ikke drep og stjel og voldta og vær utro og slike ting. Og ikke bruk tabeller for layout. </htmlisme>

Det som ødelegger for religioner i dag er gjerne de ekstreme på hver side. Om det er katolisme som kun nylig begynte å tillate prevensjon, eller om det er "islamistiske ekstremister" som skal sprenge verden fordi vi tegner profeten deres i ren disrespekt, alle bidrar til å legge et negativt fokus på noe som i utgangspunktet var skapt for å skape en bedre verden (regner jeg i alle fall med) eller å svare på spørsmål som folk ikke kunne svare på, på tiden de ble opprettet.
 

testdriver

Ha det bra..
Jo, det er humor fra Eia og Tufte Johansen sin side. Men de fikk med seg flere hundre personer til å delta i en demonstrasjon i tillegg til ca. 25.000 medlemmer i gruppen på Facebook.

Selv Eia sa til VG Nett: "Det er rørende, gøy og litt uhyggelig at noen kan bli så engasjert over noe ingen helt forstår hva er."

Hehe, alle disse er nok også med på spøken.
 
Topp