Er det noe liv i affiliate lenger?

TheMort

New Member
Jeg har noen nettsider jeg tjente godt med penger på via affiliate tidligere, for ti år siden. Spesielt Tradedoubler var bra for meg, men også flere andre selskaper.

Så begynte alt dette med at nettlesere begynte å stoppe sporing, og inntektene dalte sakte men sikkert. Utvalget av potenselle annonsører ble også kraftig redusert.

Da det kom til et visst punkt var det ikke noe vits for meg å drive nettstedene særlig aktivt lenger, men jeg har beholdt de.

Nå har jeg minimalt med salg. Kanskje 1-2 i måneden. Av gammel vane klikker jeg på linkene når jeg skal kjøpe noe selv, men ser at det veldig sjelden spores, selv om jeg fjerner eksisterende cookies før jeg klikker på lenkene.

Er det noen av dere andre som fortsatt har godt hell? Er det noe man kan gjøre for å øke sporbarheten, eller er en en tapt kamp?

dragegutten

New Member
Spesielt de siste 2 årene har det blitt betydelig mye mindre lønnsomt å drive med affiliate markedsføring. I stor grad tror jeg det har en stor korrelasjon med:

1. Sporing: Strengere personvernregler/nettleserblokker som du er inne på.
2. Kunstig intelligens: Bruken av AI for å få svar på ting kjapt har jo eksplodert. Og de av oss som har drevet med affiliate i så mange år kan jo bare takke hverandre for det. Du vet det har blitt ille, når man må gå gjennom 4 ulike faner for å få svar på "hvordan fungerer VPN?"
3. Reddit / TikTok: Jeg tar meg selv i å søke spesifikt på "det jeg lurer på + reddit" når det gjelder reviews eller meninger. Rett og slett fordi tilliten til alle disse "ekspertene" i søkemotorene ikke er noe man lenger kan stole på.

Er du flink til å skaffe trafikk til nettsiden din, så ville jeg heller gått nedover den stien med nettsider for å skaffe leads til meglerbransjen, advokat, håndverkere osv. Nettbureau og Tjenestetorget er ganske massive på ads-fronten, men på SEO så har det i mange år stort sett vært de samme aktørene som sitter på millionene som genereres av å selge leads til eiendomsmeglere (for å nevne den mest lukrative av dem).

Topp