Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er det lov å scrape nettkataloger?

Jeg har utviklet et slags CRM, som foreløpig kun er til eget bruk. En av funksjonene er at jeg kan skrive inn en søkefrase og et tall, så scrapes dette antallet med firmaer fra en nettkatalog. Dette er da ment som et salgsverktøy. Hvis jeg f.eks. ønsker å kontakte regnskapsførere kan jeg skrive "regnskap" og "50", så vil 50 firmaer forbundet med regnskap legge seg på ringelisten min.

Så vidt jeg har skjønt skal dette være lov hvis jeg bruker informasjonen selv og ikke overbelaster siden deres, stemmer det? Det jeg neppe har lov til er vel å videreselge informasjonen, men hva om jeg lar andre bruke systemet mot betaling?

Noen som har greie på dette?
 
Kjenner ikke til lover og regler rundt dette, men etisk sett vil jeg fraråde det.

Jeg kan med sikkerhet si at jeg ville reagert om jeg oppdaget denne type bruk på noen av mine sider. Spesielt mtp. at det finnes API's for dette. Du må riktignok betale for bruken, men det er vel bare rett og rimelig ettersom du tenker å profittere på informasjonen selv?
For ikke snakke om risikoen du bærer ved å selge et produkt som har null forutsigbarhet. Plutselig en dag har katalogen endret hele sin struktur og du står igjen med ubrukelig kode og forbanna kunder.

Jeg ville foreslått å ta kontakt med en av katalogene som tilbyr slik API. Forklar hva du jobber med og spør pent om redusert pris\fri tilgang for perioden det utvikles i. Min erfaring er at de seriøse er relativt imøtekommende på slikt.
 
Topp