Er det lov å overta kundeliste fra annen nettbutikk?

Stools

Tenk langsiktig og nå målet
Jeg lurer på om det er lovlig å overta mailingliste med kunder fra en butikk som skal bli lagt ned og bruke disse i en annen nettbutikk i samme nisje.
 

Beergear.no

Medlem
Er vel ikke ulovlig, men det er ikke sikkert de du sender mail til blir så imponerte....
Har faktisk gjort det samme selv en gang. Vi hadde en nettbutikk, og startet så en til. Da sendte vi nyhetsbrev til alle vi hadde mail adressen til
 
Sist redigert:

xdex

Medlem
Ja, dette er ikke noe problem, men gi beskjed til nye kunder, og gi dem gjerne ett godt tilbud! Så lenge informasjonen kommer fra den gamle butikken, og at det er tilstrekkelig med informasjon til dem som lurer så er alt iorden. Det er også viktig og opplyse om dere bare tar over kundens navn, eller hele fjøla med produkter, og garantier. Dette er spørsmål som er viktig og avklare først som sist, så slipper man trøbbel og unødvendig mas.
 

Stools

Tenk langsiktig og nå målet
Takk for svar. Da får vi prøve å gjøre dette på smidigst mulig måte, uten å irritere på oss noen. Takk for konrete tips.
 

xdex

Medlem
Nei, det er ikke tillatt. Du kan ikke sende epostmarkedsføring til dem som ikke eksplisitt (aktivt) har bedt om det.

Intressant, om ett selskap legges ned, og noen overtar drift (med eller uten samme navn) er det altså forbudt å sende e-post fra samme mailing liste? Dersom ett selskap da bytter navn, kan heller ikke gammel e-post liste brukes? Trodde det var tilbudet i sin helhet, og bedriften som sådan man opprettet ett forhold til. Dersom man sender ut varsel om hva som foregår, og skal skje, burde alt være helt greit, med mindre loven sier noe annet?

Alle vet at spam mot privatpersoner ikke er lovlig, og at samtykke må vedlegges dersom man sender ut e-post. Selv har jeg oppelvd at svært mange bedrifter som overtar kunde-forhold (eksempelvis MPX) som da gjorde meg til "Komplett" kunde.

Når det er sagt, regner jeg selvfølgelig med at alle kundene har krysset av på at dem ønsker reklame i førsteomgang, ikke at dette er noe den "nye" bedriften slenger ut. En INFO epost er uansett helt greit, og opplyse om at ett kundeforhold skal fortsette ett annet sted, på grunnlag at tidligere ordre, garantier m.m.
 

tomro

Member
Intressant, om ett selskap legges ned, og noen overtar drift (med eller uten samme navn) er det altså forbudt å sende e-post fra samme mailing liste? Dersom ett selskap da bytter navn, kan heller ikke gammel e-post liste brukes?

Om firmaet skifter navn, eller overtas av nye eiere, kan man naturligvis benytte samme opt in database som før. (Men i den første mailen informerer du naturligvis om hvorfor man får en mail fra en annen avsender enn man bruker, hva man kommer til å få informasjon om, samt hvordan man evt melder seg av). Den beste ressursen om emnet er forbrukerombudets veiledning til markedsføringslovens §15. Den sier ikke noe spesifikt om akkurat det du spør om, men når den går inn på oppkjøp av samtykkedatabaser (tredjeparts affiliatedatabaser) og forteller hvordan kan gjøres lovlig, kan man ikke annet enn å anta at ditt eksempel også er innafor med god margin.

Dog - ett sted det syndes mye mot er, som spikre sier, at ett kjøp av en dings i nettbutikken din ikke gir deg lov til å sende email. Du må få ett aktivt samtykke først.
 

xdex

Medlem
Om firmaet skifter navn, eller overtas av nye eiere, kan man naturligvis benytte samme opt in database som før. Den beste ressursen om emnet er forbrukerombudets veiledning til markedsføringslovens §15. Den sier ikke noe spesifikt om akkurat det du spør om, men når den går inn på oppkjøp av samtykkedatabaser (tredjeparts affiliatedatabaser) og forteller hvordan kan gjøres lovlig, kan man ikke annet enn å anta at ditt eksempel også er innafor med god margin.

Dog - ett sted det syndes mye mot er, som spikre sier, at ett kjøp av en dings i nettbutikken din ikke gir deg lov til å sende email. Du må få ett aktivt samtykke først.

Ja, absolutt, mulig jeg har missforstått, trodde kanskje det gjaldt en eksisterende database med "subscribers" som allerede mottok nyhetsbrev, annet ville selvfølgelig vært på grenseland :)
 

Raymond Bakken

New Member
Nei, det er ikke tillatt. Du kan ikke sende epostmarkedsføring til dem som ikke eksplisitt (aktivt) har bedt om det.

Det er ikke helt riktig det som blir sakt her så jeg ønsker å oppklare en liten ting.

Det stilles ikke krav til samtykke ved «eksisterende kundeforhold» (Ref. MFL§ 15, 3. ledd).
Krav om forhåndssamtykke er ikke nødvendig hvis det foreligger et eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg.

Ta også en titt på bransjenorm hos foreningen Bra E-post
 

tomro

Member
Men det å definere ett «eksisterende kundeforhold» kan det være vanskelig å enes hva er.

Både Forbrukerombudet og Markedsrådet mener klart at en enkelt bestilling i hovedsak ikke er å regne som ett eksisterende kundeforhold. Man bestiller noe, betaler, får varen - og ferdig med det. Forbrukerombudet skriver i veiledningen til MFL§15, 3 ledd:

Ett eller flere enkeltkjøp av billige forbruksartikler vil aldri være tilstrekkelig til at det kan sies å foreligge et kundeforhold. Ved kjøp av en kapitalvare, f.eks. en ny bil, er det imidlertid mer naturlig med kundeoppfølging.30 Eksempler på situasjoner der det opprettes kundeforhold er følgende:
  • Løpende avtaleforhold hvor det er nødvendig for kundepleien med en viss kommunikasjon partene imellom, for eksempel abonnementer, kontoavtaler, forsikringsavtaler, serviceavtaler, avtale om fast bidrag til ideelle organisasjoner/fast giveravtale, medlemskap og bonuskortordninger.
  • Kjøp av større gjenstander, typisk kapitalvarer hvor det gjerne følger med serviceavtaler.
 
Topp