Skattemyndighetene jobber for deg, ikke omvendt. De kan si mye og påstå mer, men med vanlig bondevett kommer du langt. Når du er så liten som du er, så er det ikke så veldig mye som skal til for at det er godt nok. Skal de bruke timesvis for å mase over en faktura på 136 kroner, så må de gjerne gjøre det, men det er ingen tjent med.
Smarte folk jobber som revisor og regnskapsførere, ikke hos skattemyndighetene.
Viktigst er at du ikke prøver å lure (ond tro). Prøv heller å jobbe så godt som mulig (god tro). Det er lov å gjøre feil! (bare ikke bevisst).
Som ENK trenger du hverken regnskapsfører eller revisor. Har du alt sporbart så kan enhver sjekke at du er oppriktig.
At det i forskriftene åpnes for at det lov å føre regnskap i Excel - vel, det synes jeg er unødvendig å nevne en gang i en forskrift. Det er ikke noe vesentlig forskjell mellom Excel, et regnskapsprogram, eller papir; alt er verktøy og man skal forholde seg til reglene som er.
Du lager fakturaene dine på en viss måte ihht en haug med krav; i praksis er det bare å se på noen av de fakturaene du får inn selv, for mobilen f.eks; utform dine på samme måte så slipper du finne & lese gjennom de kravene.
Jeg lager mine i Excel. Nummeret er unikt og forutsibar (slik at de kan se om et nummer mangler). Jeg lagrer disse elektronisk samt at jeg skriver de ut og lagrer i en perm, samt at jeg sender en til kunden såklart (som pdf pr epost for it-relaterte tjenester, eller legger ved med forsendelser av produkter).
Jeg lister den også på en liste "Faktura UT" med fakturanr, dato, beløp, mva, betalt-dato, purret-dato osv.
I ditt tilfelle (du sender ikke faktura til adsense osv), så hadde jeg ført de som bilag i samme listen. Det er mulig at dette ikke er rett, men det er forståelig nok og gir all oversikt som er nødvendig. Lag utskrift av dokumentene fra adsense såklart.
Innkommende faktura og kvitteringer havner i en perm samt at jeg har en liste "Faktura INN" med leverandørsnavn, fakturanr, dato, beløp, mva.
Når jeg så skal fylle ut Næringsoppgave 1, så skriver jeg postnummer bak hver faktura i begge lister. Postene jeg brukte for 2008 var: 3000, 3100 (inntekt), samt 4005, 6100, 6500, 6995, 7330, 7500, 7600, 7895 (forskjellige kostnader).
Jeg passer på at ingenting "aktiveres" (= faktura INN er alltid under 10 Knok), som betyr at en kostnad kan føres på samme år og ikke må deles opp over flere år).
Jeg passer også på at jeg har så lite som mulig utestående ved årsskiftet (så jeg utsetter faktureringen når jeg har kommet et stykke i desember) - da slipper jeg bokføre noe på "utestående fordringer". Jeg har heller ikke Reskontro (i bokførings forstand er det totalt uvesentlig for meg hvem kundene mine er - inkl. adsense).
Er du momspliktig må du periodisk summere alle beløp fordi da må du betale moms du har fått inn på statens vegne (du har solgt mer enn du har kjøpt inn), eller så får du tilbake.
Men forstår jeg deg rett, så tror jeg at du slipper dette foreløpig.