Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er det bare meg...

Pejyuu

Medlem
Eller er det fler som syns det er vanvittig irriterende at annonselinker og whatnot fra TD gjør at en ellers validerende nettside ikke validerer?
 

Gaasehud

Medlem
Tja... Før var jeg sykelig opptatt at sidene mine validerte, men nå driter jeg i det. Var fint i opplæringsfasen, men nå sjekker jeg bare at sida ser bra ut i alle nettlesere. Men Advertising.com kunne vel kanskje pusset opp border="0" og litt slikt. Utrolige utgåtte koder.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Det er veldig irriterende, pga det er enormt gammel kode, men det er vell for vanskelig for de å skrive om koden (sarkasme? ironi?) :p

Å skrive en validerende kode er jo ikke på død og liv nødvendig, men det er en fin ting å bli vandt til å gjøre, da er du sikker på at alle nettlesere skal kunne lese det rett.

Og så må du jo alltid ordne opp med IE6 etterpå, men det finnes tusenvis av "hacks" til det.

F.eks du Mattis (om jeg ikke husker feil fra cssen din), den moz-border dingsen i koden din fungerer KUN i firefox, (er vell CSS3 tror jeg), og joda, siden ser bra ut i firefox når du bruker slik, men vil du ikke at siden skal se lik ut i alle nettlesere?

En gammel og ødelagt kode fra f.eks TD kan faktisk ØDELEGGE designet ditt og/eller script du kjører på siden din.

Oppfordring til TD (og alle andre): Fiks kodene slik at de validerer!!
 

Gaasehud

Medlem
Det har du rett i, Caper! Irriterer meg grønn over (jeg koder i xhtml) ikke endetag />, ikke alt="" som gjør sida valid, border="0" som virkelig har gått ut på dato. I tillegg scriptfeil i java. :(

Det var nok ikke jeg som brukte moz-border, men. Faktisk aldri vært borti det.

Off-topic: Når kommer egentlig den berømte CSS3? Blir det like ille som at HTML kommer i 2022? :p
 

Keanu

Geek
Problemet er jo bakoverkompabilitet. Nettet begynner å få samme problemene som Windows har hatt, nemlig at for å støtte gamle standarder og bakoverkompabilitet, så må browsere støtte gamlere standarder av f.eks. HTML. Og så lenge browserne støtter det, gidder ikke mange utviklerne ta i bruk nye standarder. CSS3 er på "last call"-status for tiden hos W3C, og vil bli recommendation etter det. Men det tar nok litt tid enda før, CSS3 working draft starta i 2001. :)

Når det gjelder validering, så begynner dette å bli bedre på nett nå, etter hvert som flere og flere aksepterer at XML (XHTML) er langt bedre enn SGML (HTML), spesielt fordi det er langt enklere for datamaskiner å parse XML-dokumenter. RSS, SOAP, RDF og OWL er alle "nyere" og viktige standarder som vil bidra til at også flere bruker XHTML, tror jeg.

Selv kommer jeg unna valideringsproblemer på grunn av at jeg bruker OpenX som mellomlager for annonsene, og passer derfor bare på at OpenX-koden validerer. :)
 

Pejyuu

Medlem
Jeg har vurdert å legge inn OpenX for bruk av annonser, men det virker litt bloated i forhold til det jeg bruker det til.

Men kan vel bare begynne å sette meg inn i systemet, i tilfelle jeg faktisk kommer til å trenge det en dag.
 
Topp