Hei alle
Det er lenge siden denne posten ble laget, men det er sikkert mange som søker etter Klarna Checkout fremdeles
Jeg har drevet nettbutikk både med og uten Klarna Checkout, og jeg har blandede følelser om enkelte av valgene Klarna gjør. Det endte faktisk opp med at jeg heiv ut løsningen, og kjører nå Paypal, bankoverføring, Klarna Faktura og Klarna Konto.
Kort fortalt dumpet jeg Klarna Checkout fordi jeg ikke liker at en betalingsløsning tar over såpass store deler av funksjonene i nettbutikken. Merk deg at jeg kjører Opencart nesten helt uten endringer. Jeg har gjort noen veldig små justeringer på malen jeg bruker, men ellers er kildekoden as is fra Opencart. Årsaken er at jeg driver nettbutikken på fritiden, og jeg har ikke økonomi til å ha IT-folk inne i løsningen hver gang det kommer en oppdatering. Når OC slipper en versjon eller bugfiks, så kan jeg ordne det selv helt gratis.
Så hvorfor fungerte ikke Klarna Checkout for meg?
- Løsningen som en av samarbeidspartnerne til Klarna (Bivo.se) installerte for meg hoppet over handlekurven - men de fikset ikke linkene mine - det måtte jeg gjøre selv.
- Kundene var plutselig ikke "mine" lenger. Når kjøpet gjennomføres i en iframe og kunden velger å kjøpe uregistrert, fikk jeg aldri inn kundedata i databasen. Ja, jeg fikk navn og adresse for å sende varen, men kunderegisteret ble ikke oppdatert med de nye kundene.
- Registrerte kunder fikk ikke registrert salgene på kontoen de har hos meg.
- Nye kunder fikk ikke mulighet til å melde seg på nyhetsbrevet.
- Mulighet for Paypal og bankoverføring ble borte.
Svaret jeg fikk da jeg påpekte dette, var at alt var mulig - men da måtte Bivo jobbe mer med løsningen.
Det var da jeg bestemte meg for å hive det ut igjen. Jeg hadde ettertrykkelig informert alle involverte om at jeg drev en modulbasert nettbutikk, og at addons måtte spille på lag med andre moduler.
Har du tid til å kode og fikse - eller du driver en nettbutikk der du kan bruke penger på IT-ressurser - så er sikkert Klarna Checkout bra. Driver du, som veldig mange i dag, en modulbasert nettbutikk, så syntes i alle fall jeg at man mistet veldig mye kontroll over data og eierskap til kundene.
Jeg synes dessuten forretningsmodellen er litt mørkegrå. Man "lurer" kundene på et vis til å betale før de egentlig har betalt. Man hopper over betalingsvalget, og dette er noe nordmenn er veldig vant til å forholde seg til.
Med forbehold om at Klarna har endret måten Checkout fungerer på.
Linker:
http://www.kyrre.no/diverse-artikler/152-websider/655-klarna-checkout-i-opencart
http://www.kyrre.no/diverse-artikler/152-websider/662-klarna-checkout-i-opencart-2