Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er Adsense bedre betalt nå?

Ole

Medlem
Jeg prøvde Adsense helt i starten da hypen var som verst rundt programmet, uten at jeg tjente mange kronene på det.

I går prøvde jeg, mest for moro skyld, å legge det ut igjen på et nettsted. Resultatet var meget overraskende - tjente langt bedre per klikk der enn på affiliate-linker. Er dette tilfeldig, eller har Adsense-kunder begynt å betale bedre for klikk?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Uten at jeg har noe statestikk eller noe som helst av fakta å henvise til, så vil jeg allikevel tørre å tro at adsense nå betaler bedre, rett og slett fordi Adwords har blitt mer populært og fått inn flere annonsører. Dette betyr at det er flere bikkjer om beinet, noe som betyr at de forskjellige nøkkelordene betaler høyere. Relevansen mot nettstedets innhold synes jeg også har økt mye mer det siste året.

Men, allikevel så merker jeg stor forskjell. På WF er verdien av nøkkelordene mye høyere enn en annen side jeg har, som igjen er 10x større. I snitt så tjener WF og talent databasen omtrent like mye, selv om talent databasen har mange flere klikk daglig og ca 10x mer trafikk.
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Først og fremst: Å offentliggjøre klikkfrekvenser eller annen statistikkinformasjon fra Adsense er et brudd på Standardvilkårene for Google Adsense Online. Man skal derfor være veldig forsiktig med å holde en høy profil med tanke på statistikken.

Av forskjellige grunner holder jeg en lav profil når det gjelder mitt eget Adsense-program:

1) Unngå at familien klikker på linkene dine for å være snill.
2) Unngå at arbeidskolleger klikker av samme grunn, eller av motsatt grunn: Ikke alle liker at man tjener litt ekstra penger, og prøver kanskje å sabotere Adsense-programmet ditt ved å klikke for deg.
3) Ikke prat om annonsene i det hele tatt når du prater om bloggen din. Det er innholdet som er det vesentlige, ikke annonsene.
4) La det gå sport i at alle klikkene skal være "organiske" eller ekte! Ikke herp statistikken din ved å jukseklikke!
5) Du er drittheldig som har fått lov til å samarbeide med verdens tøffeste firma. Se langsiktig på samarbeidet ditt med Google! Ikke ødelegg for deg sjøl.
6) Sett opp annonsene dine slik at annonsøren ville ha vært stolt for å bli representert på en så fin måte på nettet. Tenk som en proff markedsfører, ikke som en sleip liten fjortis.

Vel, det var en digresjon. Men budskapet her er at man skal holde en lav profil.

Så til saken:

Det er tre faktorer som påvirker hvor mye du tjener på Adsense-annonsene dine:

1) Trafikk! Det vanskeligste er å få til nok trafikk. Men med noe genuint interessant å tilby gjestene, klarer du dette etterhvert.
2) Klikkrate (CTR). Hvor mange av sidevisningene ender opp med et klikk? Smart plassering og utforming av annonsene kan gjøre mye med dette! Plasser annonsene langt oppe på siden, rett under bilder og annet blikkfang.
3) Klikkpris. Dette er den ukjente faktoren vi ikke vet så mye om. Èn annonsør kan betale 10 kroner for ett klikk på én side og 1 krone for ett klikk på en annen side, selv om alle variable er de samme. Google har en metode for å måle effekten av annonsering for en utgiver (dette er google'sk for den som eier nettstedet). Hvis annonsene som vises på en side til en utgiver ikke presterer, synker klikkprisen. En klikkpris på 5-6-7 cent er lite.

Klikkprisnivået settes på utgivernivå, ikke individuelt for hver side. Har du sider som presterer dårlig, bør du vurdere å kutte ut disse. Med "presterer lite" mener jeg IKKE trafikk eller CTR. Det er derfor ei skikkelig hodepine å identifisere klikkprisnivået.

Vel, dette var litt mer enn det jeg tenkte å skrive, men what the fuck. Jeg poster det og håper på masse go'respons fra dere kidsa på Webforumet!
 
Topp