Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Entry Processes

Kassimaja

Geocacher
Dette er noe som jeg virkelig ikke har noe greie på. Akkurat derfor bruker jeg andre som tar seg av serverplassene mine, men nå har jeg et problem jeg gjerne skulle visst litt mer om.

På en VPS har jeg et par nettsider. Begge de to vi snakker om er WP installasjoner med forskjellig design, men ellers er de rimelig like. Den første siden viser bildeserier (10-100 bilder pr. serie) og takler lett 500 aktive besøkende (25-30000 i døgnet) på enkelte toppdager. Den andre siden viser enkeltblilder og sliter big time med de samme antall besøkende. Antallet "Entry Processes" gikk i været og CPU ble maxet ut.

Er det mulig, på grunnlag av beskrivelsen og si noe om hvorfor det er slik? Er det vanlig at man bare kan ha 30 "Entry Processes" samtidig og hva betyr det egentlig?
 
J

Jiberish

Guest
Vanskelig å si, men det kan ha noe med hvordan bildene genereres. Er det statiske bilder som er lastet opp med riktig størrelse eller fikses det "on the fly" via PHP? Hvis du bruker thumbnails, er det statiske bilder som finnes fysisk på serveren eller genereres det "on the fly" via PHP?

Poenget er at bildehåndtering via PHP kan være krevende hvis det bilden prosesseres for hver visning, heller enn å ha "riktig" bilde liggende ferdig på serveren, hvis du skjønner?
 

Kassimaja

Geocacher
Jeg vet at på siden med mange bilder blir forskjellige bildestørrelser generert ved opplastning. På den andre siden bruker jeg bare standard opplastning i WP. Finnes det et innstikk som kan ta hånd om bilder allerede lastet opp og sørge for at belastningen blir så lav som mulig?
 

adeneo

Medlem
"Entry processes" betyr normalt antallet åpne tilkoblinger samtidig.
For eksempel vil noen som laster inn nettsiden din ha en åpen tilkobling, og når de kommer til et bilde som skal lastes ned, åpner nettleseren ofte en tilkobling til for å laste ned bildet, og før i tiden var det vanlig at nettleseren hadde kanskje rundt fire slike tilkoblinger åpne samtidig på det meste, og resten ble satt i kø, men nye nettlesere har langt høyere grenser for dette (dette er per bruker selvfølgelig).

Apache holder gjerne også en tilkobling åpen i 15 sekunder etter at nedlasting er ferdig, slik at dersom du har mange besøkende, eller mange bilder for den saks skyld, eller at bildene er store og tar lengre tid å laste inn, hvor alt dette lastes ned samtidig innen den 15 sekunders grensen, så vil du nå taket på 30 åpne tilkoblinger samtidig.

Dersom problemet er for mange brukere, må du nok gjøre om litt, men det er nok sannsynlig at problemet er en feil som gjør at mange prosesser åpnes unødvendig, eller ikke lukkes slik de skal.
Dersom du har tilgang via SSH kan du bruke ps -A for sjekke alle prosessene og se om noe henger igjen e.l.
 
Sist redigert:

Kassimaja

Geocacher
Jeg satt med en tekniker fra hosten i natt og prøvde og se om noe var feil, men med så mange besøkende og alle trenger minst en prosess er det ikke rart om ting begynner å trøble hvis du kun kan kjøre 30 prosesser samtidig
 

adeneo

Medlem
Nå er det slik at hvis man i en perfekt verden sier at man kan ha 30 prosesser innen 15 sekunder, så er det fort 120 prosesser i minuttet, eller 7200 i timen om du vil.

Det er derfor normalt ikke noe problem med 30k i døgnet, da du skal ha temmelig mange av disse besøkende innen et kort tidsrom før det blir et problem, alt ettersom hvor mange ytterligere prosesser nettsiden "spawner".

Problemet kan være at noen forsøker seg på ddos, og holder mange tilkoblinger åpne unødvendig lenge, eller at det er en feil på nettsiden som gjør det samme.

Det kan også være at mange av disse bildene er så store, eller at du ikke har nok båndbredde, slik at det tar for lang tid før hver tilkobling lukkes.

Wordpress er også dynamisk, og bygger sidene for hver forespørsel dersom ikke caching utnyttes skikkelig.

Det er i grunn mange muligheter, og eneste måten å finne ut hva problemet er, er ved testing, og for det må du nesten direkte på serveren kjøre ps eller top (hvis det er linux) for å se hvilke prosesser som kjører, og hva som gjør at du går tom for prosesser.

Dersom du har mulighet, kan det være mulig å fri opp en del prosesser ved å levere statiske filer fra en nginx server, eller dersom Apache er satt opp med en MPM som ikke bruker flere tråder så kan det være at det går an å bruke for eksempel en "worker MPM", men det blir litt for avansert for meg, og det må i såfall en host som har mer greie på webservere svare på?

Nå er det vel også slik at en nettside som viser kun bilder, og kanskje mange store bilder, og som laster inn mange bilder samtidig ved hver sidelastning, eller ikke cacher bildene osv. vil føre til problemer langt tidligere enn en nettside som inneholder for det meste statisk tekst eller lignende, og ettersom alle nettsider er forskjellige, er det nesten umulig å svare på akkurat hva problemet er, og det kan selvfølgelig være at Wordpress er satt opp med en haug med plugins som gjør en haug med SQL forespørsler, som igjen gjør at det blir problemer, men jeg trodde ikke forespørsler til databasen gikk under "entry process", men dersom det gjør sidelastningen tregere vil det selvfølgelig ha en viss effekt?
 
Topp