Det er jo akkurat det som er greia, byråkrater flest syns sannsynligvis ikke reglene er spesielt kompliserte, fordi det der tross alt er deres fagfelt, akkurat som det for de fleste av oss her er griseenkelt å sette opp en webside, så er kronglete formuleringer og skjemavelde griseenkelt å forstå for en byråkrat, mens byråkraten ville ha slitt vanvittig hvis han skulle sette opp en webside eller snekre et hus.
Jeg har f.ex. en ekstremt grønn klient for tiden, en dame på rundt 60 år, og hun har da trodd hele tiden at hvis hun har en vertikal meny på venstre side av sidene, så VIL den forandres når man klikker på noe i den horisontale menyen øverst, for sånn er det jo på den gamle nettsiden hennes, så da trodd hun at det var sånn det var - overalt. At det var en slags "sånn er det det er med nettsider", og at det nærmest ikke gikk an å gjøre det annerledes.
På samme måte ser jeg det når broren min som er tømrer hjelper meg med noe snekring. Jeg er nok over snittet handyman selv, men **** så kjapt og bra han gjør alt. Ting som hadde tatt meg en time gjør han på ti minutter, fordi han VET hvordan alt skal gjøres, han har gjort det hundreogtitusenganger før, og dermed ikke trenger å tenke over ting som jeg måtte ha grubla på og dobbeltsjekka.
På samme måte er det med byråkrater - skjemahælvete er rett og slett faget deres, og selv de mest kompliserte delene av dagens skjemavelde er griseenkelt for dem, så de forstår sannsynligivis rett og slett ikke hva som er problemet.
Spør du meg, så ansett gjerne hundre personer i et helt eget minidepartement, som KUN skal ha til oppgave å ta imot tips og snakke/samarbeide med næringslivet for å forenkle alt av skjemaer og prosesser for næringslivet. Hundre personer tenker sikkert noen av dere nå, det er jo sykt mye. Nei, egentlig ikke, i det store og det hele er det egentlig ikke så mye penger som går med der, og samme hva spiller det lite rolle, siden pengene som blir "brukt" der i alle fall går rett tilbake i samfunnet ved at disse personene bruker lønna si på mat, husleie, bil, ting og tang, kanskje en av dem pønsker på å starte sitt eget konsulentfirma og trenger noe hjelp fra en av oss til det, osv osv. Så, om disse hundre personene bare klarte å forenkle ett skjema hver i løpet av et år, så ville det være verdt det - selv på ganske kort sikt.