Siden det er så utrolig mange kompetente businessfolk her, ville jeg spørre dere om dette:
Både jeg og min samboer har hvert vårt enkeltpersonsforetak. Etter nyttår skal min samboer starte AS og legge ned sitt ENK. Jeg har tidligere fakturert han for arbeid jeg har gjort for hans ENK, og det kan jeg nå enten velge å få som ansatt eller fortsette å fakturere fra mitt ENK. Jeg fakturerer også andre bedrifter for mine konsulenttjenester.
Problemet er at jeg ikke vet om det lønner seg for meg å:
1. Beholde mitt ENK, og fakturere de andre bedriftene slik jeg gjør nå, mens jeg også står som ansatt i min samboers AS og får lønn derfra som en vanlig ansatt (kanskje rundt 100.000pr år).
2. Eller at jeg også legger ned mitt ENK og vi starter AS'et sammen, slik at jeg står som ansatt i alt jeg gjør.
Problemet her er at jeg og min samboer driver med forskjellige ting. Jeg driver med administrasjon og konsulenttjenester, mens han driver med bil. Da kan det bli vanskelig ift firmanavn osv.
Noen som kan guide meg litt her? Hvor mye må man egentlig tjene som ansatt for å ha rett til de sosiale godene som feks arbeidsledighetstrygd, mulighet for permittering, sykepenger osv?
Setter STOR pris på alle svar!
Både jeg og min samboer har hvert vårt enkeltpersonsforetak. Etter nyttår skal min samboer starte AS og legge ned sitt ENK. Jeg har tidligere fakturert han for arbeid jeg har gjort for hans ENK, og det kan jeg nå enten velge å få som ansatt eller fortsette å fakturere fra mitt ENK. Jeg fakturerer også andre bedrifter for mine konsulenttjenester.
Problemet er at jeg ikke vet om det lønner seg for meg å:
1. Beholde mitt ENK, og fakturere de andre bedriftene slik jeg gjør nå, mens jeg også står som ansatt i min samboers AS og får lønn derfra som en vanlig ansatt (kanskje rundt 100.000pr år).
2. Eller at jeg også legger ned mitt ENK og vi starter AS'et sammen, slik at jeg står som ansatt i alt jeg gjør.
Problemet her er at jeg og min samboer driver med forskjellige ting. Jeg driver med administrasjon og konsulenttjenester, mens han driver med bil. Da kan det bli vanskelig ift firmanavn osv.
Noen som kan guide meg litt her? Hvor mye må man egentlig tjene som ansatt for å ha rett til de sosiale godene som feks arbeidsledighetstrygd, mulighet for permittering, sykepenger osv?
Setter STOR pris på alle svar!