Enkeltforetak: Arbeid hjemmefra

pilogbue

New Member
Hei!
Har en delikat problemstilling:
Har egen bolig og samboer i norges nest største by. Har imidlertid arbeidsoppdrag som næringsdrivende på et tettsted 4t hjemmefra. Har derfor en liten hybel på arbeidsstedet. I gjennomsnitt er jeg hjemme 2-3 dager hver uke hvor jeg har en del oppdrag også.

Har vært i kontakt med skatteetaten flere ganger ila året for å få klarhet i om jeg skal melde flytting, eller bli vurdert som pendler. Jeg vet jeg går innunder de retningslinjene som gjelder. Imidlertid har skatteetaten vært rimelig tvetydige i sine svar, og siste tilbakemelding var at jeg ikke behøvde dette.

Hvordan vil jeg håndtere de utgifter jeg har hatt til losji, diett, reiser t/r hjem, ferger etc når ikke har "aktiv pendlerstatus" ift. selvangivelse/regnskap?
Bør jeg gjøre noe i denne saken før året er omme?

Noen som har noen råd å gi meg?

Steve Cash

Medlem
Det der kan være ganske komplisert, for å si det forsiktig. Det er forskjell på om en har familie eller ikke. Har en familie kommer en inn under reglene for familiependler, hvis ikke regnes en som enslig pendler. Samboere uten barn regnes som enslige pendlere. Videre er det regler om standard og størrelse på boligen der en jobber, det avgjørende er om den regnes som selvstendig bolig eller ikke. Men dette visste du antakelig, ettersom du sier du kommer inn under reglene for pendler. Og hvis du er sikker på det, er løsningen å fremsette krav om pendlerstatus når du leverer selvangivelsen, ettersom det er skatteetaten som skal avgjøre dette ved ligningsbehandlingen. Du må legge med uførlig dokumentasjon om alle relevante forhold, dvs. familieforhold, type bolig på arbeidsstedet mv.

Jeg stusser litt over uttrykket at du "ikke behøvde dette". Behøver hva da, forlange pendlerstatus. Poenget er jo ikke om du behøver det, men om du har rett til det. Hvis du ikke har sett denne brosjyren, så anbefaler jeg å lese den, den oppsummerer reglene
https://www.skatteetaten.no/no/Brosjyrer-og-boker/Pendlere-bosted-skatteforhold/
Det står også en god del i kapitlet Bosted - skattemessig bosted i Lignings-ABC Bosted - skattemessig bosted

Sist redigert:

pilogbue

New Member
Takk for svar.
Leilighet på arbeidssted er 32kvm hybel, mens mitt hus hjemme er 105kvm. Så hybel er selvstendig bolig. Tilbakemeldingen fra skatteetaten på min kontakt, var at jeg ikke trengte å melde flytting fordi jeg er så stor del av min tid i Bergen. I stedet for å få pendlerstatus, anbefalte to uavhengige saksbehandlere i skatteetaten meg å ta vare på alle kvitteringer for alle utlegg ifm arbeidsforholdet (fergerkvitteringer, husleier, matkvitteringer, bensinkvitteringer, parkeringskvitteringer etc) til å fremsette i regnskap. Jeg har derfor ikke tenkt så mye mer på det, men har begynt å tenke litt nå på om dette er riktig.

Steve Cash

Medlem
Hmm, hvis det menes at du skal trekke fra mat, husleie med videre i regnskapet uten å ha pendlerstatus må reisene dine betraktes som yrkesreiser og ikke arbeidsreise. Men jeg synes også det høres litt rart ut, da kan i alle fall ikke stedet du reiser til for å jobbe regnes som fast arbeidssted. Jeg tør ikke si noe mer bastant om dette.

hansson

Langveisfarende
Du bor der familien din er og du trolig oppholder deg mest (helger osv.) så det er ikke snakk om å melde flytting. Hvis du jobber mer enn halvparten av tiden i Bergen vil det andre stedet bli regnet som ikke-fast arbeidssted.

For meg virker det klart at disse reisene er yrkesreiser. Skatte-ABC:
2.5 Generelt om yrkesreiser

Følgende reiser skal som hovedregel behandles som yrkesreiser:

Reise mellom bolig og ikke-fast arbeidssted, jf. FSFIN § 6-44-13 bokstav a
Reise mellom fast arbeidssted og ikke-fast arbeidssted, jf. FSFIN § 6-44-13 bokstav b
Reise mellom ikke-faste arbeidssteder (dette følger motsetningsvis av FSFIN § 6-44-12 bokstav b)
Reise med overnatting utenfor boligen, når overnattingen skjer av hensyn til arbeidet, jf. FSFIN § 6-44-13 bokstav c. Besøksreiser til hjemmet anses derimot ikke som yrkesreise. Se nærmere pkt. 2.9

Du reiser altså mellom fast arbeidssted/bolig og ikke-fast arbeidssted. Om det er mulig å reise mellom to like faste arbeidssteder, må du høre med en skattejurist om... Slik jeg tolker det kan du som næringsdrivende føre alle faktiske utgifter til fradrag, bortsett fra bil, med mindre du har firmabil.

Kostnader til reiser som foretas av hensyn til yrket (yrkesreise) er fradragsberettiget som kostnader for å erverve, vedlikeholde eller sikre skattepliktig inntekt, jf. sktl. § 6-1. Hvis skattyter på yrkesreise overnatter utenfor sitt hjem, har han rett til fradrag for merkostnader ved å bo utenfor hjemmet, jf. sktl. § 6-13. Fradragsretten omfatter reisekostnader, kost, losji og småutgifter. Fradragsretten for yrkesreiser gjelder både for virksomhetsutøvere og lønnstakere. For virksomhetsutøvere anses kostnader til yrkesreise som virksomhetskostnader, og skal føres i regnskapet. For lønnstakere inngår slike kostnader i minstefradraget. Arbeidsgivers dekning av kostnader til yrkesreiser behandles etter nettometoden.

Du kvalifiserer for vanlig overnatting utenfor hjemmet siden du ikke jobber nattevakt e.l. og selv om du er borte flere dager i strekk jobber du ikke hele tida, slik en kommunelege på vakt kanskje gjør. Dermed ser jeg ikke noe i veien for å kreve fradrag for alle reise- og overnattingsutgifter i næringsregnskapet.

SItatene er hentet fra Reise – avgrensning mellom arbeidsreiser, besøksreiser og yrkesreiser

hansson

Langveisfarende
Bruk av privat bil i næring føres med statens kilometersats. Men hvis du overskrider 6000 km per år i siste treårsperiode må bilen inn i næringsregnskapet den også. Treårsperioden trenger man bare å ta hensyn til der det er tvil om det er privat- eller næringskjøringen som utgjør den største delen. Når bilholdet tas inn i næringa må privatdelen trekkes fra, mens alle andre utgifter kan kostnadsføres.

Steve Cash

Medlem
Jeg er enig, hansson, såfremt det andre stedet er ikke-fast arbeidsted. Det må være det de to ligningsfunkjonærene har ment også, ellers hadde uttalelsen om å ta med diverse ved reise og opphold i regnskapet vært meningsløs. Trådstarter skriver at han er hjemme 2-3 dager per uke, det er ca. halvparten hvis det er arbeidsuke som menes.

Sist redigert:

pilogbue

New Member
Takk til Steve Cash og hansson.
Jeg har sendt brev til Skatteetaten for å få skriftlig svar. Jeg kan legge inn tilbakemeldingen jeg får her slik at kanskje andre som står oppi lignende sak får "siste tilbakemelding".
Hittil i år har jeg (inkl. idag som er årets 315.dag) vært 139 dager utenfor hjemmet. Imidlertid - om jeg skulle ført regnskap på dette nå - skulle dette vært ført i næringsoppgaven eller selvangivelsen?

Steve Cash

Medlem
Hvis det er yrkesreise føres reisekostnadene i regnskapet, og dermed i næringsoppgaven, hvis det er arbeidsreise trekkes kostnadene fra i selvangivelsen. Som hansson skriver trekkes privatbil fra etter kilometersats, for yrkesbil brukes faktiske kostnader, se innlegg 6. Utgifter til bom, ferge, parkering mv. kostnadsføres direkte i regenskapet uten noen privatfordel hvis det gjelder yrkesreise.
Lignings-ABC: Reise - avgrensning mellom arbeidsresier, besøksreiser og yrkesreiser

Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Litt off topic å diskutere dette i denne tråden, men i prisippet så er det fradrag for å sykle, ettersom fradraget gis per kilometer uavhengig av transportmiddel. Det betyr at jeg også får fradrag om jeg sitter på med en kamerat i stedet for å ta egen bil, og det er jo miljøvennlig. Problemet er bare at en får fradrag kun for beløp som overstiger ca. 14 000 kr. i året, og det er vel de færreste som sykler så langt.

De av oss som husker at det var forskjellige satser om en brukte egen bil eller offentlig kommunikajson vet at skattekontoret og skattytere brukte utrolig mye ressurser på å krangle på om en trengte bil til jobben. Så la oss i alle håpe at ikke differensierte satser kommer tilbake.

Jeg forstår. Det koster meg ikke i nærheten av 1000 kroner i året i driftskostnader for sykling. Måtte jeg syklet så langt for å oppnå 1400 kr i året for driftskostnader av sykkel, så ville jeg mye mer tatt buss. Har greit buss-tilbud her i området, men spørs litt på lørdager.

Topp