Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Enkelte mener at opphavsrett kun hjelper grådige folk.

Jeg har debattert TPB saken litt på vg.

Og det som slår meg er at enkelte mener at opphavsretten bør fjernes. Dette fordi opphavsretten kun er til for at griske plateselskaper skal få mer penger.

Men så for å holde seg til det som dette forumet omhandler.

Hvordan ville deres verden sett ut om det ikke var opphavsrett på ting? Hva om folk kunne forsynt seg fritt av det dere designet? Hadde dere giddet og drive på med det som dere driver med?

En jeg kjenner tar mye bilder, han har kamera med seg hele tiden. Og ofte viss det skjer noe så ender bildene hans opp i avisa. Er det standard takster for hva man får for et bilde? For eks en sum viss det havner på førstesida og en viss det blir brukt inni?
 

peterandrej

pensjonert moderator
En jeg kjenner tar mye bilder, han har kamera med seg hele tiden. Og ofte viss det skjer noe så ender bildene hans opp i avisa. Er det standard takster for hva man får for et bilde? For eks en sum viss det havner på førstesida og en viss det blir brukt inni?

Ja, det funker iallfall sånn andre veien - altså hvis du bare tar et bilde fra avisen uten å spørre om lov. Da blir det eksempelvis standard honorar ganger 2 eller 3, alt etter som. Og honorarer for bilder er gjerne noen tusenlapper ja.
 
Topp