Enkel publisering/deling av dokumenter

A

aabbcc

Guest
Hei
En kunde av meg leverer rapporter til sine kunder. Dette er i all hovedsak word-dokumenter på 2-5 sider som han sender ut på mail. Det er snakk om ganske mange ca 100 i året. For å lette dette både for han selv og for kundene så tenkte jeg å se om det finnes en løsning hvor man veldig enkelt kan få dokumentene ut på web, gjerne egen server, og dele link istedenfor å sende vedlegg.

Er det noen som vet om noen gode løsninger?

Det beste hadde vært om noen av mappene på maskinen hans kunne kobles opp mot en folder på en webside, og at han på en enkel måte (høyreklikke for eksempel) kunne fått tak i url til den filen på web.

Jeg er åpen for kreative løsninger her. Kanskje finnes det noe som tar doc-filer og automatisk konverterer til html og synker opp ved ftp? Det viktigste er egentlig at det blir veldig enkelt for han å bruke etter at jeg har satt det opp.

AABBCC

A

aabbcc

Guest
Takk for to raske og gode svar!

Vet dere om det er mulig å definere enkelte mapper på maskinen til å bli delt gjennom dropbox, eller er det kun mappen som dropbox velger? Det hadde vært litt stilig om man ikke trengte å flytte filene.

AABBCC

Dag Frogner

Supermedlem
Når du bruker Dropbox, må alt skje inni "Dropbox"-mappen. Denne blir automatisk laget. Det finnes triks for å løse det på andre måter også, men da må du sette opp en form for sync mellom andre mapper og denne. At du f.eks bruker et program som automatisk kopierer alle endringer i "Mine kundedata" inn til "Dropbox".

Inni "Dropbox"-mappa lager kunden din mapper som heter f.eks "Kunde 1" - "Kunde 2" etc, deler disse og deretter er det bare å kopiere inn filer etterhvert som han trenger.

A

aabbcc

Guest
Jeg skal teste dropbox i kveld. Jeg har det installert, men bruker det egentlig ikke.

AABBCC

A

aabbcc

Guest
Hehe, mulig det. Jeg bruker sugarsync selv, er vel mye av det samme...

TorsteinO

Art Director & grunder
Dropbox vil funke MYE bedre enn den greia der, som jo stort sett bare er en helt vanlig ftp-klient med overvåking av mapper. Får du din kundes kunder til å også installere dropbox vil de automatisk få de nye filene ned på sin maskin, helt uten at de trenger å tenke på det. Dropbox er også gratis opptil 2gb, og det er dessuten innebygget en versjonshåndtering, så hvis noen sletter en fil de ikke skulle ha sletta, eller man trenger en eldre versjon av en fil, så kan man gjenopprette disse fra nettsidene til dropbox i 30 dager (se https://www.dropbox.com/help/11/en).

For å si det enkelt er dropbox virkelig GULL og midt i blinken for denne typen oppgaver som du beskriver.

A

aabbcc

Guest
Takk for godt innspill Torstein. Kundene til kunden min skal typisk ha ett dokument hver, så jeg tror ikke vi vil gå for å be de installere noe, men delingsfunksjonaliteten til dropbox ser ut til å være veldig godt egnet som du sier - så det blir nok det.

Testet forsåvidt fling i går. Gratisutgaven. Ganske fiffig program, så det er verdt å teste. Deilig å ha kunne en mappe som automatisk lastes over til egen server. Men det kan være det finnes andre programmer som er bedre som gjør det samme.

AABBCC

A

aabbcc

Guest
Jo, men ikke på men egen server vel? Eller kan man få til det også? Slik at man kan legge ut for eksempel phpfiler og så vil de kunne kjøres over nett.

Nå lagrer kunden min word-filene sine som html. Så blir disse automatisk overført til en mappe på en webserver jeg har og et veldig enkelt php-opplegg som jeg slang sammen gir han oversikt over filene og viser filene på en relativt pen måte. Ikke noe imponerende og revolusjonerende system, men han og kundene hans sparer noe tid og frustrasjon.

Hvis jeg får til noe lignende med dropbox så bytter jeg ut fling på flekken, for stabiliteten til dette programmet er jeg litt usikker på.

AABBCC

Topp