Enkel forumløsning? WP? Plugin?

Sindre

Medlem
Hallais folkens,

Jeg er på utkikk etter en enkel måte å kommunisere med mine nye skribenter på Glabladet på. Jeg tenker i retning av en lukket forumløsning som kun vi som "jobber" i Glabladet har tilgang til. Jeg syns det virker litt unødvendig å skulle installere et helt forum for dette, så jeg lurte på om det finnes en enklere løsning. Poenget er at vi alle skal kunne se hverandres meldinger og starte "tråder", så det blir som et forum... Men jeg trenger ikke alle mulige forumfunksjoner.

Noen som vet om en løsning for dette? Skulle tro det finnes en plugin for å gjøre samarbeider med skribenter lettere når man har flere brukere... Har søkt litt men ikke funnet noe.

Takker for alle svar! :)

Bjørnar

Gründer
et søk her på WF etter wordpress + forum, så tror jeg du finner et par linker til forum. kanskje ikke fullverdige forum for mange 1000 medlemmer, men fungerer etter sigende ok for det du beskriver skulle jeg tro.

picxx

WF 09
Trenger du et forum?
Hvorfor ikke bare kjøre det inn i en litt skjult gjestebok eller noe slikt?
Sjeldent at slike løsninger trenger alle funksjonene et forum tilbyr.

Sindre

Medlem
Trenger du et forum?
Hvorfor ikke bare kjøre det inn i en litt skjult gjestebok eller noe slikt?
Sjeldent at slike løsninger trenger alle funksjonene et forum tilbyr.

Du har helt rett - derfor installerte jeg faktisk en gjestebok-plugin nå til å begynne med.

Det store spørsmålet nå er: Hvordan skjuler jeg gjesteboken? Jeg lastet ned en plugin som kunne "passordbeskytte" wp-sider. Eneste problemet med den var at den passordbeskyttet hele Glabladet.

Så hvordan kan jeg "skjule" bare gjestebok-siden - aller helst passordbeskytte den?

picxx

WF 09
Bruk .htaccess
du kan lage en grei .htaccess medlemsfolder

Jel me natra :)

Sindre

Medlem
Til alle som måtte lure på det samme som meg:

Drit i htaccess når du skal passordbeskytte en underside på Wordpress.

Gjør heller slik:

Password Protect This Post
To password protect a post, click Edit next to Visibility in the Publish area to the top right, then click Password Protected, click Ok, and enter a password. Then click OK.

Kilde.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Til tider begynner jeg faktisk og lure på om dette forumets regler kun gjelder for vanlige medlemmer mens moderatorer og administratorer får gjøre akkurat som dem vil.

Du kan velge og bruke htacces sindre, men hvordan du gjør det med htacces kan ikke jeg svare deg på. Ellers (om du har tilgang til cPanel) så finner du funksjoner i cPanel for og passordbeskytte en mappe på webhotellet.

Ellers kan du også skjule dette med Wordpress sine funskjoner. Nå vet ikke jeg hvordan du viser denne gjesteboksen frem, og da blir det fort litt vanskelig og svare på hvordan du kan skjule den for annet enn f.eks kun administratorer, subscribers eller hvilken rolle som helst.

picxx

WF 09
Til alle som måtte lure på det samme som meg:

Drit i htaccess når du skal passordbeskytte en underside på Wordpress.

Gjør heller slik:

Password Protect This Post
To password protect a post, click Edit next to Visibility in the Publish area to the top right, then click Password Protected, click Ok, and enter a password. Then click OK.

Kilde.

Forskjellen er at at .htaccess er serverside, mens denne post saken bruker databasen, noe som er inne i din egen thang...

.htaccess tar noe lenger tid, er litt mere sikker og er serverside...
noe som 99% av wordpressdingsene IKKE er....

peterandrej

pensjonert moderator
en annen løsning kan være å:

- installer en ny wp-installasjon i en underkatalog. eks /heidude

Gjør så denne installasjonen passordavhengig med bruk av en plug-in som members-only, for eksempel. Da har du full funksjonalitet og dere kan poste poster, kommentere hverandre, osv.

Et reklamebyrå jeg pleier å jobbe for har en sånn kundeweb, som egentlig bare er mange seperate wp-installasjoner. De bruker WPmu til dette. Så kan kunden logge seg på og få info og materiale og alt mulig. Ganske fiffig. Skal lage et sånt system når jeg får ånden over meg. (hvilket sikkert vil si aldri).

Topp