ENK - forhåndsbetaling av skatt spm

stianweb

Medlem
Hei Godtfolk :)

Jeg har fulgt med litt her, og fant ut at det var mye nytting informasjon, og flere som satt på informasjon, som er i min gate.

Driver å ser på muligheten for å få litt inntekter ut av en "hobby", og hadde vel bestemt meg for at ENK måtte til. Av flere grunner.
Skal fortsatt beholde min fulltidsjobb, 100%.

Men så fant jeg ut at man må forhåndsbetale skatt. Etter hva jeg har kommet frem til av lesing her inne, så gjelder det bare den inntekten man har i forbindelse med sitt ENK og ikke "hovedjobben".
Stemmer dette?

Og hva om jeg ikke klarer å få noen kunder de 6 første måndene, vil jeg da slippe å forhåndsbetale noe skatt?

Kan man opprette et ENK og bare ha den i "bakhånda", om man plutselig skulle få oppdrag?

Takker på forhånd for svar :)

metallian

Medlem
Opprette ENK, og se hva som skjer ;) Begynner det å komme inn penger første året ville jeg personliug sørget for å betale forskuddsskatt for ENK, men du kan også bare øøke personskatten eller sette penger til side til baksmellen. For noen titusener hadde jeg bare bare passet på at jeg øækte skaten på lønn tilstrekkelig, nærmer d deg 50k grensen ville jeg gått over til forskuddsskatt allerede første året.

stianweb

Medlem
Dette ga masse svar. Har fått endel mer klarhet i den delen.

Det å registrere seg i enhetsregistre, for å få organisasjonsnummer, endrer vel heller ikke noe på dette?
Og ORG må man vel om man skal sende ut faktura og få .NO domene.

Leste og at det kan bli klassifisert av "staten", som bare hobbyinntekt også. Men der var det ikke noe klar grense?
Det gikk mer på om man tjente noe på det og ikke bare gikk i null ?

stianweb

Medlem
Da er jo spørsmålet, om jeg bare skal drive det som hobbyvirksomhet, eller ENK.
Regner ikke med at jeg kommer til å tjene 30-40K det første året.

Så da bør jeg vel se på fordeler ulemper?
Eller er jeg bare litt feig?!

Når det kommer til skatt, tenker jeg også på selvangivelsen.
Så lenge jeg ikke har noe aktivitet i et ENK, vil jeg da fortsatt bruke forenklet selvangivelse?

Takk for hjelpen så langt :)

Topp