ENK - "Bankinnskudd"

Rismoen

Medlem
Jeg har 2 forskjellige banker:

Sparebanken som jeg bruker privat og DNB som jeg bare bruker til ENK.

Når jeg overfører penger fra privatkontoen til "bedriftskontoen" må jeg ha et bilag og regnskapsføre dette?

Er det et krav eller gjør man dette bare for ryddighetens skyld?

Steve Cash

Medlem
Alle bevegelser på firmakontoen skal dokumenteres. Du skriver rett og slett ut bilag for overføringen fra nettbanken og bruker det som bilag. Føres debet konto for bank kredit konto 2055.

Rismoen

Medlem
Alle bevegelser på firmakontoen skal dokumenteres. Du skriver rett og slett ut bilag for overføringen fra nettbanken og bruker det som bilag. Føres debet konto for bank kredit konto 2055.

Det er jo i teorien ikke en bedriftskonto, det er en vanlig brukskonto som er registrert på meg som privarperson. Bare at jeg kun bruker denne til mitt ENK.

Da gjelder vel ikke det du skrev?

Steve Cash

Medlem
Hva mener du med i teorien? Hvis bankkontoen er registrert med en hovedbokskonto i regnskapet gjelder det jeg skrev. Hvis du bare betaler regninger til firmaet over den og mottar penger fra kunder, men fører det over privat er det ikke nødvendig å føre innskudd fra privat. Men hvis du bare bruker den i næring bør den stå i regnskapet. Hva den kalles hos banken er uten betydning i et enkeltpersonforetak.

Topp