I utgangspunktet høres brukeradferd ut som en fornuftige algoritmer, men Google aner ikke sidevisninger og tid brukt på siden dersom nettstedeier ikke bruker Google Analytics. Google aner faktisk ikke tid brukt på siden dersom brukern ikke har flere sidevisninger (altså bare inngangssiden, ingen ytterligere sidebesøk) heller. Selv om majoriteten av nettsider bruker Analytics, virker det veldig søkt å ha det som egne algoritmer. Mulig jeg er helt på jordet..
Når vi snakker om brukeradferd er det i hvert fall helt sikkert at de ser på CTR (klikkraten) i søkeresultatene. Dette er for eksempel en egen kalkyle i AdWords (Quality Score/AdRank). Gjør title tags og meta description så gode som mulig, og se nøye på hva de ulike konkurrentene i søkemotorene gjør. Jobben din er å skille deg litt ut, bli mest dominant og få flere klikk (men husk å være relevant). Bruk Google Seach Console for å se utvikling av CTR på ulike nøkkelord du rangerer på.
Google ønsker naturligvis å presentere brukerne sine de beste resultatene. Er det noe du kan forbedre med innholdet (og naturligvis brukeropplevelsen generelt, uavhengig av om alt måles eller ei), bør du selvsagt forbedre det. Å jobbe med innhold er et maraton, ikke en sprint, og kan alltid forbedres. Min erfaring tilsier dessuten at oppdatering av eksisterende innhold ofte gir et lite løft i rangeringene. Får du inn noen knallgode linker er selvsagt heller ikke dette å forakte