Eivind Ertesvåg
New Member
Jeg har akkurat opprettet meg et enkeltmannsforetak, og begynt å sette meg inn i retningslinjene rundt dette. En ting klarer jeg imidlertid ikke å finne noe klart svar på, så kanskje det er noen her på forumet som har kunnskap å dele med meg?
Case:
Gjennom enkeltmannsforetaket mitt skal jeg leie meg selv ut til forskjellige oppdrag. Istedenfor å få lønn av oppdragsgiver så fakturerer jeg dem gjennom selskapet mitt.
Men hva om jeg har en person X som jeg leier ut for å utføre oppdraget? Kan jeg da engasjere denne personen gjennom enkeltmannsforetaket mitt? Person X mottar lønn fra meg for utført oppdrag, mens jeg fakturerer oppdragsgiver for tjenesten?
Person X vil jo ikke bli fast ansatt hos meg, men vil utføre et oppdrag i engasjement. Må jeg så allikevel styre med forsikring og pensjonsordninger?
Kanskje noe rotete forklart. Men om du forsto hva jeg mente, så setter jeg pris på noen innspill!
Case:
Gjennom enkeltmannsforetaket mitt skal jeg leie meg selv ut til forskjellige oppdrag. Istedenfor å få lønn av oppdragsgiver så fakturerer jeg dem gjennom selskapet mitt.
Men hva om jeg har en person X som jeg leier ut for å utføre oppdraget? Kan jeg da engasjere denne personen gjennom enkeltmannsforetaket mitt? Person X mottar lønn fra meg for utført oppdrag, mens jeg fakturerer oppdragsgiver for tjenesten?
Person X vil jo ikke bli fast ansatt hos meg, men vil utføre et oppdrag i engasjement. Må jeg så allikevel styre med forsikring og pensjonsordninger?
Kanskje noe rotete forklart. Men om du forsto hva jeg mente, så setter jeg pris på noen innspill!