Engangsvisning for nye besøkende

adeneo

Medlem
Å lagre alle IP adresser, nettlesere osv. for hver bruker i en database høres veldig omfattende og knotete ut for meg, og må da være helt unødvendig.

Brukte noen minutter på å skrive en javascript versjon som viser en popup ved første besøk på siden.
Denne bruker local storage dersom det er tilgjengelig, og faller tilbake på cookies.

Min oppfatning er at de som er oppegående nok til å slette cookies bruker en nyere nettleser med støtte for local storage, men sjelden sletter denne, og de som fortsatt bruker IE6 sletter nok sjeldent cookies hver dag.

Tipper derfor grovt på at en slik løsningen vil virke glimrende for 99.9% av alle brukere, som sannsynligvis er betydelig bedre enn database løsningen med IP addresser, og dersom det fortsatt ikke er godt nok så finnes det alltids "evercookies" som er omtrent umulig å slette.

demo her : JS Bin - Collaborative JavaScript Debugging

Tony J

Alle skal få
Og de som er oppegående nok til å slette cookies/tømme logg etc forstår også at "nå kommer ting til å sprette opp igjen/gjøre ting på nytt" :p

xdex

Medlem
Alltid så morsomt når folk sier at folk aldri sletter cookies osv, svært mange arbeidsplasser gjør dette automatisk når maskinen startes på nytt, gjelder også veldig mange skole pcer som står rundt i landet (nei, jeg snakker ikke om maskiner som eies av deg som person, men som står fast på arbeidsplass/skole) Dette gjøres jo av den enkle grunn, man ikke skal ha info-kapsler fra andre folk på maskinen, se hvor andre har vært eller for de som har trykket "lagre passord"

Så ville jeg nok basert alt på PHP eller et annet fast språk, ikke noe så løst som javascript (som er lett og slå av, og ikke støttes hos alle, f.eks noen mobilenheter), med mindre du skal bruke popup f.eks (men det håper jeg for all del ikke, finnes ikke noe mere plagsomt)

Ikke bruk javascript hvis du ikke må, regel til javascript er at det alltid skal finnes ett alternativ, heldigvis!

Sist redigert:

adeneo

Medlem
Alltid så morsomt når folk sier at folk aldri sletter cookies osv, svært mange arbeidsplasser gjør dette automatisk når maskinen startes på nytt, gjelder også veldig mange skole pcer som står rundt i landet (nei, jeg snakker ikke om maskiner som eies av deg som person, men som står fast på arbeidsplass/skole) Dette gjøres jo av den enkle grunn, man ikke skal ha info-kapsler fra andre folk på maskinen, se hvor andre har vært eller for de som har trykket "lagre passord"

Det er nok riktig det, men å lagre alle IP adresser høres fortsatt ut som svært omfattende for noe som egentlig er svært enkelt, og de færreste av disse skole- og arbeidsmaskinene sletter local storage, problem solved.

Har man nok av tid, eller allerede har et eget system for lagring av slik data, så er det selvfølgelig ikke noe problem å utvide dette med en sjekk av IP, og se om denne har besøkt siden tidligere, men personlig hadde jeg ikke brukt tid på å sette opp en database og et eget system for dette, kun for å vise en melding eller gå til en annen side ved første besøk, og min erfaring er i det minste at minst 95% av alle sider som har en slik løsning bruker cookies til dette, så får heller de 3 promille av brukere som har slått av cookies leve med det valget.

Så ville jeg nok basert alt på PHP eller et annet fast språk, ikke noe så løst som javascript (som er lett og slå av, og ikke støttes hos alle, f.eks mobilenheter), med mindre du skal bruke popup f.eks (men det håper jeg for all del ikke, finnes ikke noe mere plagsomt)

Ikke bruk javascript hvis du ikke må, regel til javascript er at det alltid skal finnes ett alternativ, heldigvis!

Den regelen var vel gjeldende for ti år siden, du får knapt en eneste nettside til virke som tiltenkt i dag uten javascript, da de aller fleste bruker ajax og andre ting til å gjøre nettsidene mer dynamiske, og litt surfing på nettet uten javascript blir fort veldig slitsomt og fullt av meldinger om at siden ikke kan vises, søkefelt som ikke virker osv.

Hvilken mobil enhet du har som ikke støtter javascript vet ikke jeg, men så vidt jeg vet så støtter alle mobile nettlesere javascript i dag, og har vel i grunn alltid gjort det, du må blande dette med flash eller noe ?

Min veldig uprofesjonelle mening er at en slik enkel sjekk for å se om brukeren har besøkt siden før, bør lagres på klientsiden da det er det enkleste og best fungerende, og feil vil uansett alltid oppstå uansett hvilken løsning man velger, men en løsning med IP adresser og databaser har potensielt en betydelig større margin for å feile enn en enkel cookie, men enhver får selvfølgelig gjøre akkurat som de selv ønsker.

xdex

Medlem
Mobilene støtter javascript, ja, men ikke på langt nær på samme måte som en standard nettleser til pc, i hvert fall ikke den opplevelsen jeg har. Opplever javascript som både tregt og kan ende opp med å få rare resultater (gjelder spesielt slidere, og andre ting som beveger seg mye)

Mange nettsider bruker javascript, men tro det eller ei, slå av javascript, så fungerer dem like greit. Dette er jo også mye av grunnen til at man f.eks bruker CSS til å stilsette ting i html, istedet for å gjøre det med javascript (som f.eks er svært enkelt med jquery).

På den måten, får alle den samme opplevelsen, ajax request når du trykker login blir erstattet med vanlig submit request uten ajax. Vet ikke hvilken sider du mener som ikke fungerer med javascript slått av, men de sidene jeg besøker, større/mellomstore nettsider, har ingen problemer med dette, det er bare sånn det er. Det er jo klart man kan miste mye av brukeropplevelsen (ta f.eks facebook) dersom man slår av javascript, men det fungerer og skal fungere utmerket uten, er i hvert fall den standarden jeg har lært meg til å venne, og det gjør mine kunder også svært fornøyde når jeg kan legge til dette som ett pluss på nettsiden.

Det er mye diskusjon rundt JS, men som sagt, mobiler og javascript er langt i fra optimalisert slik som på pc/mac. Syntes denne diskusjonen er veldig grei og gir ting fra begge sider browser - Should your website work without JavaScript - Stack Overflow

Men ja, hvilken løsning som er best, blir nok litt individuelt og det vil alltid være et "smutthull" så man bør velge det språket man har mest erfaring med, så kan man heller finne ut av selve funksjonen i etterkant.

Topp