Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Endringer i a-records - 2-72 timer??

TorsteinO

Art Director & grunder
Har jeg blitt sprø i løpet av helga? Tok halvannen mil i fjellet like hardt på toppen min som på kneet?

Vi skulle akkurat bytte server for en kunde, fra windows til linux, hos samme webhost (som også er registraren). Webhosten svarte nå at å endre a-records tar fra 2-72 timer? Er jeg sprø? Jeg mener bestemt at a-records pleier å gå veldig kjapt (ofte øyeblikkelig) å endre hos ... ja, alt annet av hoster jeg har vært borti? Har jeg blitt koko? Det der høres da ut som at de snakker om å endre nameserver?
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Et nytt svar fra dem her...

Å endre a records går på sekundet hos oss, men alle andre skal også få
Oppdateringer men ikke alle andre sine mavneservere er like flinke å oppdatere seg like ofte uansett. Noen er satt opp feil og andre er litt annerledes satt opp.

Så ja hos oss går det med en eneste gang. Men vi kan ikke ta ansvar for hvor raskt alle andre sine oppdaterer seg.

Skal vi kjøre endringen nå da eller?

Har fått litt liknende svar fra dem på ting tidligere, og må si at jeg bare blir mer og mer skeptisk, men kunden er visstnok fornøyd med dem ellers, og ville derfor helst ikke bytte, så... vi får vel se. Jeg syns disse folka her virker mer og mer inkompetente. Det er da ingen oppdateringer som skal ut i verden når det bare er en a-record som endres? Da spør verden fremdeles samme nameserver, og denne gir da ut den aktuelle a-recorden?
 
Sist redigert:

typisk

Utvikler
Hosten kan nok endre A-record på sekundet, sonefilene (der "recordsene" er lagret) har et TTL (Time-To-Live) felt som normalt er 0.5-72 timer.

Om du har besøker opperud.com så cacher din maskin sonefilen med all info. Går du igjen inn på opperud.com 5 minutter senere og TTL er 4 timer fra sonefilen, så henter den naturlig nok data fra cachen. Så etter 4 timer vil den igjen hente data fra DNS-en. Dette gjelder også mellom DNS-servere (henter data hver 4 time).
 

TorsteinO

Art Director & grunder
mulig jeg ikke ordlegger meg rett, men både kunden og jeg, som sitter på to totalt forskjellige steder og med sannsynligvis totalt forskjellige nettleverandører fikk opp de nye sidene med en gang hosten hadde endra a-records, bare minutter etter at det var endra, og vi har jo begge vært inne der titt og ofte.

...og sånn mener jeg egentlig å huske at det alltid pleier å være, samme hvilken host det har vært, og selv om jeg nå har nett fra ventelo, og tidligere har brukt nextgentel og canal digital hjemme, og powertech på kontoret: Endringer i A-records vises mer eller mindre øyeblikkelig, mens ny nameserver typisk tar fra et par timer til noen døgn - har ofte brukt det for å få bytta server kjappere ved å legge inn nye a-records først, og deretter ny nameserver

Det viste seg jo også at det faktisk gikk så kjapt som jeg forventet, og mye kjappere enn det hosten babla om...
 

runarb

Medlem
Det er en kjent sak at mange netttilbydere ignorerer dns ttl. Dette er ikke vanlig i Norge, men der de ikke har så god Internet infrastruktur skjer det ofte. Har også sett dette hos Aol og Google.

Bare google ignoring dns ttl så få du opp mange historier.
 
Topp