Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Endre språk i wordpress

thoaud

Country manager @ Servebolt
Først og fremst. Det finnes ingen regler for hvor språkfiler skal ligge. Dette er opp til utviklerens smak og behag. Men WP sine språkfiler ligger i /wp-content/languages/, og det kan være at du finner både plugin oversettelser og theme oversettelser her.

Oversettelse av woocommerce burde du ikke gjøre direkte i språkfilene i plugin mappen. Disse vil bli overskrevet ved oppdatering. Så du burde heller ta kopi av disse, og legge de på en trygg lokasjon. Du kan lese om hvordan du skal oversette woocommerce her: Translating WooCommerce (Localization) | WooThemes Documentation

Oversettelse av themes burde gjøres i child-themes, eller i */wp-content/language/ hvis det er mulig. På de fleste themes finner du en /lang/ eller /language/ mappe i hovedmappen, eller i en av undermappene.
I child-themet er det viktig at du holder samme mappestruktur som i themet.

BBpress: bbPress in Your Language · bbPress Codex

Og, mitt aller beste tips er å lese dokumentasjonen for det themet, pluginen eller hva enn det er du skal oversette. Der står det i 95 av 100 ganger hvordan du skal gjøre det.
 

stigolsen

Member
Takk!

Problemet her er at jeg ikke har denne language-mappen.
I *wpcontent ligger plugins, themes, upgrade og uploads, ingen language.
Skal jeg da opprette en language-mappe her og legge språkfilene jeg laster ned fra nett i denne?

Stig
 

stigolsen

Member
Hei,

Jeg antar at det finnes språkfiler for:

1. adminpanelet (backend wordpress)
2. woocommerce
3. bbpress
etc etc etc

Informasjonen som blir gitt spriker fra at det ikke er nødvendig å laste ned filer i det hele tatt, til at WP endrer språk selv etter å ha justert configfilen og oppdatert admin panelet.
Det tipses om forskjellge språkfiler og lokasjoner, hvilket jeg regner med skyldes at dere aller snakker om forskjellige oversettelser. Noen woocommerce, andre hjemmesiden generelt og wordpress back end.

Det vil hjelpe meg veldig om jeg kan få en konkret tilbakemelding på følgende;

1. Hvor skal språkfilene til admin panelet legges? Disse regner jeg med at IKKE er theme-spesifikke, og derfor IKKE skal ligge i language folderen i theme mappen! Jeg antar de skal ligge i *wpcontent/languages? Jeg har ikke den mappen så skal jeg da opprette den her? Skal jeg også endre navn fra bbpress-dev-nb.mo(po) som de heter for at de skal fungere. Jeg har endret configfilen til define('WPLANG', 'nb_NO');

2. Jeg regner med det er andre språkfiler til woocommerce. Hvor finner jeg disse og hvordan installeres disse? Hvilken mappe skal de ligge i?

3. Jeg regner med det er andre språkfiler til bbpress. Hvor finner jeg disse, og hvordan installeres disse? Hvilken mappe skal de ligge i?

Tusen takk for hjelpen!


Mvh Stig
 

Travellingman

Nettgrunder
Er dette en side som er live? Om ikke så slett wp installasjonen og start på nytt. Og det første du gjør på den nye installasjonen er å fikse config. Så ta resten etterhvert...

Skal ikke være nødvendig å knote med språkfiler for selve wp, når man endrer config filen skal man få valg om å oppgradere til norsk wp.
 

stigolsen

Member
Makes sense, takk!
Ang. pkt1. ser du har totalt 8 språkfiler i zip-filen din. Trenger jeg alle disse, hva gjør de forskjellige og hva er linken mellom config-filen og disse?

Stig
 

stigolsen

Member
Det ser ikke ut til at jeg har fått med denne *wpconfig/languages-mappen selv om jeg har reinstallert wordpress, og har ikke fått valg om å oppgradere til norsk wp når configfilen har blitt oppdatert. Stig
 

thoaud

Country manager @ Servebolt
Er dette en side som er live? Om ikke så slett wp installasjonen og start på nytt. Og det første du gjør på den nye installasjonen er å fikse config. Så ta resten etterhvert...

Skal ikke være nødvendig å knote med språkfiler for selve wp, når man endrer config filen skal man få valg om å oppgradere til norsk wp.


Enig med denne.
Slett hele greia, og last ned ny wordpress herifra: WordPress › Norsk (Bokmål)
 

stigolsen

Member
Thoaud; hvis du ser hva jeg skriver over så laster ikke wordpress ned de norske språkfilene når configfilen er justert og wordpress er oppdatert! Hadde den gjort det så hadde jeg ikke brukt halve dagen på å lete etter de jævla filene og å finne ut hvor jeg skal putte de.

Stig
 

stigolsen

Member
Når jeg reinstallerte slik dere sa, og endret config-filen så fikk jeg opp muligheten til å oppdatere på nytt. Jeg gjorde det, og admin panelet ble norskt.
Jeg forsøker nå å finne de der språkfilene som jeg ville antatt lå under *wpcontent/languages eller et eller annet sted. Men det gjør de ikke. Det ligger noen språkfiler under themet (socute), ikke child theme - men disse har vel ingenting med språket på admin panelet å gjøre regner jeg med.
 

thoaud

Country manager @ Servebolt
Det er ikke alle themes som kommer med child-themes. Child themes brukes når du skal gjøre endringer i filene til themet, og sikre at de ikke blir overskrevet av oppdateringer. Om themet ikke kommer med child-theme kan du lage et på egenhånd.

Du kan lese mer om child themes her: Child Themes « WordPress Codex

For din del er det enklest å bruke plugins for å oversette. Da slipper du fil maset.
Se feks Tonny sitt forslag.
 
Topp