Kjapp og trygg hosting for Wordpress

En som sikret seg noen godbiter i natt...

Bjørn

Domenespekulant
Det Rune snakker om er en ting; dvs. du kan legge inn (gratis) alle de domenene du ønsker deg mest (.no) i registreret deres og få en epost når/hvis det blir ledig innen 1 år. Hvis et domene blir ledig, er det kun du eller de som har gjort dette som får greie på det. Domenet blir IKKE lagt rett ut på utløpslisten, som er en annen liste som oppdateres daglig ut fra en oversikt som Domeneshop selv har utviklet.
 

Bjørn

Domenespekulant
rune: grattis ;) men det nytter vel ikke at domeneshop har skjemaet inne når de kommer på jobb, hvis en egen domenehai-registrar kan sende inn skjema til norid midt på natta?

glad jeg driver med telefonnummer og ikke domener, der opererer alle på like vilkår ;) ganske like iallefall

I utgangspunktet opererer alle domenespekulanter på samme vilkår. Det dumme er jo at alle ser ut til å følge samme liste. Hvorfor? Da vil det stort sett alltid være noen som klarer å snappe opp de domenene du ønsker før deg. Utvikle din egen liste med 2 bokstavers domener, 3 bokstavers domener, gode enkeltord etc., så kjører du en sjekk på disse så ofte du kan... Mange godbiter kan dukke opp da, og da er sjansen MYE større for at det er du som får disse, enn hvis du følger kun en liste som alle andre spekulanter følger også :)
 

MobyDick

New Member
jojo... men når alle sitter å følger med på de bra domenene (haiene har vel varsling på alt som fins) så vinner jo de all den tid de kan registrere asap mens vi andre må vente til domeneshop fikser det først..
 

Bjørn

Domenespekulant
jojo... men når alle sitter å følger med på de bra domenene (haiene har vel varsling på alt som fins) så vinner jo de all den tid de kan registrere asap mens vi andre må vente til domeneshop fikser det først..

Klarer ikke helt å følge tankegangen ;) For det første er det forskjell på domenehaier og domenespekulanter. Domenehaier registrerer ikke mye fra Domeneshop sin liste, de følger Brønnøysund sine registere over nyetablerte foretak o.l. Varsling på når siden oppdateres kan jo hvem som helst opprette uten problemer. Men hvis vi KUN snakker om Domeneshop sin liste som oppdateres hele døgnet, så er det klart at en egen registrar vil ha et forsprang og større sjanse å registrere et domene flere søker på samtidig ja.
 

MobyDick

New Member
altså, mener at et godt domene kan mange ha varsling på.. men at registrarene alltid vil vinne pga at de får sendt søknaden før oss vanlige :)
 

Bjørn

Domenespekulant
Ikke nødvendigvis... en registrar hopper jo over et par punkt i prosessen for å registrere .no, men hvis det skjer på dagtid når den registraren man bruker er åpen, er sjansen stor for en rask registrering da. Dog har jeg funnet ut at endel registrarer er mye raskere enn andre.
 

Bjørn

Domenespekulant
jada, hvis en registrar og privatperson finner ut nøyaktig samtidig at de ønsker et domene, så er det rå match :)
 

looper

Medlem
Så vidt jeg husker så hadde Forsiden en liste hvor noen godbiter ble lagt ut, Cryztal.net hadde en twitterkonto hvor gode domener som ble ledige ble tweetet. Hvor aktive disse kanalene er lenger vet jeg ikke :/
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Poenget mitt er enkelt: De fleste av oss er ikke registrarer og må derfor bruke de metodene som er "close enough" - deriblant epostvarsling + 24/7-døgnvakt :)
 

appelsin

Medlem
Det smarteste er kanskje å legge inn varsel på Domeneshop når et domene går ut? Jeg fikk tak i domene som jeg har siklet etter i mange år, repeterer varslingen hvert eneste år. Fikk beskjed på e-post fra Domeneshop kl. 03 om at domenet nå var ledig, dermed var skjema sendt inn til Domeneshop-folka kom på jobb om morgenen.

Folkens:

De beste domenesnapperne i Norge går ikke til Domeneshop for å sjekke utgåtte domener. De er registrert som registrarer (koster kun 10.000 kr), og har avanserte dataprogram som sjekker Norid-Handle (husker ikke koden). Domener som ikke vil bli fornyet får en egen kategori i Norids database, som domenesnapperne har oversikt over.

Jeg har selv blitt oppringt av en fyr som spurte meg om han kunne overta noen av mine domener som snart gikk ut. Jeg spurte han på telefonen når domenene gikk ut. Han sa 1. juni, og hadde fullstendig kontroll.

Imponert.
 

abc1234

Medlem
Blir listen domeneshop lagt ut på et bestemt tidspunkt vær dag?
Eller oppdateres listen etterhvert som domene utløper etter hvert som dagen går?
 

Bjørn

Domenespekulant
Nei, det varierer men starter gjerne 04.00-04.30 om morgenen, med oppdateringer gjennom hele formiddagen. Dvs. den ikke bare fjerner registrerte domener, men legger også til nye.
 
Topp