Som siste ledd i kjeden må du forholde deg til norsk lov - når det gjelder min playstation så betyr det at jeg har 5 års garanti.
Nei det har du nok ikke, med mindre Sony har slått fullstendig kollbøtte. Du har fem års reklamasjonsrett - og det er noe annet.
Garanti er definert som noe "ekstra" utover forbrukerkjøpsloven. I praksis; du skal kunne slippe mobilen i dassen, trekke ned og få ny på garantien. Reklamasjon dekker alt utenom: a) slitedeler b) skade pga feil bruk eller c) ytre påvirkning av typen jordskjelv, flom, etc.
En del går i fella når de skal klage/reklamere på ting. De tror at de selv må sende PCen til Acer, osv. Det skal de ikke. Kunden skal forholde seg til forhandleren han kjøpte produktet av, og thats it. Hva forhandleren velger å gjøre er opp til forhandleren. Send PCen tilbake til Taiwan, I don't care. Forhandleren MÅ følge norsk lov UANSETT hva Sony måtte mene. Sony gir bare 2 år garanti på Playstation3? Synd. Norske lover sikrer fem år reklamasjon.
Det er videre "klare" regler for omlevering og heving av kjøpet. På billige standardiserte produkter av typen mobiler, pcer, osv skal det veldig lite til for at kjøpet kan heves. Husk! Det er DU som kunde som velger. IKKE butikken. Jeg hevet f.eks kjøpet på en defekt mobil som var tre timer gammel. Jeg var ikke interessert i noen reperasjon eller noe som helst annet. Jeg ville ha penga igjen og gå et annet sted å handle. Det fikk jeg.
NB! De aller fleste butikker har forbrukerkjøpsloven oppramset på egne hjemmesider. Skriv disse ut, og ta med når du skal klage. Like gøy hver gang:
SELGER: Du kan gjøre sånn og sånn eller sånn..
JEG: NEI! Jeg kan gjøre slik!
SELGER: Hehe. Neeeei. Går ikke det.
JEG: Jo. Jeg har lest det.
SELGER: Hvor da (lille dumme mann)?
JEG: På dine egne nettsider...!
Blikket fra selgeren. Blikket! ubetalelig.