webpiken
Medlem
I pressemeldingen fra Finansdepartementet er det ganske godt forklart hvordan det hele skal fungere:
Statsbudsjettet 2011 - Regjeringens satsinger
Statsbudsjettet 2011 - Regjeringens satsinger
Dette er statsbudsjettet for 2011 og staten har 3 måneder på seg for å realisere avtaler med alle verdens land...
Jeg vil tro dette vil påvirke oss (om det blir praktisert) f.eks. ved at webhotell, domener, leie av kodere fra utlandet, kjøp av WP-themes eller plugins plutselig er moms-belagt.
Dette forslaget gjelder forbrukere. Næringsdrivende er jo allerede forpliktet til å beregne moms av slike tjenester fra utlandet.
...og nettopp derfor vil jeg tro at det er ganske mye ting vi ikke vet enda.
Det imponerer meg stadig at folk her har så stor selvtillit at de tror de er smartere enn hele finansdept. Kan ikke dere stille til valg da? har dere så gode løsninger på alt så vil dere garantert konkurrere ut alt av nåværende partier. Eller kanskje dere bare ikke helt aner hva dere snakker om, i bunn og grunn akkurat som SoKP (Syte-og-Klage-Partiet, a.k.a. FrP), som kommer til å få seg tidenes kalddusj dersom de noensinne havner i regjering (i såfall tror jeg jeg drar en John Fredriksen selv) når de oppdager at verden er litt mer komplisert enn 2+2=5-regnestykkene de baserer seg på.
Typisk prøveballong.
Fra statsbudsjettet:
Elektronisk moms
Regjeringen vil innføre merverdiavgift når privatpersoner som er bosatt i Norge kjøper elektroniske tjenester fra utlandet.
Det vil si at du blir belastet moms på 25 prosent når du laster ned filmer, bøker og lignende. I dag gjelder denne regelen for ehandel fra norske tilbydere, og regjeringen ønsker nå at samme regel skal gjelde for utenlandske tilbydere.
Ansvaret for å beregne og betale momsen vil ligge hos leverandøren når kjøperen er en privatperson.
Stakkars leverandører. Skal de kreve inn penger og så sende dem til Norge?
Det står vitterlig privatpersoner her. Rart om ikke dette skal gjelde firma også? Hva f.eks. med hostingkostnader?
Firma skal allerede beregne moms på el.tjenester fra utlandet. Det er det den norske kjøper som har ansvaret for, i motsetning til de nye reglene for selger får ansvaret.