Elektronisk kommunikasjon og tilbakegående mva

pcguruen.no

New Member
Har Sendt inn endel fakturaer for å få tilbakegående mva på disse. Dette er ting som er 100 % til firmaet, slik som markedsføring. Når det gjelder telefoni og internet, så vil jeg estimere at ca 25 % av dette er til personlig bruk. Skal jeg kreve tilbake 75 % av momsen og betale resten privat, eller er det en annen måte man gjør dette på? For eksempel ved å ta dette når jeg skal levere næringsoppgaven om ca 1 år? Mitt forbruk av EK har vært på i underkant av 2000 inkludert moms så langt i år.

Takknemlig for svar på spørsmålene mine.

Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Jeg skjønte ikke første setningen: Du har sendt fakturaer for å få tilbakegående mva på disse???? Det henger ikke på greip, men hvis du mener at du har fakturert for minst 50 000 og registrert deg for mva, så betyr det at du får fradrag for inngående mva på kostnader du har til firmaet.

Merverdiavgift skal fordeles etter faktisk bruk, det betyr at du kan trekke mva bare på kostnader som har med avgiftspliktig virksomhet å gjøre.

La oss si at du får en telefonregning på kr. 1250 inklusiv mva (1000 netto pluss 250 i mva.) Videre sier vi at 25 % av kostnaden har å gjøre med avgiftspliktig virksomhet, dermed kan du trekke 25 % av mva kr. 250 i mvaoppgjøret med staten, 250 * 0,25 = 62,50.

Skattemessig skal en ikke se på faktisk bruk, men benytte en sjablon, en beskattes med inntil kr. 4000 for én kommunikasjonsenhet, og inntil kr 6000 for to eller flere. Hvordan en hånterer den skattemessige føringen har jeg beskrivet her.

Selve regningen fører du slik:
Kredit konto for leverandør kr. 1250
debet konto for telefon med fradragsrett kr. 312,50 (inklusiv mva)
debet konto for telefon uten fradragsrett kr. 937,50 (inklusiv mva)
Poenget er at dataprogrammer for regnskap trekker ut mva selv hvis en bruker riktig kode, derfor fører en som regel inklusiv mva.

Hvis en fører manuelt må en føre netto beløpet til konto for telefon og mva-beløpet direkte på konto for inngående mva.

Sist redigert:

pcguruen.no

New Member
Jeg skjønte ikke første setningen: Du har sendt fakturaer for å få tilbakegående mva på disse???? Det henger ikke på greip, men hvis du mener at du har fakturert for minst 50 000 og registrert deg for mva, så betyr det at du får fradrag for inngående mva på kostnader du har til firmaet.

Merverdiavgift skal fordeles etter faktisk bruk, det betyr at du kan trekke mva bare på kostnader som har med avgiftspliktig virksomhet å gjøre.

La oss si at du får en telefonregning på kr. 1250 inklusiv mva (1000 netto pluss 250 i mva.) Videre sier vi at 25 % av kostnaden har å gjøre med avgiftspliktig virksomhet, dermed kan du trekke 25 % av mva kr. 250 i mvaoppgjøret med staten, 250 * 0,25 = 62,50.

Skattemessig skal en ikke se på faktisk bruk, men benytte en sjablon, en beskattes med inntil kr. 4000 for én kommunikasjonsenhet, og inntil kr 6000 for to eller flere. Hvordan en hånterer den skattemessige føringen har jeg beskrivet her.

Selve regningen fører du slik:
Kredit konto for leverandør kr. 1250
debet konto for telefon med fradragsrett kr. 312,50 (inklusiv mva)
debet konto for telefon uten fradragsrett kr. 937,50 (inklusiv mva)
Poenget er at dataprogrammer for regnskap trekker ut mva selv hvis en bruker riktig kode, derfor fører en som regel inklusiv mva.

Hvis en fører manuelt må en føre netto beløpet til konto for telefon og mva-beløpet direkte på konto for inngående mva.

Er momsregistrert. inngående fakturaer som jeg nevner er på blant annet markedsføring. De skal sendes til skatteetaten, siden de vil ha alt dokumentert. Regnskapsmessig er det greit. Jeg har bokført alt.

Vil du anbefale å sende dette inn samtidig med min årlige momsoppgave, eller skal jeg søke om det når jeg sender inn tilbakegående momsoppgjør til uka? Betyr ikke noe for meg når jeg får pengene, det viktigste er at jeg får tilbake det jeg har krav på.

Steve Cash

Medlem
Hvis telefonregningene er utstedt i den perioden du søker tilbakegående oppgjør for, er det nok riktigst å ta dem med er. Hvis det er regninge du har fått senere, så ta dem med i ordinær avgiftstermin.

pcguruen.no

New Member
Hvis telefonregningene er utstedt i den perioden du søker tilbakegående oppgjør for, er det nok riktigst å ta dem med er. Hvis det er regninge du har fått senere, så ta dem med i ordinær avgiftstermin.

Takk for det. Skal sende inn, så får jeg noen ekstra kroner tilgode.

Topp