Så den første gang på kvelden den 11, da var det broren min som linka til den på facebook, og jeg la dessverre ikke merke til antall visninger, for det som virkelig er morsomt her er å følge med på utviklingen:
Etter i underkant av et døgn: 3 mill -
Et halvt døgn senere, nesten 6mill
enda et halvt døgn senere - 10 050 813
EN HALV TIME SENERE - ENDA EN HALV MILLION...
Var det noen som sa at viral markedsføring var dødt?
Husker en BI-professor som skrev en artikkel om viral markedsføring i Økonomisk rapport for et par år siden, ble så irritert at jeg holdt på å skrive et svar, for han hadde misforstått hele greia. Han mente at viral markedsføring bare handlet om å lure folk, og brukte den videoen der ... Drillo(? litt usikker her, husker ikke ordentlig) og en eller annen til satt i halvmørke og analyserte fotballvideoer, med en cola-flaske "tilfeldig" plassert i bildet, bare halvveis synlig i mørket (sikkert flere her som husker den), som eksempel på dette.
For oss som jobber litt med nettet var det jo lett å se hvor raskt den kampanjen døde, tror ikke den fikk noen tall som var sammenliknbare med f.ex. denne her, for å si det sånn. Og der ser vi forskjellen - viral markedsføring handler om å lage innhold som er bra (morsomt, tøft, imponerende, flott... you name it) nok til at folk ønsker å vise det til vennene sine, selv om de VET veldig godt at det er reklame.