Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ekstern skjermer

Keeper

Medlem
Hei.

Leker med tanke på å lage mitt eget "hjemmekontor" som er praktisk med litt "tech" heaven preg.

Har enn Macbook Pro 13" som hovedmaskin og ønsker meg 2 eksterne skjermer.

Fant ut at eg trenger ikke 2 skjermer på langs men ønsker enn som står oppreist denne f.eks
Komplett.no - Samsung 22" LED Syncmaster LS22C45KBS

men kan alle lcd skjermer stå oppreist? uten at du trenger å kjøpe "spesial" skjerm (se eksempel over)

Vil heller har 2 slike Komplett.no - BenQ 21,5" LED GW2260HM med denne Komplett.no - B-Tech BT7332 Bordstativ for 2 skjermer som oppheng, der eg kan velge om eg vil ha begge oppreist eller 1 av hver.

og har man noe annet alternativ enn denne for å få 2 utganger på macèr ?
Komplett.no - Matrox DualHead2Go Digital
 

adeneo

Medlem
Dette kan du vel velge som du vil, uavhengig av skjermen tror jeg ?

Jeg har en 22" på høykant helt til høyre, slik som mine skjermer er satt opp (se nedenfor), og det er ofte nyttig når man har innhold som er høyt og ikke så bredt, slik som dokumenter e.l. men jeg må også innrømme at det er den skjermen som står minst på, mens de tre andre alltid står på.

skjerm.png


Jeg bruker også DisplayFusion for å få kunne kjøre forskjellige virtual machines på hver enkelt skjerm, eller strekke skriveborder over all fire skjermene og en del annet dilldall.
 

eplebiten

Medlem
Keeper, hvilken Macbook Pro er det? Har den Thunderbolt? I så fall er det én eller to TB-utganger?

Thunderbolt bruker kontakten til Displayport, og du vil dermed ha to alternativer: skjermer med Displayport eller DVI. DVI krever DP->DVI-adapter. (Èn til hver skjerm.)

Hvis maskinen din har én TB kan du bruke den i tillegg til HDMI-kontakten.

Hvis maskinen ikke har TB skal den sannsynligvis ha en DVI (eller DisplayPort) og HDMI. Du kan da koble skjermer til disse.


Et alternativ som vil gi litt færre kabler (eller bare har én Thunderbolt-/DisplayPort-kontakt) er en annen boks fra Matrox. (Den du lenket til bruker VGA for å koble til maskinen.)

Komplett.no - Matrox DualHead2Go Digital ME (MAC)


Begge skjermene du lenker til har DVI (har altså ikke DisplayPort), men med adapter kan du altså bruke disse med DisplayPort og Thunderbolt.

BenQ-skjermen har også kun tilt (kan bare vippes frem og tilbake, mens Samsung-skjermen også har rotering. Så med denne skjermen må du bruke bordfestet (eller et tilsvarende) fra B-Tech.



Personlig ville jeg ikke kjøpt et bordstativ for skjermene, men heller brukt disse pengene til å kjøpe litt bedre skjermer (Komplett.no - Dell 24" LED UltraSharp U2412M). Alternativt kjøpt én god skjerm.

Selv bruker jeg for øyeblikket 3x27" (Dell u2711) for hackintosh-maskinen (arbeidsmaskinen jeg bruker til daglig), og 3x24" (Eizo CX240) for Mac Pro med doble grafikkort. (Brukes til fotobehandling og filmredigering.)
 
Sist redigert:

Keeper

Medlem
Adeneo:
Vell eg tenkte mer 2 eksterne skjermer der den ene står oppreist for brukt til å lese
Nettsider, redigere ting etc. DisplayFusion ser veldig bra ut men
Kanskje litt dyr (funnet usb omformere men tror lagg kan være et problem der Komplett.no - HIS Multi-View II Adapter USB2.0 )



Eplebiten:
Ser eg glemte å legge ved beskrivelsen av mac`n ja. Er en maskin fra 2010 som har mini display port og ikke thunderbolt :-( Er ikke HDMI på macbook pro eller macbooks så vidt eg veit. ?


Trodde at de kun var foten som ikke kunne stå oppreist men skjermen takler de med enn annen fot ??
(vist OS og driverene støtter de så er de ikke noe problem). Den foten eg linket til var bare for å vise eksemple, funnet slikt utstyr hos andre som er billigere.

Men har ikke stor budsjett så vil eg heller ha 2 mindre skjermer enn 1 stor. Vist eg kan få til dette med
Mac`n såklart. Eller så kan eg alltids finne enn 27 tommer med bra oppløsning.
 

adeneo

Medlem
Det er selvfølgelig en smakssak, men jeg kunne aldri klart med meg en skjerm etter å ha blitt vant til flere, men jeg kunne helt fint klart meg med to skjermer dersom de var like store og sto side om side.
Jeg tror det kan bli slitsomt i lengden med en skjerm på høykant, og det blir til at du kun slår på denne når du skal lese lengre dokumenter eller lignende, mens med to like skjermer ved siden av hverandre kommer de garantert til å bli brukt mye, begge to.
 

NilsF

Medlem
Finnes det noen mulighet for å bruke flere - la oss si 3 - skjermer selv om skjermkortet kun har én HDMI og én VGA? Er det evt. mulig å kombinere bruk av laptopskjerm, vga og hdmi samtidig.
Merk: Hver av skjermene skal selvfølgelig ha unikt bilde, ikke dupliseres.

Jeg tenker at det vil være mulig med TripleHead2Go fra Matrox, da jeg selv har brukt TripleHead2Go Digital Edition på en ganske standard bærbar PC (Acer Aspire 7736ZG), og med ulik bildevisning på de 4 skjermene. Forhandler kan veilede deg om hvilke av de ulike versjonene som passer best for deg. På produsentens nettsider skal det finnes tabeller over hvor mange skjermer som kan benyttes med ulike skjermstørrelser. Ved små skjermer kan du ha 3+1 skjermer, men ved store skjermer kanskje bare 2+1 skjermer.

Så rent teknisk kan det fungere med Matrox og bærbar maskin. Min erfaring ble imidlertid at maskinen til stadighet slo seg av pga. overoppheting, da en vanlig bærbar maskin ikke har god nok kjøling til å kjøre med konstant høy belastning som følge av bruk av Matrox-kort og flere skjermer. Så på kontoret flyttet jeg raskt tilbake til stasjonær PC og bruk av Matrox til 3 skjermer (litt synd fordi jeg da "mistet" den fjerde skjermen).
 
Sist redigert:

Keeper

Medlem
Det er selvfølgelig en smakssak, men jeg kunne aldri klart med meg en skjerm etter å ha blitt vant til flere, men jeg kunne helt fint klart meg med to skjermer dersom de var like store og sto side om side.


Akkurat der eg er.. 13" skjerm blir liten når man driver å jobber, men med 2 skjermer på samme størrelse så skal eg klare meg.
Display mount eg har sitt skal kunne snu etter behov så eg kan ha 2 skjermer på samme høgde og når behovet er der så kan eg få enn til å bli oppreist.
 

eplebiten

Medlem
I og med at du har én DP-utgang kan du like godt bruke den eksterne boksen som jeg lenket til tidligere( Komplett.no - Matrox DualHead2Go Digital ME (MAC)). Boksen NilsF bruker DVI for kobling fra Macbook, og da må du kjøpe et DP>DVI-adapter.

Du må også installere programvaren fra Matrox som følger med boksen for at du skal kunne bruke de to skjermene som separate skjermer.

Disse boksen fra Matrox fungerer ved at de ser alle skjermene som én stor skjerm. Så for to skjermer med en oppløsning på 1920x1080 vil maskinen se denne som én skjerm med en oppløsning på 3840x1080. Tre skjermer vil bli 5760x1080. En større oppløsning vil kreve mer arbeid av GPU, og dermed vil GPU også produsere mer varme. Her har du da problemet som NilsF opplevde. Det produseres for mye varme for den bærbare maskinen. Ettersom bærbare maskiner ikke alltid er bygget for å ha en mest mulig effektiv utføring av varm luft, og tilføring av kald luft, vil mange av disse ikke kunne takle en slik arbeidsbelastning over lengre perioder. (Dette vil du ofte kunne oppdage ved at viftene går amok under høy belastning.)

Blir det for varmt vil maskinen skru seg av for å beskytte mot overoppheting.

MacBook Pro bruker blant annet kabinettet til å lede ut varmen. (Resultatet er at den gjerne blir stillegående under normal bruk fordi viften kan da bruke en lavere hastighet.)


Det jeg er usikker på er om Matrox-boksene er kompatible med portrettmodus. Normalt må man i OS X endre rotasjon for skjermen. Dette gjøres ved på følgende måte:

1. Gå inn på Valg.
2. Klikk på "Skjermer"
3. Hold nede tastene "alt" og "cmd" (samtidig) for å få opp valg for rotasjon.
4. Sett rotasjon til 180 grader for skjermen.

(Dette er normal fremgangsmåte for å bruke flere skjermer i OS X, og dette må kanskje gjøres i programmet Matrox Powerdesk istedenfor.)

Ettersom Matrox-kortet i realiteten ser begge skjermene som én stor skjerm er jeg usikker på om boksen kan brukes med portrettmodus. Riktignok brukes det programvare som lar deg flytte for eksempel Dock, menylinjen, og en del annet, men jeg finner ikke noen informasjon om det er mulig å bruke portrettmodus. Så husk å forhøre deg med Matrox om boksen er kompatibel med portrettmodus for én skjerm. (Matrox Graphics - Contact Us).
 

Keeper

Medlem
Takk for god informasjon Eplebiten.
ER forsatt i tenkeboksen men tror Matrox blir de enkleste alternativet for slik oppsett eg ønsker, men portrettmodus er ikke nødvendig bare såg for meg at det kan bli nyttig fra tid til annen.
 

Christian

Medlem
Jeg bruker en Lenovo Thinkpad port replicator på kontoret for koble to skjermer, mus, tastatur og ethernet til laptopen min.

Vet ikke hvordan det fungerer på en mac, men internettet har vel svar. Og hvis det er snakk om tre skjermer må man nok gå for en annen modell.
 

spikre

peterhamre.no
Jeg løste problemet med enkle USB-kabler og omformere. Kjører nå 3 skjermer på 23", en på 22" samt laptopens 15.4. Totalt brukte jeg 350,- på ekstrautstyr for å få til dette.
NB! Ved kjøring i fullskjerm (Les: Kun i fullskjerm-modus fra f.eks. ViaPlay) lagger det litt. Nå bruker jeg kun kontoret når jeg jobber, og da går det ikke i film... For meg fungerer dette utmerket.
Tips: jeg har koblet alt sammen i én USB-hub 1-7 (Pris: 299,-). Uansett hvilke av maskinene jeg har tilgjengelig, trenger jeg kun sette inn én kabel for å koble til mus, tastatur, headset og skjermer.
 
Topp