Ekspansjon til resten av Skandinavia

ElectronMan

New Member
Hei!

Noen her som har erfaring med ekspansjon av nettbutikk til å dekke også resten av Skandinavia, potensielt hele Norden? De store som f.eks. cdon.com har jo gjort dette med stor suksess, men de er ikke basert i Norge, og de sender hovedsakelig små, standardiserte pakker. Jeg har stort volum på mange av mine forsendelser, men ikke alltid så høy verdi. Frakt til utlandet overgår derfor noen ganger varens verdi.

Nettbutikken jeg driver tilbyr produkter jeg importerer selv, men som har begrenset marked, og treg vekst i Norge. I utgangspunktet ønsker jeg å dekke hele det nevnte området med nettbutikken, men éne og alene er fraktkostnader fra Norge den store sabotøren for dette.
Det vil si at plukklagre i flere land er mer sannsynlig, og det krever naturligvis en viss omsetning for å lønne seg. Jeg har også drodlet rundt idéen om å flytte både meg selv og bedriften til Göteborg, for da ligger både NO/SE/DK/FI for mine føtter, og frakt blir mye rimeligere...selv rimeligere enn innlandsfrakt i Norge.

Setter pris på alt av innspill og tanker.
:)
T.

hansson

Langveisfarende
Bruk et varehotell i de aktuelle landene, det trenger ikke å bli så dyrt. Smart hvis du i starten kan flytte deg fysisk og gjøre jobben selv. Husk at det oppstår momsplikt ved sending over grensene i EU-landene, selv om det ikke er toll.

ElectronMan

New Member
Takk for svaret.
Ja, varehotell som jeg selv betjener en periode er aktuelt.
Godt poeng det med VAT selv om det ikke er toll.
Så kommer jo registrering av selskap i landene det gjelder, evt. inngå avtale med representant for meg...f.eks. regnskapsbyrå, advokat e.l.

hansson

Langveisfarende
Firma i utlandet trenger du vel bare å ha hvis du skal ha egen betalingsløsning for de ulike landene. Det burde være uproblematisk å bruke en oversatt variant av samme betalingsløsning som den norske nettbutikken bruker. Kundene kjøper varen av ditt norske selskap, betaler via norsk nettbetaling og norsk innløserbank, og slipper å betale norsk MVA. Hvordan du gjør det med distribusjonen tror jeg er ett fett for skattemyndighetene, så lenge varene bli momsbelagt hver gang de krysser grenser (og evt. fortollet inn/ut av EU). Du trenger sikkert ikke firma i Danmark for å få kontrakt med et lagerhotell, det eneste kunne være at hvis du må ha en bedriftsavtale med posten eller skal importere varer direkte til landet. En avdeling av ditt norske selskap (à la NUF) bør være enkelt å få til i hele EØS.

Topp