Ein liten lørdagstur

Turen gikk til Bu i Hardanger for å kikka på Hardangerbrua.

Lite ante eg at eg skulle spasera over brua på veg heim att..
resized-resized-022_w580_h388.jpg

i.php

i.php

Spinnehjulet på bilde tar med seg 4 vaiere i slengen over brua. Turen tek 4 min viss det ikkje er stopp undervegs.
i.php

Etter og ha blitt vist rundt på området var det på tide og ta turen tilbake over fjorden. Men så dukka det opp ein unik sjanse til og væra med på ein spasertur over brua. Og eg takka ja.. Utan heilt og veta ka ein gjekk til

Vegen ein skulle gå over..
resized-resized-109_w580_h388.jpg

Topp platået på eine brutårnet.. Ca 195 meter over havet.

i.php

Spinnehjul på veg mot Bu. Heile vegen over står det folk med javne mellomrom og når spinnehjulet fer forbi.Hukar dei fatt i vaieren med ein krok og legg den på rett plass. Så er det venting til neste passering. 12 timars dag i luftige omgivelsar.

i.php

Bygget i midten er rett og slett pausebuer. Der sett dei seg inn når det vert for kaldt.

i.php

Og dett var dett turen over tok 1 time og 20 minutt. Rekorden i frå tårn til tårn er på 12 minutt..

hansson

Langveisfarende
Fantastiske dimensjoner. Så, etter din mening, hvor ødeleggende blir den for landskapet inne i fjorden der? Ser ut som den blir et ganske fint og majestetisk innslag, selv om jeg har forståelse for all motstanden som har vært.

Brua kommer nok til og gli bra inn i fjorden. Den store diskusjonen gikk vel helst på om brua er nødvendig eller ikke. Og trafikk grunnlaget.

Og for min del så tror jeg ikke at mastene har så mye og si.. Det er heller den totale arrogansen som statkraft viser. Og gjentatte "løgner" om hvor nødvendige mastene er..
Måten de setter igang og bygge master før de har fått alle papir på plass.

Ekspropriasjon er brutale saker og den som mister grunn. Har ikke mye han skal ha sagt..

picxx

WF 09
Hardanger?
Jeg trodde seriøst du kom fra Moss :D

Jepp det må oppleves rett og slett.

Snakket med en av arbeiderene som var der oppe. Han kommer fra Gdansk.. Han skulle hjem og forbrede bryllup. Han skal nemlig gifte seg 1 juni... Blir litt merkelig og snakke om dagligdagse ting 150 meter over bakken :)

Topp