eFaktura-krav fra staten og kommuner

SYSE

Medlem
Har ikke hørt noe om dette Terje, og ser dem heller ikke på lista over aksesspunkt som finnes per i dag. Det stemmer at det koster ca. 10k årlig å kjøpe tjenesten, men du kan også sette opp aksesspunktet selv, gratis. Du trenger en Java/Tomcat-server og kjører scriptet Oxalis som er fritt tilgjengelig på Github. Du må ha kontakt med Difi.no for å få sertifikat/passord som gjør deg til et godkjent aksesspunkt.

Det stemmer bra at det er lett å bli aksesspunkt, men å være aksesspunkt medfører en masse ansvar. Tenkt deg godt om før du eventuelt tar et slikt skritt i et forsøk på å spare 10k når du tross alt driver forretning, og les igjennom *samtlige avtaler m/vedlegg* fra Difi før du signerer.
 

terjetyl

New Member
Det stemmer bra at det er lett å bli aksesspunkt, men å være aksesspunkt medfører en masse ansvar. Tenkt deg godt om før du eventuelt tar et slikt skritt i et forsøk på å spare 10k når du tross alt driver forretning, og les igjennom *samtlige avtaler m/vedlegg* fra Difi før du signerer.

Har prøvd å få oxalis til å kjøre på Heroku, men siden jeg har veldig begrenset javaerfaring er ikke det en enkel jobb. Skjønner ikke helt tankegangen med dagens system. Hvorfor skal vi ha på hundrevis av slike aksesspunkt når staten ganske enkelt burde tilby dette som en tjeneste?
 

hansson

Langveisfarende
Vi tenker helt likt som deg her, Terje. Opplegget er mangelfullt dokumentert, og konseptet med "hver mann sitt aksesspunkt", open source, etc. er lite gjennomtenkt. Open source fungerer nok ikke akkurat etter statlige pålegg.
 

SYSE

Medlem
Har prøvd å få oxalis til å kjøre på Heroku, men siden jeg har veldig begrenset javaerfaring er ikke det en enkel jobb. Skjønner ikke helt tankegangen med dagens system. Hvorfor skal vi ha på hundrevis av slike aksesspunkt når staten ganske enkelt burde tilby dette som en tjeneste?

Både formatet og tankegangen rundt infrastrukturen er ganske velfundert og i det hele tatt godt utformet. Det er ikke meningen at vi skal ha hundrevis av aksesspunkter her til lands; det er nok mange på dagens liste som kommer til å forsvinne etterhvert. Som sagt er ikke det at man kan være aksesspunkt, noe grunn at man skal være aksesspunkt; det må være strategisk riktig for bedriften å være aksesspunkt, eller medføre betydelige forretningsmessige fordeler, fordi det medfører et driftsansvar overfor infrastrukturen og de som skal forvalte den.

IMHO er dette (EHF) måten vi kommer til å sende og motta fakturaer på - i det hele tatt - i fremtiden. Det er mange aspekter ved dagens implementasjoner som er relativt umodne ennå, men det er også lett å bygge tilleggstjenester. Det er mao. et marked der ute, og prisen kommer da også til å gå ned etterhvert som listen over aksessleverandører blir mindre og de gjenstående aktørene får volum.

Dersom du ikke har noen strategiske forretningsmessige fordeler med å være aksesspunkt, ikke kan bidra med noe i infrastrukturen og dessuten har begrenset erfaring med Java, er det ingen grunn til at du skal være aksesspunkt. En besparelse på noen tusenlapper i året er ikke nok.
 

Britta

stoffdronning
Har kommunene noen plikt å gi beskjed hvis de plutselig ikke tar imot pdf-regninger lengre?

En venn leier en leilighet til Kristiansand Kommune (asyl) og har til nå sendt strømregningen annenhver måned per mail. Jeg er husforvalter der siden han jobber mye i utlandet.
Vanskelig å få kontakt med folk i mottaksavdelingen - de lever litt i det hjemmelige. Tror jeg må ringe på mandag og høre hva som skjer.
 

hansson

Langveisfarende
Kommunene vil nok ta kontakt på forhånd, fordi de blant annet må gi leverandørene en brukbar frist til å evt. bytte fakturasystem og legge om til EHF. De færreste kommunene i landet har lagt om til EHF enda. Tror det var snakk om at fire kommuner bruker EHF så langt.
 
Topp