Ønsker å begynne med dropshipping. Har allerede prøvd meg ut, opprettet shopify-konto og lykkes med både markedsføring og salg. Regnskap og bokføring er hvor ting stopper opp da jeg er 20 år med minimal erfaring innen regnskap, skatt og toll.
For det første ser jeg mye negativ omtale rundt dropshipping og problemstillinger rundt mva etter man har overstiget grensen på 50 000, i tillegg til problemer med bokføring ifh til mangel på integrasjoner med Stripe(som jeg benytter).
Det jeg er i tvil om først og fremst er følgende: Hva er enklest ifh til bokføring.
1. Dropshipping i Norge: Vil det være lurest å kun selge varer under 350 kroner inkl frakt ifh. til at kunden ender opp med mva-kostnad og man blir belastet dobbelt med mva? (med mindre man vil oppprette tollkreditt hos tolletaten eller inngå avtale med speditør - uaktuelt)
2. Dropshipping til USA eller salg innad i USA fra leverandør: eksport av varer til USA er etter hva jeg har skjønt avgiftsfritt fra en nordmanns ståsted, MEN er det evt. sales taxes eller andre lover man må forholde seg til når man driver salg fra Kina til USA. Og vil dette være annerledes om man for eksempel finner en Print-On-Demand service og selger gjennom en slik tredjepart som allerede befinner seg i USA.
Poenget med alternativene over er å finne den mest effektive måten å drive salg og bokføring på. Helst noe med ikke altfor bratt læringskurve og noe jeg som enkeltperson har mulighet til å opparbeide meg informasjon om gratis på nett, leksjoner o.l
Avslutninsvis lurer jeg på om noen kan anbefale et system som integrerer og automatiserer prosesser mellom nettbutikk og regnskapssytem. Vil gjerne få til dette selv og vil vite om det finnes et system med mulighet for egenopplæring gjennom videoer eller forum/support til dette.
For det første ser jeg mye negativ omtale rundt dropshipping og problemstillinger rundt mva etter man har overstiget grensen på 50 000, i tillegg til problemer med bokføring ifh til mangel på integrasjoner med Stripe(som jeg benytter).
Det jeg er i tvil om først og fremst er følgende: Hva er enklest ifh til bokføring.
1. Dropshipping i Norge: Vil det være lurest å kun selge varer under 350 kroner inkl frakt ifh. til at kunden ender opp med mva-kostnad og man blir belastet dobbelt med mva? (med mindre man vil oppprette tollkreditt hos tolletaten eller inngå avtale med speditør - uaktuelt)
2. Dropshipping til USA eller salg innad i USA fra leverandør: eksport av varer til USA er etter hva jeg har skjønt avgiftsfritt fra en nordmanns ståsted, MEN er det evt. sales taxes eller andre lover man må forholde seg til når man driver salg fra Kina til USA. Og vil dette være annerledes om man for eksempel finner en Print-On-Demand service og selger gjennom en slik tredjepart som allerede befinner seg i USA.
Poenget med alternativene over er å finne den mest effektive måten å drive salg og bokføring på. Helst noe med ikke altfor bratt læringskurve og noe jeg som enkeltperson har mulighet til å opparbeide meg informasjon om gratis på nett, leksjoner o.l
Avslutninsvis lurer jeg på om noen kan anbefale et system som integrerer og automatiserer prosesser mellom nettbutikk og regnskapssytem. Vil gjerne få til dette selv og vil vite om det finnes et system med mulighet for egenopplæring gjennom videoer eller forum/support til dette.