Dropshipping - salg av småting

n0stra

Medlem
Har en bror som er arbeidsledig og tenkte derfor på muligheten om å sette igang en ryddig webshop for småtterier som minnekort, UV-filter, videolys, stativer, småting til foto/video, usb-stikker, osv. Altså småtteri til foto, video, pc og spillmaskiner i all hovedsak. Områder vi begge har erfaring og kompetanse på å uttale oss om.

Å søke om informasjon vedrørende droppshippere som er til å stole på er jo selvsagt et mareritt. Tenkte derfor å høre litt her. Portaler som DX og tilsvarende er jo besnærende med tanke på at de leverer akkurat det man kan være interessert i å selge. Problemet er bare frakttiden som vil være totalt uaktuell for norske kunder.

Fant så dhgate.com som visstnok skal være greit såfremt man ikke blir lurt til å betale kontakt eller kjøper piratkopier (eller tror de er ekte bare fordi det står oppgitt som gucci osv). Noen som har kjennskap til disse? De har flere leveringsmetoder med tidsaspekt ned til 2-4 dager med dhl, tnt og flere andre samt tilbyr også EMS. Noe jeg anser som positivt.

Siden disse er en samling av flere produsenter/leverandører er det jo en viss fare vil jeg tro for at noen plutselig kan slutte/gå tom for en vare man selv har valgt å legge ut på sin egen nettbutikk. Dette blir jo vanskeligere å kontrollere etterhvert som butikken blir større. Hva så om en kunde kjøper og betaler og man ikke finner varen lengre.

Profittmessig vil jeg tro at man trenger prisen på varen + frakt + 25 % mva + egen profitt som skal dekke det meste pluss gi et overskudd. Noen innspill om hvor mange prosent man bør legge av for å dekke evt reklamasjoner og tilsvarende? Har vært meget heldig selv med mange personlige kjøp på slike forretninger men likevel.

Jeg vil tro at målgruppen vil være personer som ikke ønsker å betale fullpris for orginalvarer samtidig som de ikke har lyst, ikke stoler på å handle selv fra utlandet, eller har kunnskap nok til å gjøre dette. Mye av jobben vil derfor ligge i å lage shoppen så representabel som mulig med gode bilder, beskrivelser samt at man organiserer godt samt unngår å legge ut 1000 varer av samme type som bare skaper forvirring.

picxx

WF 09
Tips: Ikke søk etter butikker/portaler som tilbyr dropshipping.
Søk etter butikker som tilbyr det du/dere er på utkikk etter og som har et godt rykte.
Kontakt butikken(e) og forhør dere med mulighetene om at de sender "dropshipping".
Dropshipping er ikke noe magisk som man må vite en masse om. Det eneste butikken trenger er ny adresse for hver av deres bestillinger (noe som allerede støttes av mange e-cart løsninger, bl.a. prestashop)......intet magisk med det :)

n0stra

Medlem
Joda, jeg finner det mistenkelig enkelt, derfor jeg blir misstenksom ;)

Problemet er at jeg ønsker å unngå flere ledd og flere leverandører da jeg annser det som større sjans for at en av de vil lure meg en eller annen gang. De fleste av slike småsteder krever også pengeoverføring og har få eller ingen prosedyrer for automatikk. Jeg orker ikke stadig måtte maile og snakke over skype med personer på elendig engrish.

Og jeg må si at å søke på usb-stick, sd-card, uv-filter, canon-battery osv ifra kinaområdet ikke akkurat får opp så veldig mye andre alternativer enn ved å søke på dropshipping :) Blir med andre ord ikke mye klokere. Har ikke funnet noe negativt på den dhgate siten jeg nevnte og de har så og si alle fraktmuligheter.

MartinR

Medlem
Dhgate selger utrolig mye fake gjenstander. Det er også veldig variende kvalitet på mye av det som blir solgt. De aller fleste som selger på dhgate er nok ikke førsteleddet, men ofte mannen i gata i Kina som vil tjene litt penger på si med å drive dropshipping.

Men såklart man kan også finne mye bra, forsikre deg iallefall at du har faste folk du handler fra, og husk å spare kontaktinformasjonen dems, fordi de forandrer brukernavn hyppig. Jeg ville aldri ha drevet dropshipping fra dhgate om jeg ikke hadde en fast leverandør.

Frakt er så som så, veldig varierende, noen ganger kan det gå sjokkerende fort, og andre ganger må man vente i ukesvis.

picxx

WF 09
Frakt er så som så, veldig varierende, noen ganger kan det gå sjokkerende fort, og andre ganger må man vente i ukesvis.

Bare en liten kommentar på denne.
I mange (sier ikke alle) tilfeller er det faktisk tollen i norge som er synderen her.
Det værste tilfellet jeg selv var ute for var en som ventet 3 mnd. på varen sin.
Frakten fra Bangkok til Oslo tok 3 dager, resten av tiden lå pakken på tollageret i oslo uten å bli sendt videre.

n0stra

Medlem
Ja jeg ser det med piratvarer men jeg har ingen intensjoner om å selge slike varer. Ettermarkedsvarer av kurant kvalitet. Litt av poenget her er også å prøve å unngå varer som koster 200 eller mer slik at kunden slipper å betale momsen når varen kommer men at den betales inn til butikken og den igjen håndterer dette opp mot staten.

picxx

WF 09
Du kan gjerne selge varer fra Momsfri handel - 200kr.com
Kanskje ikke helt i din produktgruppe, men vi sender slik at momsen unngåes pluss at du kan opprette så mange mottakeradresser du ønsker = dropshipping.

n0stra

Medlem
Blir nok ikke helt det jeg har sett for meg nei. Litt av poenget er å selge noe vi har både interesse av og mangeårig kunnskap om. Vi har begge jobbet mange år i elektronikkbransjen og har alt av kamera, videokamera, spillmaskiner og dilldall selv slik at man faktisk kan ha en innsikt i hva som kan være av interesse, hva som kan selge, hvilke prisnivå man bør legge seg på samt hva man skal se etter og hva man skal selge på. Klær, smykker, accessorier osv er nok ikke noe for oss. Men takk for tipset uansett.

Som sagt ser jeg for meg:

- UV filter til objektiver i de vanligste diameter for Nikon, Canon, Olympus, Sony, Pentax
- Ettermarked batterier for overnevnte pluss noen kompaktkamera og videokamera
- Vertikalgrep for Nikon, Canon
- Hurtigladere for overnevnte
- Timere og fjernutløsere for overnevnte
- Ettermarkedsblitzer
- Enkelt studioutstyr, lys, stativer
- Minnekort i to klasser, type billigst mulig + ett midt på treet, CF + SD
- USB-stikker i 4, 8, 16, 32GB
- Kontrollere, harddisk kabinetter, trådløsdongler, reservedeler og diverse til PS3, WII og Xbox360
- Overganger til pc for stikker fra tvspillmaskiner
- Kort for å kjøre backupspill på Nintendo DS

Tror jeg har funnet et meget kurant og passende domenenavn også som favner alt dette. I tillegg er det ekstreme prisforskjeller mellom orginalvarer av overnevnte i forhold til hva man kan selge ettermarkedsprodukter for. Følger med mye hos cheesycam.com om hvilke kinaprodukter som er kurante og ikke.

picxx

WF 09
Forsøk å søke etter butikker som benytter seg av prestashop som plattform.
Der har dere ihvertfall mulighet til selv å opprette så mange mottakeradresser som dere ønsker. Blir litt mere administrasjon fra deres side kontra en ren dropshipper, men fullt mulig å dropshippe fra en "vanlig" butikk som benytter prestashop.

ChrisE

Medlem
Nå er det veldig konkuranse innenfor elektronikk, så det kan være lurt å tenke seg om før man begynner å selge det. Jeg har en liten fin liste over produkter som passer perfekt å selge med dropshipping, som det ikke er alt for mye konkranse på i Norge. Det er bare å gå litt igjennom de forskjellige portalene, så finner du mye morsomt å selge ;)

Topp