dropshipping og moms

jagarock

Information Research & Analytics
Ser det har vært tråder om dropshipping her inne før.

Jeg dropshipper fra kina/hongkong/singapore.

Jeg ringte skatteetaten og møtte en eldre herre og spurte om mva reglene for dette her, å sende direkte fra leverandør i utlandet til kunde i norge.

Han brukte vel ca. 30 minutter på å si at:
* reglene var ikke helt klare på dette
* skatteetaten sjekket ikke sånne ting veldig nøye, da det ligger i en slags gråsone
* HAN mente at man skulle betale mva på det

Jeg har bare lyst til å få et ja eller nei jeg. Jeg VIL selvfølgelig ikke betale mva da jeg bare dropshipper saker som kommer under tollgrensen. Å betale mva vil for meg si direkte 25% tap av overskudd.

Noen som har et klart ja / nei her inne?

picxx

WF 09
Be om å få ting skriftlig, så har du noe å forholde deg til.

zapotek

Medlem
Ring Narvikstelefonen.

De svarer ikke på spørsmål om moms og skatt (ihvertfall ikke de jeg har snakket med der).

Ville ha ringt en annen saksbehandler på Skatteetaten om jeg var deg. Be om å få snakke med en skattejurist.

Msites Ltd

Livsnyter
Ser det har vært tråder om dropshipping her inne før.

Jeg dropshipper fra kina/hongkong/singapore.

Jeg ringte skatteetaten og møtte en eldre herre og spurte om mva reglene for dette her, å sende direkte fra leverandør i utlandet til kunde i norge.

Han brukte vel ca. 30 minutter på å si at:
* reglene var ikke helt klare på dette
* skatteetaten sjekket ikke sånne ting veldig nøye, da det ligger i en slags gråsone
* HAN mente at man skulle betale mva på det

Jeg har bare lyst til å få et ja eller nei jeg. Jeg VIL selvfølgelig ikke betale mva da jeg bare dropshipper saker som kommer under tollgrensen. Å betale mva vil for meg si direkte 25% tap av overskudd.

Noen som har et klart ja / nei her inne?

Reglene er vel ganske klare på dette!?!

Under 200,- betaler man ikke toll og mva - det gjør man på alt over

Gaver kan man motta med verdi opp til 1000,- før toll og mva slår inn.

picxx

WF 09

Som dropshipper/importør _skal_ du egentlig betale moms fra første krone.
Reglene over gjelder for private mottakere, men ved å få leverandør til å sende varen uten faktura og som gave kan man unngå dette og komme inn under verdien på opp til 1000 kroner.
Det går derimot ikke i lengden.

jagarock

Information Research & Analytics

det er ikke dette jeg mener.
jeg mener om jeg må betale MVA til den norske stat av varer jeg selger som kommer direkte sendt fra leverandøren i kina til kunden i norge.

inngående MVA får man jo uansett igjen om man er registrert i merverdiavgiftsregisteret, så det betyr jo ingenting.

Stools

Tenk langsiktig og nå målet
Jeg lurer også på dette. Har noen fått et klart svar hvordan reglene er?

tyr897

Medlem
IANAL, men som Bjørn sier virker dette rimelig klart. Du er en norsk juridisk entitet, og er dermed momspliktig for salg av varer. Hvor lageret ditt ligger er i grunn knekkende likegyldig.

Stools

Tenk langsiktig og nå målet
Ja, det er jo ganske logisk når jeg tenker meg om...

TorsteinO

Art Director & grunder
Du kan faktisk få tilbake MVA også, altså at skatteetaten betaler inn til din konto, hvis du av en eller annen grunn har har betalt mer enn du har tatt inn, noe som jo kan hende fra tid til annen. Jeg var faktisk i den situasjonen nå sist. Bare 4000, og det går riktignok tilbake på neste runde (en stor trykksak der jeg fikk faktura for trykkingen i slutten av en mva-periode, og sendte min faktura i starten av neste), men allikevel... litt morsomt å se at det kommer penger motsatt vei innimellom også :D En annen mulig situasjon kan jo være hvis du har kjøpt inn noe spesielt dyrt.

Topp