Domeneshop sender ut urettmessige ordrebekreftelser

Tonny Kluften

Administrator
Her ser dere hva Domeneshop driver med for tiden. Etter at de ble kjøpt opp av cowboyselskapet Miss Group med eiere i Dubai (Mattias Kaneteg) så har det vært masse telefoner til domeneshopkunder hvor selgere prøver å prakke på kundene en "sikkerhetspakke".

I november 2024 ble Domeneshop-kunder ble fakturert for EyeOnID av Protectia eller EyeonGroup etter å ha sagt nei, det ble brukt aggressiv salgsteknikk og uautoriserte fakturaer. Nå har Domeneshop selv gått over til å selge dette produktet.

Miss Group og EyeonGroup har lagt ut masse falske Trustadvisor anmeldelser. Anmeldelsene er lagt ut av familie og ansatte, bl.a. sønnen til Mattias Kaneteg.

Jeg tror at Mattias Kaneteg og kompani prøver å blåse opp omsetningen for å få solgt alt for en god pris til et eller annet oppkjøpsfond.

To kunder av meg har fått epost (se under her) selv om de ikke har kjøpt produktet fra telefonselgeren. Senere kom ny epost hvor han ble bedt om å aktivere kontoen sin.

----------------------
Takk for samtalen!

Her er din ordrebekreftelse og informasjon om hva nye beskyttelse
Domeneshop Safe innebærer.
I Domeneshop Safe-pakken inngår portalen for overvåkning av domener,
Safe VPN, forsikring med gratis rådgivning og support.

Dere får:
-Detaljerte rapporter som viser hvilken informasjon som har blitt
stjålet, som for eksempel personlig og finansiell informasjon, hvor
lekkasjene har skjedd (via hvilke nettsider) og når de har skjedd.
-Informasjon om eksponerte e-postadresser og passord samt en
handlingsplan.
-Safe VPN gjør at du kan bruke internett mer privat og trygt slik at
IP-adressen din blir skjult, og dataene dine beskyttes mot innsyn fra
tredjeparter som internettleverandører eller hackere.
-Bedrageriforsikring - Ved økonomisk tap – erstatning på opptil 500 000
kr for gjeld som har oppstått som følge av ID-tyveri.
Eksempler på kostnader kan være gebyrer ved betaling med stjålne
kredittkort, uautoriserte kontobelastninger, gjeld knyttet til
ID-tyveri, svindel via BankID eller annet økonomisk tap

-Rådgivning og support for spørsmål om cybersikkerhet.
Etter at dere har sikret miljøet deres, fortsetter tjenesten å beskytte
dere i sanntid. Den skanner kontinuerlig dark og deepweb for fremtidige
lekkasjer. Skulle vi oppdage en ny lekkasje, vil dere få et varsel
umiddelbart slik at dere kan håndtere den nye lekkasjen.

Beskyttelsen aktiveras for:
Kr. 199,- eks. mva per månad (kr 2388,- mva. per år)
Avtaleperiode: 1 år
Fakturering: Årlig forhåndsfakturering
Produkt: Domeneshop SAFE
----------------------------------------------

Bjørnar

Blünder
Jeg har vært kunde hos dem i over 15 år, betaler regningene før forfall, ber aldri om support - eller noe som helst annet.

Jeg var en av dem som fikk dette, og jeg prøvde å være relativt saklig med dem, og forklarte hva jeg synes om en slik fremgangsmåte – og at de må på ballen for at jeg skal bli værende. Jeg er ikke i posisjon til å kreve noe som helst, og jeg vil helst ikke bli han som "truer" med å bytte leverandør. Jeg fikk i går lovnader om å ikke bli oppringt av selgere, verken på mine eller mine kunders domener, og jeg ble i dag oppringt av en hyggelig mann fra Domeneshop som nok engang beklagde, og lagde en spesialpris på fornyelser av .no-domener for fremtiden (utover den vanlige standard kvantumsrabatten man har opparbeidet seg), noe som utgjør noen tusen i løpet av et år.

Rett skal være rett; når de først trådde skikkelig feil her med meg, så var de i det minste interessert i å ordne opp, og gjøre det de kan for at jeg skal forbli kunde videre, uten krav og betingelser.

Så får vi se hvordan veien blir videre – men de snudde et ganske begredelig inntrykk for min del i alle fall.

PS: Før moralpolitiet evt kommer: Jeg har ingen bindinger til Domeneshop annet enn et normalt kundeforhold, og har selvsagt ingenting å tjene på å skrive dette.

TorsteinO

Art Director & grunder
Helt tragisk at nå også domeneshop går fra å være bra til å bli dritt. Jeg har flytta praktisk talt ALT fra domeneshop til Deploi.no, er bare noe småtteri igjen, og det skal også flyttes. Deploi hadde fine priser og ikke noe gebyr for selve flyttingen. Skal du flytte mange domener så kan du sende dem en liste, litt knot er det jo fremdeles hvis man har mange domener, men det ender tross alt med en ganske nice timelønn.

oddeh

New Member
men seriøst, jeg får nesten litt dårlig samvittighet. Dette blir omtrent som med drivstoff, det er statens som stikker av med en stor del av kaken. Norid tar hele 65 kroner uten mva (81,25 kroner inkl. mva) pr domenet. Det er ganske sykt.
Drivstoff og domener kan ikke sammenlignes. Kostnaden Norid tar er ikke en avgift, men en kostnad for infrastruktur, drift og utvikling rundt alt det som hører til det å styre et ccTLD. Norid er et statlig eid AS men staten tar ikke ut ubytte. Alt går tilbake til drift og utvikling av .no.

Marius_J

Social Engineer
Drivstoff og domener kan ikke sammenlignes. Kostnaden Norid tar er ikke en avgift, men en kostnad for infrastruktur, drift og utvikling rundt alt det som hører til det å styre et ccTLD. Norid er et statlig eid AS men staten tar ikke ut ubytte. Alt går tilbake til drift og utvikling av .no.
Hysj nå. Ikke la staten få noen ideer her om at de kan ta utbytte ;)

Topp