Domeneshop selger domenet mitt?

nesjon

New Member
Hei.

Jeg er ny her på forumet. Har nettopp startet enkeltpersonsforetak og skal begynne med litt webutvikling på hobbybasis.

Jeg registrerte en god dose domener hos domeneshop.no i går kveld, og etter å ha sendt inn egenerklæringer for .no-domenene i dag, så er det meste i boks av godkjennelser.

Da jeg skulle søke opp et av de nye domenene mine på domeneshop.no som en test, så oppdaget jeg at det sto som "til salgs". Bare sekunder etter at Norid har godkjent søknaden, så har altså domenet blitt lagt ut til salg automatisk på sedo.com osv. til en satt pris på 5000 EUR uten at jeg har gjort noe som helst.

Noen som har en forklaring på dette? Det har kun skjedd med dette ene domenet som er et totegnsdomene og kanskje derfor det beste av de jeg registrerte.

Jeg får vel ta kontakt med supporten etter hvert for å få en forklaring.

Host1

Medlem
Kjør en whois på domenet og undersøk hvem som eier domenet. Det kan være at noen andre har fått tak i domenet før deg. Tviler på at domeneshop ville funnet på noe tull.

NORID-whois: Norid: Whois-databasen

Santo

Active Member
Jeg vil tro at forrige eier har hatt domenet liggende tilsalgs på Sedo, og at det derfor ligger der fortsatt også.

Domenet blir ikke automatisk borte fra Sedo sitt system selv om det utløper og blir registrert av noen andre, det må gjøres manuelt.

nesjon

New Member
Ok, det hørtes vel ut som en sannsynlig forklaring. Jeg undersøker videre og sier i fra om det viser seg å være noe annet mystisk. Takk for innspill.

Nextri

Rebel
hvis navnetjenerene fortsatt er satt til det de var når forrige eier eide domenet, så vil siden fortsatt peke der det pekte før du kjøpte det. Usikker på hvilken praksis registrarer har når de registrerer domener som har vært registrert tidligere. mulig de beholder instillingene for navnetjener for å unngå problemer med eksisterende nettsteder.

Host1

Medlem
Navnetjenere har også en cache (oppdateres en gang i døgnet), så det tar normalt en dag før endringer vises på det vide web.

Det stemmer ikke helt.

Sonefiler for domener har en "TTL" (Time To Live)-verdi satt. Den kan være alt fra noen få minutter til flere døgn. Normalt er denne satt til alt mellom 1 til 4 timer. (3600 - 14400).

I tillegg til dette har NORID et rimelig spesielt oppsett for .no-domener hvor de kun oppdaterer DNS en gang i døgnet. (Etter klokken 16 på hverdager). DNS-endringer hos NORID vil altså ikke slå inn før neste arbeidsdag etter klokken 16. Hvis du da f.eks registrerer ett .no-domene klokken 17:00 vil ikke DNS for dette være aktivt før etter klokken 16 neste dag.

Nextri

Rebel
Det stemmer ikke helt.

Sonefiler for domener har en "TTL" (Time To Live)-verdi satt. Den kan være alt fra noen få minutter til flere døgn. Normalt er denne satt til alt mellom 1 til 4 timer. (3600 - 14400).

I tillegg til dette har NORID et rimelig spesielt oppsett for .no-domener hvor de kun oppdaterer DNS en gang i døgnet. (Etter klokken 16 på hverdager). DNS-endringer hos NORID vil altså ikke slå inn før neste arbeidsdag etter klokken 16. Hvis du da f.eks registrerer ett .no-domene klokken 17:00 vil ikke DNS for dette være aktivt før etter klokken 16 neste dag.

Prosessen for registrering av .no domener er helt håpløs.

Det faktum at man må først signere egenerklæring og sende til registrar gjør jo at det blir opp til hvor rask registrar er til å prosessere registreringen. Jeg kan i teorien registrere et domene først, men så kommer noen andre og registrerer etter meg, men bruker en mer effektiv registrar slik at de får domenet registrert før meg.

Det burde vært en prosess der domenet i det minste ble reservert fra du registrerte det, og deretter hadde x antall dager på å signere å sende inn egenerklæring. eller at det ble gjort på samme måte som ved de fleste andre tld's.

Santo

Active Member
Jeg kan i teorien registrere et domene først, men så kommer noen andre og registrerer etter meg, men bruker en mer effektiv registrar slik at de får domenet registrert før meg.

I ditt eksempel har du jo strengt tatt ikke registrert domenet først, du har eventuelt sendt inn en bestilling til en registrar først.

Domenet blir jo først registrert når registraren har videresendt søknaden din og den eventuelt er blitt godkjent hos Norid.

Topp