Domeneshop med kraftig Prisøkning – Takk for meg!

holte

Medlem
Ser domeneshop kommer med en kraftig prisøkning etter oppkjøpet fra MISS GROUP. Slikt slår som regel aldri feil. Jeg har foreløpig bare sett på prisøkningen på .no domnener som har gått opp til 179,00 fra 1. januar.

Siden jeg har svært mange .no domener vil jeg spare mye på å flytte. Selv med 50 prosent rabatt på mine domener blir mange andre selskap adskillig billigere, men jeg ønsker ikke å være på et selskap eid av MISS GROUP og har en stund både tenkt å redusere antall domener og å flytte til en annen registrar. Kom gjerne med tips utover det jeg har her

For .no domener

ITMNORD tar 80 kr pluss mva. Webhuset tar 99,- pluss mva. Nordhost tar 100.- pluss mva

Sircon tar 120 pluss mva, men tilbyr 40 prosent rabatt om man registrerer 50 domener på samme org nr.

Hadde Nordhost tilbudt det samme for 50 domener hadde jeg nok valgt webhotellet Pro 100. De tilbyr webhotell på 100GB med mulighet for 50 domener. Webforummedlemmer får også 20 prosent løpende rabatt på webhotellet...

Uansett, å flytte domenene til disse vil spare en for masse penger. I hvert fall .no domener.

Host1 tar kun 99 inkl mva for .com .net .org og .info, men er ikke så billig på .no.

Noen tips til andre rimeligere domeneregistreringer? Domeneshop har økt voldsomt i priser de siste par år og nå kommer de igjen med en kraftig økning så de mister i hvert fall meg som kunde.

holte

Medlem
Jeg skrev feil. Jeg får ikke 50 prosent rabatt på domener hos domeneshop, men 50 kr pr .no domene. Det forutsetter at jeg har 100+ og den rabatten har nærmest presset meg til å ligge over hundre enda jeg kunne tenkt å bortimot halvere antallet. Men nå er tiden inne, både til å flytte og redusere. Andre er jo mye billigere på domener uten rabatter.

Bjørnar

Gründer
Når jeg ser forrige faktura opp mot prislisten, så er prisen for å fornye .no-domene 179,- kroner, begge steder. Med rabatt så er det 129,- begge steder. For min del ser ikke dette ut til å spille noen som helst rolle, ut fra det jeg leser. Med mindre de har brukt ny prisliste på siste faktura, noe jeg tviler på.

Er det noe jeg har misforstått eller ikke skjønt her?

holte

Medlem
Når jeg ser forrige faktura opp mot prislisten, så er prisen for å fornye .no-domene 179,- kroner, begge steder. Med rabatt så er det 129,- begge steder. For min del ser ikke dette ut til å spille noen som helst rolle, ut fra det jeg leser. Med mindre de har brukt ny prisliste på siste faktura, noe jeg tviler på.

Er det noe jeg har misforstått eller ikke skjønt her?
Jeg fikk faktura i dag med forfall den 14 jan og prisen pr domene med rabatt har økt fra 115 til 129.-. Hvis jeg kvitter meg med 1/3 del av domenene og kommer ned på ca 70 domener blir prisen 149.- med rabatt. Har du 5-24 domener er prisen kr 169.-

Bruker du da f.eks ITM NORD så betaler du 100 kroner inkl mva pr domene enten du har ett eller 100.... For meg blir det da stor forskjell om jeg betaler 149.- i forhold til 100.

For 70 domener utgjør det nesten 3500 i året. Så må man anta at domeneshop kommer til og øke ytterligere til neste år. Det er normalen når disse norske selskapene blir kjøpt opp. Se bare ProIsp nå. NOK 179,00 pluss MVA for et .no

Men det er klart Bjørnar om du har 500 domener så vil det spille liten rolle. Da betaler du bare 105 kroner hos domeneshop. Jo færre domene desto mer sparer man på å flytte.

Et annet viktig poeng er min misstillit til MISS GROUP og også Domeneshop som nylig lovte at de fortsatt skulle ha de samme lave prisene...

Men den gang ei.. Nye priser fra 1. januar 2025

Bjørnar

Gründer
Jeg har ikke 500 domener, men har rabattsatsen på 100-499. Den ser lik ut, så det må være de andre stedene de har justert?

holte

Medlem
Jeg har ikke 500 domener, men har rabattsatsen på 100-499. Den ser lik ut, så det må være de andre stedene de har justert?
Jeg har samme. Forrige faktura betalte jeg 115 pr domene, men på den jeg fikk i dag har de økt til 129
I tillegg er planen min å kutte en del domener, ned til 70-80 og da må jeg ut med 149.-. Hvis jeg da kan få det til 100 kr stk inkl MVA andre steder så sier det seg selv at det lønner seg å flytte. Jeg sparer 50 kr pr domene. Forøvrig mener jeg at jeg betalte 90-95 for to, tre år siden. Prisen hos domeneshop har økt mye. Et Info domene har gått opp fra ca 100 til 345...

xdex

Medlem
Jeg bruker Webhuset til .no domener, de har ofte tilbud på 1året, og krangler litt påfølgende år, så ordner det seg. Webhotell har jeg ikke hatt hos en norsk leverandør siden siste rest ble flyttet vekk fra proisp. Jeg sitter ikke på 100 domener, og har i tillegg forståelse for at prisen på dette kan øke litt i takt med alt annet. Det fine med Webhuset så langt er at de faktisk svarer ryddig på e-post. Slipper å gå 4-5 runder.

Uansett ikke vits å støtte domeneshop etter oppkjøpet (min mening). Flyttet vekk 14 domener samme dag jeg fikk beskjed om oppkjøpet.

Jeg syntes heller ikke det er vits å bytte leverandør for småkroner. Hvis man går i kraftig minus på grunn av et prishopp på noen kroner, bør man kanskje reformulere businessmodellen litt. Skal være ett godt prishopp om man skulle forsvart timebruken i kroner og øre på flytting også.

holte

Medlem
Jeg bruker Webhuset til .no domener, de har ofte tilbud på 1året, og krangler litt påfølgende år, så ordner det seg. Webhotell har jeg ikke hatt hos en norsk leverandør siden siste rest ble flyttet vekk fra proisp. Jeg sitter ikke på 100 domener, og har i tillegg forståelse for at prisen på dette kan øke litt i takt med alt annet. Det fine med Webhuset så langt er at de faktisk svarer ryddig på e-post. Slipper å gå 4-5 runder.

Uansett ikke vits å støtte domeneshop etter oppkjøpet (min mening). Flyttet vekk 14 domener samme dag jeg fikk beskjed om oppkjøpet.

Jeg syntes heller ikke det er vits å bytte leverandør for småkroner. Hvis man går i kraftig minus på grunn av et prishopp på noen kroner, bør man kanskje reformulere businessmodellen litt. Skal være ett godt prishopp om man skulle forsvart timebruken i kroner og øre på flytting også.
Er forsåvidt enig, men jeg har såpass mange domener at om jeg sparer 3500 til 4000 på å flytte 70-80 domener fra et Miss Group selskap så har det dobbel betydning og vil neppe ta mer enn en times tid, men fakturaen jeg fikk i dag er på 24 domener, hvor planen er å si opp tre og flytte 21, så jeg begynner med dem og venter til neste faktura.

Selv drev jeg en del med domenehandel da det var attraktivt, men det markedet har endret seg mye med alle de nye domenene, men selv i dag selger jeg ofte fire, fem domener i løpet av et år og da til folk som henvender seg til meg, og da som regel til bedre priser enn 1000-2000 kroners domener jeg har lagt ut her fordi jeg vil bli kvitt de.

Egentlig trenger jeg ikke mer enn ca 15 av domenene selv, men de andre er for gode til å gi bort. Så å spare 50 kroner pr domene ved å flytte og ytterligere ved å redusere antall, samt forsvinne fra et Miss Group selskap som domeneshop har blitt, så er jeg fornøyd med det.

Jeg er også enig i at man må forvente prisøkninger, men det er stor forskjell på å betale 179 fremfor 100 kroner for et no domene og ser du på com, net, org og info som er det ekstreme forskjeller når du kan betale 99 fremfor 199 til 390 stk

Domeneshop har økt prisen fra 120.- til 179.- fra 2022 til i dag, mens andre selskap klarer å ligge lang under. Da er det fristende å flytte til de som lover å være billigst på .no domener og koster 100 inkl MVA.

Du flyttet jo selv 14 domener, så hvis jeg sparer 3500 til 4000 på en times jobb så er ikke det småkroner og det var ikke bare pengene det handlet om. Domeneshop er blitt svensk, har blitt svært dyrt og gir en illusjon av å være billig med disse rabattordningene. Bare ved å redusere noen få domener blir prisen pr domene kr 149.- og det er i rabattklasse tre av fem... For deg som hadde 14 domener er prisen nå 169.- pr stk.

Så det er mange grunner til å flytte og svært få grunner til å være nedlatende.

hungpham

Medlem
Webhuset har et forvirret system uansett. De bruker bestilt dato som utløp dato. Men det er ikke riktig. Om jeg har 10 domener med forskjellige utløp datoer, og om jeg flytter dem inn Webhuset på samme tid, de har nå samme utløp dato. Tok kontakt med dem, men de svarte at det er opp til meg når å flytte inn, de bare bruker bestilt dato!

hungpham

Medlem
Nei, det er ikke OK. Det er bare riktig med nye domener, ikke riktig med eksisterende domener.

F. eks, jeg har et domene som startet 06.mars 2024, utløper 06.mars 2025. Om jeg flytter det inn Webhuset i dag, med 1 år abonnement, den nye utløpdatoen blir 02.jan 2026, ikke 06.mars 2026. Jeg mister 2 måneder.

Tenk på det om du har et domene som har utløp dato 01.desember. Du skal miste neste hele et år :) Jeg vurderer å flytte inn noen domener til Webhuset men nå, nei.

Bjørnar

Gründer
F. eks, jeg har et domene som startet 06.mars 2024, utløper 06.mars 2025. Om jeg flytter det inn Webhuset i dag, med 1 år abonnement, den nye utløpdatoen blir 02.jan 2026, ikke 06.mars 2026. Jeg mister 2 måneder.
Tonny har rett, det fungerer slik hos de fleste.

hungpham

Medlem
Nei, det er ikke hos de fleste. Sånn abonnement er bare hos Webhuset. Det er 2 forskjellige saker:

1. I dag registrerer du et nytt domene. Da blir det riktig at etter 1 år, 02. jan 2026 du må fornye.

2. Du registrerte et domene medielisten.no fra 14. mai 2024. Og f.eks, du betalte Domeneshop for 3 år. Så domenet er godt til 14. mai 2027. I dag bestemmer du å flytte inn Webhuset. Ved flytning fornyes domenet 1 år. Hvilken dato forventer du for å fornye domenet ditt igjen? 02. jan 2026? Eller 14. mai 2028?

Du kan også se på din Domeneshop konto, det er en kolonne for "Registrert / flyttet", annen for "Utløper". Igjen de må ikke blandes sammen. De er forskjellige.

Bjørnar

Gründer
Forklar meg hvorfor en ny leverandør skal gi deg en gratistjeneste i 2 måneder. For det er i prinsippet det du sier dem skal.

Topp