Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Domeneoppsett for dummies?

Ett av nettstedene mine består i stor grad av brukeropplastet innhold (av typen «Blogg.no», bare i mye mindre målestokk). På grunn av dette kunne jeg tenke meg å begynne å tilby brukerne muligheten til å få et eget domenenavn for sine sider.

Spørsmålet er bare hvordan i alle dager jeg kan sette opp noe slikt.

Jeg har skjønt at det iallefall hos Domeneshop finnes noe som heter DNS-pekere, hvor jeg enkelt kan «legge inn pekere til IP-adresser (A records), f.eks. 194.63.248.47 eller vertsnavn (CNAME records), f.eks. www.mittnavn.no». Jeg har også kjennskap til $_SERVER i PHP som lar meg hente ut informasjon om hvilket domenenavn som står i adresselinjen, noe som gjør at dersom brukeren bare kommer seg inn på siden min, vet jeg hvilket domenenavn han har brukt og jeg kan outputte det korrekte innholdet uten problemer.

Men det er minst ett steg mellom disse to som jeg ikke vet hvordan jeg gjør. For dersom jeg oppretter et domene i Domeneshop og setter opp en DNS-peker til enten IP-adressen jeg vet at nettsiden min ligger på eller direkte til domenenavnet som CNAME-record, får jeg ikke opp nettsiden min. Da får jeg opp «Domenet er parkert hos Subsys».

Da jeg første gang satte opp dette domenet (grunnen til at jeg kjøpte det hos Domeneshop og ikke hos Subsys er at jeg trengte et TLD som Subsys ikke hadde støtte for), fikk jeg etter noen dager en e-post fra Subsys om at de hadde merket at dette domenet pekte til Subsys, de gikk ut fra at det var meningen at den skulle peke til samme sted som et domene jeg hadde bestilt hos dem tidligere (noe som stemte), og at de hadde satt opp dette for meg. Så dette er altså noe det er mulig å stille på (selv om jeg ikke vet om det er noe jeg faktisk har tilgang til å gjøre selv, og hvordan jeg isåfall gjør det). Men skal jeg tilby dette til brukerne mine, trenger jeg noe som kan gå litt automatisk, og da blir det alt for komplisert om jeg skal være nødt til å kontakte Subsys for hver eneste gang en bruker setter opp et domene.

Er dette fordi jeg har et webhotell hvor jeg deler IP-adressen med 153 andre nettsteder? Vil dette problemet løse seg selv dersom jeg f.eks. bytter til VPS, eller har man det samme problemet der? Som sagt, om jeg bare klarer å få domenet til å peke til www-mappa mi klarer jeg fint å løse resten derfra, men jeg trenger altså å på en eller annen måte få domenenavnet til å peke til www-mappa og ikke bare til IP-adressen som tydeligvis er innstilt til å fortelle brukerne at domenet er parkert hos Subsys.
 
Topp