Domenenavn- Hva man selger eller eget navn?

Dseller

Medlem
Jeg har et domene som heter la oss si tyggis.no på den siden har jeg en nettbutikk der jeg selger tyggis, bleier og sko..

det jeg lurer på da er om det er dumt å kalle siden tyggis.no ovenfor et eget navn som f.eks fandal.no
Om jeg kaller den tyggis.no og selger andre produkter som ikke har med tyggis å gjøre føler jeg at dette blir litt uprofesjonelt

Men om jeg kaller den fendal.no som ikke betyr noe kan jeg jo selge tyggis, bleier og sko med god samvittighet, men det blir kanskje ikke så lett å huske som tyggis.no

velger jeg fendal.no kan det jo det fort bli et "merkenavn" der jeg f.eks kan starte fendal forsikring, fendal bil, fendal bank osv... :eek: slik som komplett.no som har startet komplett forsikring. Den som er fint med at dem heter komplett forsikring er jo at komplett er et kjent navn og de fleste ville ikke nølt ett sekund om det var legit eller ikke.

Hva tenker dere? er det best å hete det man selger eller er det bedre og finne på et eget navn som bare er ditt?

Sist redigert:
A

aabbcc

Guest
Bare mine tanker om temaet:
Det er nok en grunn til at de fleste store bedrifter i verden har egne merkevarenavn, som ikke nødvendigvis sier nøyaktig hva de selger. Merkevarebygging er en langsiktig og dyr prosess i forhold til enkeltsalg. Velger man et domenenavn som sier nøyaktig hva du selger vil det dukke høyt opp i google og være lettere å markedsføre i lite skala, gjennom f.eks SEO. Merkevarebygging er primært en større sak hvor man ikke nødvendigvis reklamerer for produktene, men setter sin merkevare i tråd med verdier, image og annet som man ønsker at sin merkevare skal kobles til. Nikereklamer sier sjelden noe om hvor gode t-shorter de har, de prøver heller å koble Nike-merkevaren med begreper som sport. Og dumme som vi er kjøper vi enkle t-shorter med nike logo på til priser langt over hva de er "verdt", fordi vi også vil vise et sporty image. Samme med Cola sine julereklamer, de sier fint lite om at Coca Cola er godt (og det er jo jævlig godt må jeg innrømme), men prøver å knytte Cola til en tradisjon som julefeiring.

Det ene utelukker ikke egentlig det andre. Japanphoto driver for tiden å lager masse små nettbutikker (som helt sikkert bare sender bestillinger til ett felles system), for eksempel Takkekort fra Japan Photo: Bryllupskort, dÃ¥pskort, konfirmasjonskort, invitasjonskort Dette er et dårlig eksempel, da jeg mener det er helt fjollete det de driver med og ødeleggende for sin egen merkevare, men det var det første jeg kom på.

Det er også flere som har brukt beskrivende domenenavn som merkevare vellykket - for eksempel hotels.com

Men tyggis kan da være et kult navn selv om du selger andre ting. Apple selger, missvisende nok, ikke epler for eksempel.

Det ble litt ustrukturert, men håper det ga mening?

(Tyggis.no var dessverre tatt av en eller annen som samler på tyggegummi, ellers hadde jeg kjøpt den nå.)

aabbcc

Msites Ltd

Livsnyter
Om et merkenavn er sterkt eller ei så tror jeg ikke alle ville hoppe på hvis de startet i en annen bransje.
Jeg er i alle fall ikke enig i den konklusjonen. Om man er god i en bransje betyr det ikke at man nødvendigvis er god i en annen bransje. Det har vi jo noen gode eksempler på.

F.eks når Colorline skulle drive med fly......det gikk ikke så godt. Enda det var tett relasjon mellom bransjene.

Å bygge merkenavn handler om mer enn å ha et "catchy" navn. Det handler om å ha et konsept, gjøre god PR, omfattende markedsføring og å ha produkter/tjenester/budskap som folk vil kjøpe.

TorsteinO

Art Director & grunder
Det kommer litt an på hvordan du tenker. Langsiktig/strategisk: eget navn. Kortere sikt/taktisk: hva du selger

Grunnen er så enkel som at du kanskje ikke alltid vil fortsette å selge akkurat det samme, eller bare det, og da er det dumt om du må bytte hele navnet, domenet og alt sammen bare fordi du vil selge flere/andre ting, det ene produktet endrer seg/forsvinner/et.c.

Så - den aller smarteste løsningen er nok en kombinasjon: bruk et "eget" navn som hovedsjappe/nettside/firmanavn et.c, mens du også setter opp et domene/nettside for det ene produktet og bruker dette til å promotere akkurat den varen, så kan du heller lede folk inn til hovedsiden for å avslutte handelen i nettbutikk/bestilling der.

Sist redigert:
Topp