Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Domenedrittsekker

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Man sparer masse tid å kutte ut mellomleddet. Registrarer er nødt å spørre om en egenerklæring f.eks. - de minuttene som går der sparer man f.eks.

Men for min del kunne hun ha ringt - jeg ville nok spørt om 300 nok.
Jeg mistenker at hun håpte å spare på beløpet daværende eier ville ha. Dvs at hun tok en risiko.
 

papk

New Member
"...Men Pong har veldig rett. Et domene er ikke mer verdt enn innholdet på nettsiden"
Så Spa.no, Hotell.no, Bil.no, Kredittkort.no ++++ er ikke verdt noenting uten innhold.. ok, det er godt å vite etter å ha levd av å kjøpe og selge domener uten innhold de siste årene.

Det virker som at det stort sett bare er andre domenespekulanter som kjøper domenene? Det er sikkert noen unntak, men er ikke dette med på å opprettholde et kunstig marked?
 

PIP

Medlem
Å si at et domene ikke har noen verdi er en påstand som ikke holder. Verdien ligger i potensialet og ambisjonene en eventuell kjøper ser i domenet og det vedkommende er villig til å betale for det. Så lenge det er etterspørsel og det omsettes domener så har de en verdi. Alt annet er selvmotsigende. Et no-domene selges for 95,- Så der har man allerede innkjøpskosten og satt en verdi. Og investerer man litt tid på å finne en kjøper som ønsker domenet mer, så kan det selges for betydelig høyere summer. Da ER verdien høyere. Kanskje ikke for alle og enhver, men for akkurat det firmaet, eller konkurrende firmaer ER verdien så høy.
 

papk

New Member
Selvfølgelig kan et domenenavn ha en stor verdi, men i mange tilfeller ser det ut som det kan lønne seg å tenke kreativt, rebrande e.l. for å finne et navn som er ledig. Det er jo først og fremst innholdet som er viktig og som setter verdien (>95 kr).

Et raskt søk gjennom domenerselges.no sine domener som er solgt, så ser det nærmest ut som de aller fleste bare har byttet portefølje, gått fra en domenespekulant til en annen. Så jeg har vanskelig for å skjønne at dette er et reellt marked, sett bort fra unntakene som nav.no, power.no osv. - man kan jo selvfølgelig ha flaks.
 

Bjørn

Domenespekulant
Svært mange firmaer og institusjoner har domeneportefølje - hvis du tror banker, låneinstitusjoner og mange foretak kun har sitt ene domenenavn, så tro om igjen.
 

papk

New Member
Det skjønner jeg, men de jeg sikter til her bærer preg av å være "samlere" sett ut fra mangfoldet av kategorier, typer osv. i porteføljen -- samt firma/vedkommende som eier domenene. For all del, mulig jeg tar feil, men inntrykket mitt er at prisene er kunstig høye på (iallfall enkelte) domener, og den største kjøpegruppen er andre spekulanter og ikke firmaer som det gis inntrykk av.
 
Topp