domene .no

ketil

New Member
Hvem eier domet her?

- Lager til en nettside (la oss si en blogg) for en bedrift under domenet .no (med navn som bedriften ønsker) som blir satt på
mitt navn og norske adresse (forutsetning for å ha norsk domene)

-får timesbetalt for å skrive bloggen

- Nettsiden får et stort besøkstall og en god pagerank og begge parter er interessert i å beholde bloggen

- Hvem eier denne bloggen? er det bedriften sin? er det min side,den står i mitt navn? og i så fall burde bedriften betale meg noe for den med overførsel? er det lov å overføre en blogg til noen andre?

Christian

Medlem
Du får timesbetalt? Får du utbetalt lønn eller fakturerer du selskapet? Hvis du har fått utbetalt lønn, så er du nok etter all sannsynlighet å regne som arbeidstaker, og arbeidet du har utført er å regne som arbeidsgivers eiendom.

Nextri

Rebel
Strengt tatt er det vel faktisk den står som eier av domenet som har krav på det, med mindre du har skrevet under på noe som sier noe annet.
Men alt innholdet på nettstedet og selve nettstedet kan vel regnes som bedriften sitt.

Ser lett for meg at dette er en sak som kan havne i retten.

Litt mer info hadde vært greit.

Christian

Medlem
Strengt tatt er det vel faktisk den står som eier av domenet som har krav på det, med mindre du har skrevet under på noe som sier noe annet.

Hvis for eksempel min arbeidsgiver ber meg opprette et domene, og jeg registrerer dette på meg er det ingen automatikk i at jeg sitter med rettighetene på domenet.

Domenet kan jo også, for alt vi vet, være eller inneholde firmanavnet til oppdragsgiver/arbeidsgiver. Da vil kravet på domenet bortfalle ytterligere.

Topp