Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Domene med særnorske bokstaver

Ghostride

New Member
Driver og skal sette igang et prosjekt hvor nøkkelordet jeg håper å ranke på (Og domenenavnet) inneholder bokstaven ø. Har registrert tre variasjoner av domenet, både med "ø", "o" og "oe". Planen var å bruke et av domenene, og sette opp de to andre som 301 redirect for å fange opp feiltasting, evt linker med feil osv.

Spørmålet er om det er noen SEO-messige eller andre hensyn jeg bør ta når det gjelder hvilket av de tre domene jeg skal bruke? Planen var å bruke "o"-versjonen og og ha redirect på "ø" og "oe". Eller er bruk av særnorske tegn helt problemfritt, så jeg like godt kan bruke versjonen med "ø", og har redirect på "o" og "oe"?

Noen inspill?
 

Bjørnar

Gründer
uansett marked, ville jeg ha valgt "o". men mulig det bare er meg som ikke henger etter. og nei, det er ikke alle epost-klienter som har støtte for ø i domenenavnet.
 

paalh

Medlem
Husk, det kan også oppstå problemer med tanke på lenkebygging ved bruk av ÆØÅ.

Dette er i min mening en veldig overdreven uttalelse. Jeg bruker på min blogg http://www.pålhetland.no et slikt nytt IDN domene uten noen problemer og lenkebyggingen går knirkefritt på alle norske sider. Hvis jeg av en eller annen grunn skal leggge til en link mot noen som ikke har ÆØÅ eller publiseringssystemet ikke støtter det så bruker jeg bare den universelle adressen www!.xn--plhetland-52a.no (uten utropstegnet)

Så adressen Pål Hetland peker til den samme som Pål Hetland. Det er faktisk slik at de fleste forumer og andre dynamiske publiseringssider(som denne) automatisk oversetter xn-- domener til de riktige IDN ÆØÅ domenene.

Epost bruker jeg ikke med dette domenet så det er ennå utestet fra min side.
 

bbirkenes

New Member
Er litt interessant dette.

Jeg ville aldri skrevet æ,ø,å direkte i adressefeltet. Dette er fordi jeg er vant med at dette ikke funker. Spørsmålet er jo hvor mange som etterhvert har begynt å bruke dette.

Generelt skriver jeg ikke inn adressen direkte om jeg ikke vet hva adressen er. Dette er det jo ganske mange som gjør. De regner med at det er Aktuelt-ord.no.

Hva som skjer i årene framover er jo ikke så godt å si. Kanskje blir æ,ø,å helt normalt å bruke - da vil jo flere bruke dette direkte, og det må i det minste være en fornuftig redirecting på plass.

Registrerte nettopp et domene selv med 'ø' i navnet og måtte jo selvfølgelig kjøpe med 'o' også. Sånn sett er det jo litt dyrere å bruke æ,ø,å...
 
Topp