De får sinte brev fra foreldre som mener at dette er lovstridig, men det er det ikke -- det er reklame rettet mot barn PÅ TV som er forbudt, og de opererer med trykk.
Uten å prøve å dra tråden over i en juridisk spissfindighetsdebatt, så illustrerer jo dette litt av problemet med det norske lovverket. Jeg tipper, uten å vite bedre, at juristene som har laget loven IKKE har noen vekttall i markedsføring. Hadde de hatt det, så ville de jo ikke skillet så voldsomt mellom reklame på TV, Avis, Internett, osv.
I dag er det for eksempel, fullt lovlig for Arbeiderpartiet å kjøpe opp tjue helsides annonser i VG - Norges klart største avis som har omtrent 2 millioner lesere hver dag - men å ha en spot på TVNorge før reprisen på "Ungkaren 20 vs 40 USA" er strengt forbudt.
Det sier meg at lovverket for det første ikke fungerer, men for det andre at lovgiver faktisk ikke skjønner filla hva de vedtar.