Dollar inflasjon?

Hupsey

Medlem
Jeg kaller meg like noe. Jeg syns bare det er morsomt at liberalisme får skylden for denne krisen. Og når historien skrives vil Friedman perioden fremstå som en gullalder sammenliknet med finanskrisen. Så får du mene hva du vil om fyren.

Hupsey

Medlem
Finanskrisen skjer nå. I ettertid kan man være etterpå klok.
Det du viser til er historie. Hvordan finanskrisen ender vet ingen, men man trenger ikke ha nobelspris i økonimi for å se at når Hellas er konkurs (og USA har en gjeld på XXXmiliarder dollar) ser ikke utgangen hel bra ut, eller?
Selvsagt kan man forsette å lene mer for å betale lån, men vi får se..

HPF

Medlem
Jeg fant et bra inlegg I DB on liberalisme og finans krisen: Har liberalismen feilet?
Det ligger under kategorien "kultur"...
Et ganske dårlig innlegg spør du meg. Sitater fra Dagbladet innlegget og "CONCLUSIONS OF THE FINANCIAL CRISIS INQUIRY COMMISSION"

db.no: "Samtidig grep staten inn i økonomien for å fremme selveierskap av boliger."
vs.
INQUIRY COMMISSION: "Finally, as to the matter of whether government housing policies were a primary cause of the crisis: for decades, government policy has encouraged homeownership through a set of incentives, assistance programs, and mandates. These policies were put in place and promoted by several administrations and Congresses—indeed, both Presidents Bill Clinton and George W. Bush set aggressive goals to increase home-ownership."
Min kommentar: Selveierskapet var en del av amerikansk politikk lenge før 2001.

db.no: "De som ikke kunne håndtere lånet sitt kunne da ikke lenger løse det inn ved å selge huset. Huset var ikke lenger verdt nok til å løse inn lånet. De gikk konkurs."
Min kommentar: Svært mange boliglån i USA er gitt som såkalt non-recourse lån. Långiver har sikkerhet i huset det ble gitt lån til og ingenting annet. Faller markedsverdi til under belåningen kan låntager levere tilbake boligen å la banken ta tapet. Det kan han gjøre selv om han har er godt bemidlet og i stand til å betjene lånet (strategic default). Så for majoriteten av låntagerene var/er det ikke et spørsmål om å huset var verdt nok til å løse inn lånet, de kan bare "walk away".

db.no: "Selv om staten hadde blåst opp boligboblen, og Community Reinvestment Act hadde tvunget banker til å gi uansvarlig store lån, gjør man vondt verre hvis man hindrer konkurser."
vs.
INQUIRY COMMISSION: "In conducting our inquiry, we took a careful look at HUD’s affordable housing goals, as noted above, and the Community Reinvestment Act (CRA). The CRA was enacted in 1977 to combat “redlining” by banks—the practice of denying credit to individuals and businesses in certain neighborhoods without regard to their creditworthiness.....The Commission concludes the CRA was not a significant factor in subprime lending or the crisis. Many subprime lenders were not subject to the CRA."

db.no: "Fannie og Freddie var effektive, og millioner av innbyggere uten fast jobb og uten egenkapital fikk huslån. Igjen protesterte liberalistene. Ron Paul sa til House Financial Services Committee allerede 16. juli 2002 at «mange vil på sikt ikke klare å håndtere lånene sine» og at vi går mot «et smertefullt krasj i boligmarkedet».
vs.
INQUIRY COMMISSION: "The Commission also probed the performance of the loans purchased or guaranteed by Fannie and Freddie. While they generated substantial losses, delinquency rates for GSE loans were substantially lower than loans securitized by other financial firms. For example, data compiled by the Commission for a subset of borrowers with similar credit scores — scores below 660 — show that by the end of 2008, GSE mortgages were far less likely to be seriously delinquent than were non-GSE securitized mortgages: 6.2% versus 28.3%.
Min kommentar: GSE = Government Sponsored Enterprises som Freddie og Fanny.

Topp