DLD innføres

peterandrej

pensjonert moderator
Registrerer at det stort sett er de representantene som tror et modem er en slags hudkrem som har stemt ja til DLD.

picxx

WF 09
Bra de etterhvert tok et standpunkt, så slipper man dette gnålet for eller mot.
Den eneste forskjellen blir at den samme dataen som samles inn pr. i dag skal lagres i inntil 6 mnd. istedet for inntil 21 dager, m.a.o. blir det lagringsplikt istedet for sletteplikt.....uhu....så farlig.

Havers

Medlem
Forskjellen er vel og at nå er det ikke kun det som er nødvendig som skal lagres. Nå lagres alt.
Div mobiloperatører som før kun har lagret nødvendig informasjon for å få sendt ut regninger til kunder, må nå lagre alt.

Nutz

Med lem
Er nok ikke inntil 6 mnd. Picxx
Det er 6 mnd, intet mindre.
Upraktisk dersom man ikke har "komplette" spor, det at noen sletter etter 1.mnd og noen 3.mnd kommer nok til til å generere store bøter til de som er lagringspliktige.

Utrolig skuffende at regjeringen har vedtatt dette.
-De har gitt etter for de paranoide, og det er ikke de som er imot DLD som er de mest paranoide her.

picxx

WF 09
Forskjellen er vel og at nå er det ikke kun det som er nødvendig som skal lagres. Nå lagres alt.
Div mobiloperatører som før kun har lagret nødvendig informasjon for å få sendt ut regninger til kunder, må nå lagre alt.

Stemmer ikke.
"Alt" lagres også pr. i dag, men kundedata kan lagres inntil 5 mnd. mens "alt" annet har sletteplikt, altså, det kan ikke lagres unødig og skal slettes innen 21 dager.
Så dette store overvåkningssøkelset mange ser ved høylys dag er alt noe som eksisterer.
DLD er ikke annet enn tiden dataen/infoen skal lagres.

Nextri

Rebel
Det at alt allerede lagres i dag, så da er det ikke så farlig er et dårlig argument. Nå lagres noe av det i en kort periode i vidt forskjellige systemer hos over 200 ulike teleoperatører.

forskjellen er at nå vil alt mest sannsynlig lagres i et felles system. De vil kunne lage verktøy for å søke opp informasjonen, og bruke informasjonen til å enkelt kunne se nøyaktig hvor du har vært til enhver tid, så lenge du har hatt mobilen i lommen.
Har du vært i nærheten av et sted hvor noe kriminelt har skjedd, vil politiet kunne få info om alle som var i nærheten da noe skjedde, for alle disse er jo i teorien mistenkte, og du må måtte forklare deg om ting du ikke har noe med å gjøre. Rett og slett skremmende.

Leste et sted at det også ga muligheter for private selskaper å få ut info fra dld under gitte omstendigheter. Det kan man være sikker på at platebransjen vil gjøre alt for å få lov til i sin kamp mot piratkopiering. Ved at de har ip'er til folk som har piratkopiert kan det jo tenkes at det på et tidspunkt blir nok for å vise at man mistenker noe kriminelt og dermed gir dem innsyn.

At dette blir innført er nok bare begynnelsen. først får politiet tilgang. etterhvert vil det åpnes for flere som man plutselig finner på at har behov for å få tilgang.

picxx

WF 09
Det at alt allerede lagres i dag, så da er det ikke så farlig er et dårlig argument. Nå lagres noe av det i en kort periode i vidt forskjellige systemer hos over 200 ulike teleoperatører.

Det er de samme operatørene som vil ta av seg lagringen også i fremtiden, og politiet må fremdeles følge akkurat samme prosedyrer hvis de ønsker tilgang til denne informasjonen.

Selv om jeg ikke er noen motstander av selve konseptet DLD (som ikke er annet enn tiden infoen blir lagret) er jeg faktisk i stor grad imot selve innføringen av DLD.
Hvorfor? Fordi det ganske sikkert kommer til å kreve statlige invisteringer i milliardklassen ut til alle disse operatørene for å beskytte infoen og man vil også helt sikkert få noen tusen nye byråkrater som skal sitte å flytte papirer på statens bekostning, så spør du meg er ikke DLD stort annet enn statlig sysselsetting og en måte å pynte på statistikk når det gjelder positiv utvikling av arbeidsplasser i norge.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Da får jeg jobbe litt med å slå av mobilen som vane.
Samt at jeg skal sette meg litt mer inn i Tor prosjektet.

IT kunne ført til økt effektivisering, men det blir alt for mye økt kontroll. Hvis det er noe som gjør at dette har blitt nødvendig så tror jeg at man heller skal se på det...?

Medlem
En trist dag

Jeg er mot at myndigheter skal samle inn informajon om alle og enhver uten grunnlag, DLD er bare begynnelsen på enda mer statlig kontroll. Snart får vi vel vår egen "patriot act" :eek:

Da er mail til Høyre sendt.

Emne: SKAM DERE!

tekst: Og i tilfelle dere glemmer det så skal jeg fortsette å sende denne eposten i 6 mnd!

-Thomas

(Og det skal jeg!)

Sist redigert:

picxx

WF 09
Jeg er mot at myndigheter skal samle inn informajon om alle og enhver uten grunnlag, DLD er bare begynnelsen på enda mer statlig kontroll. Snart får vi vel vår egen "patriot act" :eek:

Jeg kan godt delta i en diskusjon omkring innsamling av info og overvåkning fra myndighetene, men det har lite med DLD å gjøre, som i bunn og grunn ikke er annet enn tiden man skal lagre informasjon som allerede blir samlet inn.
Informasjonen din ble samlet inn lenge før noen hadde hørt om DLD engang i norge.

antillum

Medlem
Er vel heller prinsippet i saken som teller. Vi lovlydige har da ingenting å frykte, men det har vårt personvern. Hva vil de utvikle dette konseptet til? Hva vil de forandre for å "forbedre" DLD når de først har tatt det i bruk? De vil ha MANGE åpne muligheter til å krenke våre personvern nå, dette er nok bare starten..

Nextri

Rebel
Jeg kan godt delta i en diskusjon omkring innsamling av info og overvåkning fra myndighetene, men det har lite med DLD å gjøre, som i bunn og grunn ikke er annet enn tiden man skal lagre informasjon som allerede blir samlet inn.
Informasjonen din ble samlet inn lenge før noen hadde hørt om DLD engang i norge.

DLD er så mye mer enn hvor lenge ting skal lagres. Les litt mer om hvordan DLD kommer til å bli implementert, så vil du få med deg dette.

Det er ikke nødvendigvis sånn at det er de samme som skal drive lagringen nå. Hvis det var slik, hvorfor skal de da inngå en avtale med et selskap som skal implementere systemet for lagringen?

picxx

WF 09
Det er ikke nødvendigvis sånn at det er de samme som skal drive lagringen nå. Hvis det var slik, hvorfor skal de da inngå en avtale med et selskap som skal implementere systemet for lagringen?

Her er du faktisk inne på kjærnen og hvorfor jeg er motstander av DLD.
Les litt lengre opp så ser du hva jeg har skrevet om akkurat denne biten.

Topp