Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Diverse spørsmål om MVA og bokføring

AndreasBr

Member
Hei!

Jeg er i prosess med å starte et AS, og da er det jo som regel mye man lurer på.
Nå har jeg googlet meg opp og ned i mente, og jeg har lett gjennom 3-4 sider her på forumet, men jeg finner absolutt ikke noe svar på to spørsmål jeg har..

Håper noen her har svar på dette.

1) Generelt sett når man kjøper en tjeneste fra utlandet skal det betales MVA på denne slik jeg har forstått det.

Men hva om firmaet ikke enda er MVA registrert? Da har man jo heller ingen måte å innberette MVA-beløpet for inngående kjøp hos utenlandsk tilbyder? Eller?

Skal man da fortsatt betale 25% moms til staten?

2) Paypal med flere valutaer.
På firmaets webside ønsker jeg å kunne ta betalt i EUR, GBP, USD og NOK. Naturligvis da med Paypal. Spørsmålet er hvordan dette bokføres. (Jeg skal bruke e-conomic og finner ingen måte å opprette valutakonto)

Blir det riktig å opprette en balansekonto i regnskapsprogrammet, og kalle denne f.eks "Paypal USD", for deretter å bokføre salg fra kunde inn på den? Oppretter en kundeinnbetaling som er i USD, med kreditkonto 1500 Kundefordringer, og debet 19XX Paypal USD ?

For deretter benytte valutatap/gevinst når pengene derfra benyttes?
 

Steve Cash

Medlem
Spørsmål 1: Ja, som næringsdrivende skal du betale mva ved kjøp av det som kalles fjernleverbare tjenester fra utlandet. Det vil si at det er du som skal betale inn mva, ettersom selgeren i utlandet ikke kan gjøre det. Dette kalles "snudd avregning", hvis du taster inn det søkebegrepet i dette forumets søkeverktøy eller på Google, vil du finne flere detaljer.

Kortversjon: Reglen gjelder hvis du kjøper slike tjenester for over kr. 2000 pr. kvartal, hvis du kjøper for mindre skal det ikke beregnes mva. Eventuell avgift skal innbetales til staten kvartalsvis. Firmaer som er mva-registrert kan trekke fra igjen den avgiften som legges til såfremt kjøpet er til bruk i avgiftspliktig virksomhet, dermed går det i null.
 

AndreasBr

Member
Spørsmål 1: Ja, som næringsdrivende skal du betale mva ved kjøp av det som kalles fjernleverbare tjenester fra utlandet. Det vil si at det er du som skal betale inn mva, ettersom selgeren i utlandet ikke kan gjøre det. Dette kalles "snudd avregning", hvis du taster inn det søkebegrepet i dette forumets søkeverktøy eller på Google, vil du finne flere detaljer.

Kortversjon: Reglen gjelder hvis du kjøper slike tjenester for over kr. 2000 pr. kvartal, hvis du kjøper for mindre skal det ikke beregnes mva. Eventuell avgift skal innbetales til staten kvartalsvis. Firmaer som er mva-registrert kan trekke fra igjen den avgiften som legges til såfremt kjøpet er til bruk i avgiftspliktig virksomhet, dermed går det i null.

Så det du sier er at jeg ender opp med å sende inn momsoppgave selv om jeg ikke er momsregistrert? (Om innkjøpet går over 2000 per kvartal)

Det står også "Utenlandske leverandørfakturaer skal alltid sendes Regnskapsseksjonen for registrering, men ut fra fakturaene er det ikke alltid like lett å tyde hva leveringen gjelder."

Må jeg virkelig sende leverandørfakturaen til kommunen? o_O

Det er ufattelig latterlig at man skal betale mva på tjenester fra utlandet.. Vi må være det eneste landet med en så tullete lov.

Det er jaggu ikke ofte man finner det, men her har vi en fordel med joine EU!
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
For det første tror jeg det der fungerer likt i EU også (var det ikke noe EU-krav til å begynne med?), og jeg lurer på om ikke USA også har begynt å endre på det der, av de samme grunnene som EU? F.ex mener jeg å ha hørt noe om at amazon har måttet begynne å kreve inn sales tax i mye større grad enn før?

For det andre er jo hele poenget at det skal jevne ut konkurransevilkårene for lokale (altså innenlands) bedrifter (ved at det da er like mye avgifter på å kjøpe fra utlandet som å kjøpe lokalt), så jeg vet ikke helt hvor negativt det egentlig er...

For det tredje er det ikke noen ekstra utgift hvis du er mva-registrert, noe som gjelder de aller aller fleste bedrifter

så i praksis er det bare plagsomt hvis du er en bedrift som ikke er mva-registrert selv, og som handler mye fra utlandet, noe jeg mistenker at er en ganske liten gruppe.

Å bli mva-registrert er en fordel i alle fall, siden du da får tilbake mva på alt av kjøp, og hvis du blir mva-registrert i løpet av ikke alt for lang tid (noen andre kan sikkert fler detaljer om dette enn meg) kan du i alle fall få tilbake mva for kjøp du har gjort i perioden før du ble mva-registrert.
 
Sist redigert:

AndreasBr

Member
For det første tror jeg det der fungerer likt i EU også?

For det andre er jo hele poenget at det skal jevne ut konkurransevilkårene for lokale bedrifter

For det tredje er det ikke noe stress hvis du er mva-registrert, noe som gjelder de aller aller fleste bedrifter

så i praksis er det bare plagsomt hvis du er en bedrift som ikke er mva-registrert selv som handler mye fra utlandet, noe jeg mistenker at er en ganske liten gruppe. Å bli mva-registrert er en fordel i alle fall, siden du da får tilbake mva på alt av kjøp, og hvis du blir mva-registrert i løpet av ikke alt for lang tid (noen andre kan sikkert fler detaljer om dette enn meg) kan du i alle fall få tilbake mva for kjøp du har gjort i perioden før du ble mva-registrert.

En jeg vet om driver med spillservere, og det går ganske bra for han, men han er ikke VAT registered.

De har mye høyere grense enn oss, og slik jeg forstod det behøver ikke registrere seg.

Å bli MVA registrert er alt annet enn en fordel, da man må fakturere kundene sine enda mer.
En tjeneste som kostet 100,- koster plutselig 125.

Han jeg snakket med sa hvertfall at den dagen han når den grensen hvor han MÅ registrere seg, da oppretter han heller et nytt firma. Hvor seriøs han var vet jeg jo ikke. Men det var jo veldig logisk. Da kan man tilby 25% billigere på akkurat samme tingen. (Nesten)

Edit: Han holder til i frankrike.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Ganske sikker på at han enten har misforstått eller skrøner om det at det er frivillig for han å registrere seg, uten at jeg gidder å bruke alt for mye tid på å grave det fram. Mulig det står noe her: France VAT Registration | TMF

Imidlertid - så lenge du er i en bransje der det du selger er mva-pliktig, så vil det være en fordel å registrere seg, siden alle konkurrentene dine får tilbake mva på alt de kjøper inn, mens du ikke gjør det så lenge du ikke er registrert. Dermed kan du ikke tilby det tilsvarende mye billigere fordi du faktisk betaler 25% mer enn det konkurrentene dine gjør for varene - dvs i frankrike er tydeligvis mva'en på 19,6% (men skal øke til 20% ganske snart), så der blir det bare 20% mer han betaler for varer og tjenester enn det konkurrentene hans gjør.

Men, hvis han ikke er registrert enda så kan jo det tyde på at han er ganske nystarta og ikke helt har skjønt hvordan ting henger sammen enda. Han skjønner sikkert mer etterhvert.
 

AndreasBr

Member
Ganske sikker på at han enten har misforstått eller skrøner om det at det er frivillig for han å registrere seg, uten at jeg gidder å bruke alt for mye tid på å grave det fram. Mulig det står noe her: France VAT Registration | TMF

Imidlertid - så lenge du er i en bransje der det du selger er mva-pliktig, så vil det være en fordel å registrere seg, siden alle konkurrentene dine får tilbake mva på alt de kjøper inn, mens du ikke gjør det så lenge du ikke er registrert. Dermed kan du ikke tilby det tilsvarende mye billigere fordi du faktisk betaler 25% mer enn det konkurrentene dine gjør for varene - dvs i frankrike er tydeligvis mva'en på 19,6% (men skal øke til 20% ganske snart), så der blir det bare 20% mer han betaler for varer og tjenester enn det konkurrentene hans gjør.

Men, hvis han ikke er registrert enda så kan jo det tyde på at han er ganske nystarta og ikke helt har skjønt hvordan ting henger sammen enda. Han skjønner sikkert mer etterhvert.

Nja, han er ikke nystartet, men men =P Jeg er uenig i at det blir 25% dyrere. Selve innkjøpet blir 25% dyrere, det stemmer. Men i fohold til markedspris kan jeg legge meg lavere. (Det er altså ikke snakk om en fysisk vare som beholder samme verdi hele veien)

Ikke nødvendigvis frivillig ,men at grensen er mye høyere enn hos oss.

Uansett, takk så meget for svar. Mangler bare svar på #2 nå =P
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvis han ikke er nystartet så er det enten juks med i bildet, eller så selger han veldig lite, for grensa viser seg å være på 32600€ (France: VAT essentials | KPMG | GLOBAL), og det er ikke spesielt bra til å drive for seg selv når gjennomsnittlig inntekt er på ca 32000€... (så du har rett i at grensa er mye høyere, noe som jo bare betyr at det tar lenger tid før en nystarta bedrift får igjen mva for ting man har kjøpt i oppstarten)

Men ok, la oss se da. Hvis varen fra grossist koster 100kr+mva, så blir altså din innpris som ikke-mva-registrert 125kr. Hvis du deretter legger på f.ex. 50% blir utprisen 187,5kr.

Hvis du hadde vært mva-registrert, så hadde innprisen din vært 100kr, og utprisen med samme kalkyle+mva ville ha vært 100x1,5x1,25=150kr+25%.... vil du gjette hva det blir da? Ta-da.... 187,5kr...

Så du kan gjerne være uenig, men der tar du rett og slett feil. Hvis du tenker tilbake til matten på barneskolen, så husker du sikkert linja "faktorenes rekkefølge er likegyldig"? Og det er akkurat det som er greia - i det ene tilfellet ganger du med 1,25 først, og 1,5 etterpå, og i det andre tilfellet blir det motsatt rekkefølge, men resultatet blir det samme.

Nå kan du si at du vil ha 62,5kr i fortjeneste på ikke-mva-registrert-tilfellet, mens du "bare" får 50 i fortjeneste på mva-registrert-varianten, altså 25% mer på ikke-registrert, men til gjengjeld så har du jo også brukt nøyaktig 25% mer på innkjøpet, så for hver hundrelapp du gjør innkjøp for vil du sitte igjen med det samme til slutt.

Den eneste forskjellen er til syvende og sist at hvis du er mva-registrert, så vil du dessuten få tilbake mva'en du selv betaler på alt mulig rart du kjøper inn, så enden på visa blir at det lønner seg å være mva-registrert. Det kan virke litt snålt, men fordi resten av samfunnet er lagt opp sånn blir det faktisk sånn, og det er noe av grunnen til at mange land har gått over til VAT/MVA i stedet for "sales tax".
 

AndreasBr

Member
Men ok, la oss se da. Hvis varen fra grossist koster 100kr+mva, så blir altså din innpris som ikke-mva-registrert 125kr. Hvis du deretter legger på f.ex. 50% blir utprisen 187,5kr.

Hvis du hadde vært mva-registrert, så hadde innprisen din vært 100kr, og utprisen med samme kalkyle+mva ville ha vært 100x1,5x1,25=150kr+25%.... vil du gjette hva det blir da? Ta-da.... 187,5kr...
Om vi snakker om en fast vare som koster f.eks 100 kroner, ja.. Da er jeg helt enig i det du sier.
Bortsett fra at det hadde vært (varepris*fortjeneste)+(utgående moms-inngående moms)
(100*1.5)+((150*0.25)-(100*0.25)) som blir 162.50 dersom man er mva-registrert.

Men om denne varen til 100 eks mva kan deles i 4, og markedspris er 125,- inkl mva per stk. da kan han selge den for 100 uten å gå i tap. (Som f.eks tjenester som leveres på dedikerte servere)

Prisen blir da 31.25 per stk for ikke-registrert i mva, og 25 for mva-regga. Da de som følger markedsprisen selger den for 100,- + 25%mva, kan han selge for 100,- + 0% mva.

Dermed er det billigere å ikke være mva-regga.
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Å være MVA-registrert (regga, på ditt språk) er ikke billig eller dyrt, og du har misforstått hva det er. MVA er en avgift på forbruk (merverdiavgift). Den betales av den endelige forbrukeren, stort sett en privatperson.

Det er altså ikke noe du som bedrift betaler.

Kanskje mener du at om du slipper å være registrert, så blir det billigere for dine kunder. Det er riktig, men det betyr også at du ikke kan omsette for mer enn 50k per år.

Men, for deg blir det uansett det samme. Hvis du mener rett pris er 100,- så får du direkte hverken mer elle mindre hvis du er MVA-registrert. De 25% du krever inn i avgift betaler du videre til staten, men du kan trekke fra inngående avgift. Dvs. at om du kjøper en server til 10k med 25% MVA på toppen (2500 kroner), så betaler du kun 10k.

En som ikke var MVA-registrert måtte betalt 12500,-. Tilsvarende for alle andre tjenester og varer.
 

AndreasBr

Member
Å være MVA-registrert (regga, på ditt språk) er ikke billig eller dyrt, og du har misforstått hva det er. MVA er en avgift på forbruk (merverdiavgift). Den betales av den endelige forbrukeren, stort sett en privatperson.

Det er altså ikke noe du som bedrift betaler.

Kanskje mener du at om du slipper å være registrert, så blir det billigere for dine kunder. Det er riktig, men det betyr også at du ikke kan omsette for mer enn 50k per år.

Men, for deg blir det uansett det samme. Hvis du mener rett pris er 100,- så får du direkte hverken mer elle mindre hvis du er MVA-registrert. De 25% du krever inn i avgift betaler du videre til staten, men du kan trekke fra inngående avgift. Dvs. at om du kjøper en server til 10k med 25% MVA på toppen (2500 kroner), så betaler du kun 10k.

En som ikke var MVA-registrert måtte betalt 12500,-. Tilsvarende for alle andre tjenester og varer.

Jeg har ikke misforstått noe som helst, jeg forstår selvfølgelig at det er endebruker som betaler. Hvorfor skal jeg gjøre det dyrere for endebruker?

"Kanskje mener du at om du slipper å være registrert," helt riktig.

Og ja, i Norge er det sant fordi vi har en latterlig lav grense. MVA reg burde vært frivillig fra første kroner, og tvunget ved 250 000 elns.

Poenget er at det blir dyrere for endebruker, og det var også denne franksmannen sitt argument.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er definitivt et eller annet du har misforstått om hvordan man regner mva...

Hvis innpris er 100 ex.mva, og du vil ha 50% fortjeneste, så blir utprisen ink.mva:

100x1,5x1,25=187,5 , enkelt og greit, ikke noe mer om og men.

Hvis du IKKE er mva-registrert, så ville det ha blitt helt på samme måte:

125x1,5 = 187,5

Når 100kr er prisen ex.mva, så blir det du gjør i eksempelet ditt, å fjerne den to ganger. Først starter du med 100kr, som er ex.mva, og legger til fortjeneste og mva, og deretter trekker du fra de 25kr på nytt - men de var allerede borte fra regnestykket til å begynne med (legg merke til at du har havnet nøyaktig 25kr lavere enn meg).

Det at du deler opp varen/tjenesten i fire har egentlig ingenting å si i denne sammenhengen, det blir det samme uansett, men det du gjør feil er at du ikke husker på at den mva-registrerte kan kjøpe 5 varer for samme prisen som den ikke-mva-registrerte får 4 for.

Så, hvis vi for enkelhets skyld bruker 500kr som "investering", og begge velger å gå under markedspris og selge videre for 100kr.

Da sitter den mva-registrerte igjen med 100-20-25=55kr pr salg,

mens den ikke-mva-registrerte sitter igjen med 100-31,25=68,75kr pr salg

Så har hver av disse fire slike pr server: 55x4 = 220kr og 68,75x4 = 275kr,

Men så har den mva-registrerte råd til 5 av disse for sin femhundrelapp: 220x5 = 1100kr

mens den ikke-mva-registrerte bare har råd til fire, altså: 275x4 = ... vil du gjette? ... ta da... 1100...

Dette er da vel å merke fortjenesten de sitter igjen med på hver sin femhundrelapp, med samme utpris, etter at all mva og kostnader er trukket fra. Den mva-registrerte vil med samme pris til forbruker ha lavere fortjeneste pr vare, men vil ha råd til nøyaktig tilsvarende mange flere varer enn det den ikke-mva-registrerte vil ha, og dermed blir enden på visa den samme.

MEN, utprisen fra den mva-registrerte er 100 ink.mva, mens den ikke-mva-registrerte er 100 EX.mva, så hvis det skulle være et mva-registrert firma som skulle være interessert i disse varene innimellom, så ville varen fra den mva-registrerte for dem bare koste 80kr, mens den ikke-mva-registrerte fremdeles ville koste 100kr.

Der ville altså den mva-registrerte ha en klar fordel, samt at den mva-registrerte ville kunne få tilbake mva på alle mulige andre innkjøp også, som den ikke-mva-registrerte ikke ville få, så i praksis hadde det kommet med noen andre utgifter i regnestykkene våre som også må tas med, og dermed hadde den mva-registrerte endt opp med høyere fortjeneste enn det den ikke-mva-registrerte gjør.

Skal den ikke-mva-registrerte skaffe seg samme fordel må den utelukkende handle fra leverandører som selv ikke er mva-registrerte, som igjen selv bare handler fra leverandører som ikke er mva-registrerte, osv osv ned gjennom hele kjeden, og det er i praksis umulig. En fordel den ikke-mva-registrerte har er at den kan få samme fortjeneste ved et lavere volum.
 
Sist redigert:

AndreasBr

Member
Mens jeg satt å skrev et svar til deg innser jeg at du har rett. til dels.

Du tar jo utgangspunkt i at dette er for å tjene grove penger, og ikke for å ha det gøy.

Faktum er jo at prisen blir lavere for kunden om de kjøper fra han som ikke er MVA regga.
 
Topp