Hva du kjører nå har jeg ingen anelse om, men jeg har lest før en gang i tiden (enten toppselger eller NWF) at du var en reseller host. Jeg føler ikke noe behov for å dobbeltsjekke absolutt alt jeg leser (da hadde jeg ikke klart å lese en avis), og jeg har heller aldri sett deg avbekrefte noe ("De som ønsker å finne ut av det klarer å finne ut av det").
Nettopp derfor forsøker jeg å fjerne slike rykter som ligger på nettet. Dette er en del av dette. Jeg vil ikke at det skal postes direkte usannheter på nettet slik at andre tar dette opp og skriver det videre.
Uansett ville jeg aldri anbefalt deg som host, da hele greia bare er styrt av en person. Hva om du er syk? Hva om du går lei? Hva om du vil ta en ferie? Det funker sikkert greit for blogger og mindre sider, men ikke for de større - det er iallefall min mening, uavhengig om jeg er administrator eller ikke (For vi har vel lov til å ha meninger vi også?).
Du finner flere store webhoteller som bl.a er AS-bedrifter som styres av èn person i praksis. Dette merker man somoftest i sommerperioder hvor det kan ta flere uker å få utført tekniske endringer. Nå er det slik at du vet ikke hvordan systemene mine fungerer internt. Det mange ikke er klar over er at jeg står personlig økonomisk ansvarlig for driften, slik at ved en katastrofe i driften vil jeg stå personlig ansvarlig. Det er ikke tilfellet ved et AS, hvor eieren(e) (ja, det kan være, og er ofte, èn eier) hvor eiere og ansatte bare kan legge ned hele driften som et konkursbo og gå ut uten noe økonomisk ansvar (finnes unntak). Dette betyr at en ENK nødvendigvis _kan_ være mer stabilt enn et AS.
Alltid når jeg er bortreist har jeg med meg det jeg trenger for å løse opp i evt. feil som oppstår. Dette skjer, og jeg har i noen tilfeller bare ved hjelp av en mobiltelefon fått ting i drift igjen. Dette innebærer det at jeg er bortreist betyr ikke at jeg har servere som jobber for seg selv. Jeg har også skrevet systemer som gjør at serverene i teorien skal klare flere uker drift uten tilsyn. Dette innebærer f.eks at jeg har laget kontrollsystemet slik at det oppdager typiske feil og retter disse opp. De viktigste tjenestene overvåkes kontinuerlig remote og vil kunne restartes automatisk ved feil.
Hva dine meninger er får være din sak, men jeg tillater ikke at noen slenger ut usannheter vedrørende mine tjenester
En annen ting som får meg til å se på deg som en useriøs host, er at du går offentlig ut og sier det er ikke alle eposter du vil svare eller prioritere så høyt (f.eks dem som ikke er like flink til å skrive som deg havner lengre ned i køen). Jeg mener at alle kunder, uansett skriveferdigheter eller intelligens, skal få like god kundebehandling som de andre, iallefall all den tiden dem har betalt det samme.
Det sier kanskje litt om hvor lite du kjenner til mine interne systemer. Det er ikke snakk om skriveferdigheter i dette tilfellet, men heller hva folk gidder.
Eksempler på ting som får meget lav prioritet:
- Søknader om sponsing til spilltjenester hvor språket er skrevet på SMS-språk. (disse får jeg en del av).
- Fullstendig uleselige meldinger. Dette inkluderer meldinger som ene og alene er skrevet på blanding av en sær dialekt og SMS-språk. Dette er ikke noe som er følge av at kunden skriver dårlig. Da ender det somoftest ikke opp med SMS-språk.
Disse to kan jeg svare på, men det vil ikke ha noen effekt for driften, og derfor blir disse satt på en lavere prioritet.
Angående meldinger som ikke besvares, så er dette meget få. Dette er somoftest når avsenderen ikke legger ved noen mulighet for å besvare, f.eks når e-postkontoen i flere dager ikke har fungert. Da gir jeg opp, og forventer nytt forsøk fra vedkommende fremfor at jeg skal gjøre grundige undersøkelser. Somoftest ligger en melding i kø i flere dager før jeg går til en konklusjon om å ikke gjøre ytterligere forsøk på å besvare.
Jeg kan si det sånn, at av flere tusen meldinger som har gått inn, så har sansynligvis under 10 av dem havnet ut av køen uten svar. Dette er da ikke inkludert automatisert spam.
Forresten, jeg har fått denne meldingen på dcvhost.no i dag: Service Temporarily Unavailable (503).
Denne er oppdaget og fikset. Dette pga. en feil jeg har gjort vedrørende dette domenet.
Nei, det er jo ikke noe poeng i det, annet enn å prøve å avvise de ryktene du selv kjemper så hardt for å få stoppet.
Ikke noe som automatisk tilsier at du ikke driver en resellertjeneste bare fordi du har et egenutviklet kontrollpanel.(IXwebhosting kan f.eks. tilby resellerpakker hvor du selv kan velge et eget system, eller velge mellom det de tilbyr).
Jeg kan i teorien lyve direkte ut offisielt vedrørende dette emnet, men da ville noen ha oppdaget dette og gått ut med en offsiell erklæring på dette.
Men siden dere vil, så kan jeg si følgende:
Jeg leaser _unmanaged_ servere (i flertall) fra ServeTheWorld. Det eneste de leverer for meg er serverene i seg selv, skapplass, nettlinje samt at de da utfører de fysiske oppgraderingene som er nødvendig. Resten står jeg fullstendig for selv. Jeg har selv installert operativsystmene som kjører på serveren, slik at jeg nesten i praksis jobber på fullstendig blanke servere.
Hvis dere kaller dette reselling, så skal jeg si dere at da er samtlige webhoster i denne verden resellere. Et eksempel:
ServeTheWorld leier plass til sine servere fra DigiPlex. (er de da resellere av servere fra Digiplex?). De bruker nettlinje fra Fasthost (er de da reseller av tjenester fra Fasthost?). De bruker servere fra Dell og HP (er de da reseller av webhotell fra Dell og HP?).
Det samme kan man si om alle andre, med noen variasjoner. Bl.a kan man se på Domeneshop som da har sine egne lokaler, men likevel kjøper nettlinjer, servere, domener, osv. hos noen. Kan man likevel da si at de reseller?
Jeg vil si at definisjonen på reselling vil være når man kjøper en tjeneste fra noen andre, og selger denne videre mer eller mindre umodifisert. Dette er f.eks om man kjøper en managed server med ferdiginstallert kontrollpanel, og selger webhotell fra denne. Da selger man i praksis en umodifisert tjeneste videre.