DHL konto

KIA

Medlem
Noen kinesiske leverandører spurte om jeg har DHL konto slik varene kan sendes gjennom egen DHL konto. Lurer på om noen har slik egen DHL konto? Blir fraktkostnaden mindre med det? Jeg opplever ofte at leverandører regner forskjellige fraktpriser.

Er det ikke sånn at du må betale norsk fraktpris selv om varer blir sendt ifra Kina, dersom varer sendes via din egen konto?

KIA

Medlem
Avtale med norsk DHL ja. Jeg tror at prisene til DHL er de samme for kinesiske kunder i Kina. Men ring dem og spør.
Ja. Har ringt DHL. De spurte hvor ofte jeg importerer, og hva er vektene i gjennomsnitt. Deres salgsavdeling skal kontakte meg ang priser.

mra

Active Member
Din leverandør i Kina vil som oftest ha en bedre avtale med DHL enn det du kan få, rett og slett fordi de har et mye større volume og de kan derfor også oppnå bedre pris. I god asiatisk ånd er det dog mange leverandører som gir deg "listepris" på frakten og putter mellomlegget i egen lomme, så det lønner seg å sjekke nøye.

KIA

Medlem
Din leverandør i Kina vil som oftest ha en bedre avtale med DHL enn det du kan få, rett og slett fordi de har et mye større volume og de kan derfor også oppnå bedre pris. I god asiatisk ånd er det dog mange leverandører som gir deg "listepris" på frakten og putter mellomlegget i egen lomme, så det lønner seg å sjekke nøye.
Hvordan kan man sjekke nøye? Hva er egentlig ca. fraktpris for eksempel en pakke på 5-6 kilo, hvis de ikke regner mellomlegget?

mra

Active Member
Hvordan kan man sjekke nøye? Hva er egentlig ca. fraktpris for eksempel en pakke på 5-6 kilo, hvis de ikke regner mellomlegget?

Jeg var litt upresis der, beklager. Det jeg mente var at du bør sjekke hva du må betale for frakten hvis det belastes din egen DHL-konto og sammenligne det med fraktprisen avsender kan tilby deg. I den grad det finnes noen listepris, så er det vel den prisen du får hvis du sjekker online på dhl.com, uten å være logget inn.

mra

Active Member
Det gjelder overalt :D

Hahaha, ja det kan du si. Etter å ha bodd i mer enn ti år i Asia har jeg sett det meste. Det er ikke unormalt at ansatte hos leverandøren, ordner shipping via sin egen, private DHL-konto og putter mellomlegget direkte i egen lomme. Jeg kjenner til flere tilfeller der ansatte tjener mere på dette pr. måned enn hva de får i lønn fra firmaet de jobber for.

KIA

Medlem
har fått tilbudet fra den norske DHL-en. Prisene er flere ganger mer enn leverandører i Kina krever. Så det en vits å sende gjennom egen DHl-konto. Det er mye billigere selv om de putter "mellomlegg" i lomma, så jeg unner dem.

Stoppet

Banned
har fått tilbudet fra den norske DHL-en. Prisene er flere ganger mer enn leverandører i Kina krever. Så det en vits å sende gjennom egen DHl-konto. Det er mye billigere selv om de putter "mellomlegg" i lomma, så jeg unner dem.

Det er vel ikke så unaturlig at de Kinesiske leverandørene som sender drøssevis av pakker hver eneste dag har mye bedre priser enn en liten norsk nettbutikk.

KIA

Medlem
Det er vel ikke så unaturlig at de Kinesiske leverandørene som sender drøssevis av pakker hver eneste dag har mye bedre priser enn en liten norsk nettbutikk.
Tror ikke at man får bedre tilbud fra norsk DHL enn som kinesiske leverandører tilbyr, uansett hvormange ganger du bruker DHL.

Topp