Detektivarbeid: Lavt antall Bokkilden-salg

webpiken

Medlem
Jeg har lenge følt at antallet Bokkilden-salg er lavt i forhold til det jeg ville forvente utfra hvordan jeg har integrert veldig relevante Bokkilden-lenker på et par nettsteder.

Antallet klikk er jeg fornøyd med, men CR virker noe lav; 2.08 % hittil i år (og da har jeg kjøpt noen bøker selv også).

Er det noen andre som har oversikt over sin CR for Bokkilden?

Uansett, jeg tok på meg min rutete hatt og satte igang detektivarbeidet.

Jeg kikket over årets salg, og så at samtlige salg (utenom fire) var gjort rett etter at de hadde klikket seg inn. Disse andre fire var utført 1-2 dager etter klikket. Dette er da svært uvanlig i forhold til andre programmer? For andre programmene er det, ihvertfall hos meg, en jevn blanding av salg rett etter klikk og salg via klikk tilbake i tid.

Videre: på Bokkildens programside står det at cookie-tiden er 40 dager.

Det fikk meg til å undres:
Er det rett og slett så mange Bokkilden-TD-lenker/bannere der ute som folk klikker på «hele tiden» at man ikke får satt cookies som varer en stund? Det høres ikke særlig sannsynlig ut synes jeg.

Dermed ville jeg kikke litt på cookies-ene jeg hadde i min nettleser.

Jeg klikket meg inn via en egen Bokkilden-lenke, og nå ser jeg at cookien jeg fikk utgår 2. september 2008, altså om seks dager.
(Innstillingen i nettleseren er satt til at cookies skal beholdes inntil de utgår på dato)

Jeg klikket på nytt, og det samme skjedde, cookies ble satt til å utgå om seks dager.

Jeg besøkte så andre steder med tekstlenker til Bokkilden, og det samme skjedde der.

Så da lurer jeg på: Er det noen andre her som har tenkt noe av det samme som meg om Bokkilden og lyst til å kaste seg på dette detektivarbeidet?


NB:
Jeg vil understreke at dette ikke er ment som en anklage om at det er noe riv ruskende galt med Bokkilden-kampanjen. Det kan veldig gjerne være noe jeg ikke har tenkt på/tenkt feil, og derfor vil jeg spørre her.
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Så i en oppsummering sier TD at cookietiden er på 40 dager, mens den i realitet bare settes til 6 dager? Da er det jo uten tvil feil/lureri fra en av sidene. Høyst sannsynlig TD siden det er dem som står bak det tekniske.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Er det meg som misforstår noe her nå? Kaketiden skal være 40 dager, mens den da er satt til 6 dager. Har det egentlig noe som helst og si?

Bokkilden tilbyr jo ikke visningssalg, og samtidig er det vel lite sannsynlig at en besøkende sitter med Bokkilden sine nettsider åpen i 6 dager, før dem bestemmer seg for hva dem skal kjøpe?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Er ikke helt slik det funker. Om brukeren trykker på et banner på et nettsted skal han da få en kake lagret hos seg, som skal vare i 40 dager. Om brukeren da 39 dager senere går inn på bokkilden og bestiller en bok skal allikevel affiliaten få en provisjon (så fremt ikke brukeren har trykket på banneren til andre affiliates i mellomtiden).

Problemet er da tydeligvis at TD bare setter kaketiden til 6 dager, enda dem har oppgitt 40.

Har du sendt inn noe mail og spurt om en forklaring på dette?
 

webpiken

Medlem
Har du sendt inn noe mail og spurt om en forklaring på dette?

Nie, har ikke gjort det ennå - tenkte å spørre her først om noen andre hadde samme tendens på sine nettsider.

Men det er kanskje ikke så mange her som promoterer Bokkilden noe særlig?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Er ikke helt slik det funker. Om brukeren trykker på et banner på et nettsted skal han da få en kake lagret hos seg, som skal vare i 40 dager. Om brukeren da 39 dager senere går inn på bokkilden og bestiller en bok skal allikevel affiliaten få en provisjon (så fremt ikke brukeren har trykket på banneren til andre affiliates i mellomtiden).

Problemet er da tydeligvis at TD bare setter kaketiden til 6 dager, enda dem har oppgitt 40.

Har du sendt inn noe mail og spurt om en forklaring på dette?

Åja for pokker. Stemmer... Jeg rota det hele sammen med visningsalg jeg! Takk for kjapp og grei forklaring :)
 

bjorn

Medlem
Bra detektivarbeid, webpiken :)

Sjekket selv nå, og det stemmer det du sier - jeg får også cookie som utgår om 6-dager. Ganske rart dersom de oppgir 40 og faktisk setter 6 (kan jo være en bug også selvsagt).

Min CR på bokkilden hittil i år er 13,97%, men da kjører jeg muligens mer målrettet trafikk enn deg(?), uten at jeg ønsker å gå nærmere inn på dette. Vet ikke om dette hjelper deg noe.

- bjorn
 
Topp